مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
یکی از رویاهایم برای رشت

یکی از رویاهایم برای رشت

مجید رحمانی
یکی از رویاهایم برای رشت این است که روزی در میدان اصلی شهر، یک بنای فاخر با مولفه های معماری گیلان بنا شود. با ابنیه موجود در نقطه کانونی شهر؛ همگان انس گرفته و پیوند تاریخی خورده ایم لذا ناگزیر به حفظ آن هستیم لکن بد نیست بدانیم که این میدان و ساختمان‌ اطرافش را به سبک نئوکلاسیک و بر‌گرفته از معماری شهر سن‌ پترزبرگ روسیه با معماری آرتم سرداراف ساخته اند.

یکشنبه 26 دسامبر 2021 - 22:37

 

مجید رحمانی

 

یکی از رویاهایم برای رشت این است که روزی در میدان اصلی شهر، یک بنای فاخر با مولفه های معماری گیلان بنا شود.

با ابنیه موجود در نقطه کانونی شهر؛ همگان انس گرفته و پیوند تاریخی خورده ایم لذا ناگزیر به حفظ آن هستیم لکن بد نیست بدانیم که این میدان و ساختمان‌ اطرافش را به سبک نئوکلاسیک و بر‌گرفته از معماری شهر سن‌ پترزبرگ روسیه با معماری آرتم سرداراف ساخته اند.

ساخت این ابنیه نیز داستان تاریخی عجیبی دارد و با زور سر نیزه عوامل رضاخانی (آیرم) در سال ۱۳۰۴ پس از سرکوبی مردم و علمای معترض، با تخریب بر روی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های مردم رشت (بقعه استاد ابوجعفر) ساخته شد

بخواهیم یا نخواهیم امروزه این میدان و ابنیه اش به نماد اصلی شهر بلکه استان تبدیل شده لکن جز خاطره بازی و گردشگری، کاربردی ندارد.

بگذریم؛ از آرزوهای فانتزی ام برای شهر می گفتم! ای کاش ضمن احیاء هویتی و موزه شدن عمارت برج ساعت، ساختمان پست و هتل ایران، سایر اضلاع میدان نیز تکمیل می شد و در نقطه طلایی در ضلع شرقی میدان پیاده راه، مسجدی باشکوه با شاخصه های ایرانی اسلامی و مولفه های معماری مذهبی گیلان و گنبدی همچون بقعه شیخ زاهد و دانای علی با امکانات جانبی مدرن بنا می شد.

لزوم چنین بنایی به چند جهت ضرورت دارد:

۱. در بافت اصلی ترین مکان تاریخی شهر، که خروجی رسانه ای ثابت این سامان در سطوح ملی و بین المللی ست، نشان و نمادی از معماری گیلانی و حتی اعتقادات بلند اسلامی و ایرانی اش مشاهده نمی شود که با ساخت این بنا با گنبد و گلدسته گیلانی و دیوارهایی متناسب با بافت سایر ابنیه موجود، می توان هویت کالبدی و بصری میدان را بهبود بخشید.

۲. اگرچه مساجد قدیمی در اطراف پیاده راه وجود دارد لکن هیچ یک اشراف و اثر مستقیم در آن ندارند؛ از این رو بنای مسجد، در پرتردد ترین منطقه شهر که خود بعضا مقصد اوقات فراغت نیز می باشد، کارکردی موضوعی داشته و برخی از آسیب های فرهنگی موجود آن محل را نیز مرتفع می سازد.

۳. پیاده راه با چالش خلاء بسیاری از خدمات عمومی و اجتماعی (سرویس بهداشتی و…) مواجه است که در مجموعه جدید، می تواند این خدمات نیز ارائه شود.

۴. اکثر مناسبت های مذهبی، ملی و انقلابی و بسیاری از اجتماعات فرهنگی همه روزه در این میدان انجام می شود و این در حالی است که مکانی جهت انجام فرایض دینی وجود ندارد.

و دلایل دیگر …

باشد که در عصر ما نیز بنایی ساخته شود که ضمن رفع نیازهای شهروندان امروز؛ برای آیندگان نیز به عنوان نشانه هویت شهری به یادگار بماند.

پی نوشت ها در کامنت

 

 

 

منبع: صفحه اینستاگرامی دکتر مجید رحمانی https://www.instagram.com/m.r.ghoghnoos/

ارسال دیدگاه

enemad-logo