مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
قرار نیست حماسه هشت دی مردم رشت به فراموشی سپرده شود

قرار نیست حماسه هشت دی مردم رشت به فراموشی سپرده شود

میثم عبدالهی
مدت دو سال است که در فضای راهپیمایی هیچ حرفی از روز ٨ دی زده نشد و تراکت‌ها و پوسترها و بنر بزرگ وسط، معطوف به ٩دی گردید! این ارتجاع و عقب‌گرد به چه دلیل رخ داد؟

چهارشنبه 27 دسامبر 2023 - 01:31

میثم عبدالهی

 

تصویر پدر شهیدان یوسفی پیرازاری در دیدار مردم گیلان با امام خامنه ای – حسینیه امام خمینی تهران – ۸ دی ۱۳۸۹ 

 

تاسف‌بار است. به جای اینکه در گیلان برای روز ٨ دی که شاخصه مهم مردم گیلان است، پررنگ‌تر شود و روی آن کار شود، آن را به فراموشی می‌سپارند و در روز ٩ دی برای در میدان شهرداری رشت مراسم می‌گیرند نه ٨دی!

رهبر معظم انقلاب اسلامی از پیشگامی مردم رشت تقدیر کرده و آنها را مورد تفقد قرار دادند و تمجید کردند، مسئولین گیلان، چه از نظر شرعی و چه از نظر عقلی و عرفی، وظیفه دارند که روی همان مسئله کار کنند و آن را ترویج کنند و به کشور معرفی کنند، نه اینکه فرمایش رهبری را پشت سر انداخته و آن را به فراموشی بسپردید.

سالها این چنین بود و روز ٨ دی به نام مردم رشت سند خورده بود و هر سال پیشگامی مردم گیلان از استقلال ایران و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه فریاد می‌شد، حتی از سوی مردم گفته شده بود که این روز، به نام «روز رشت» ثبت شود.

مدت دو سال است که در فضای راهپیمایی هیچ حرفی از روز ٨ دی زده نشد و تراکت‌ها و پوسترها و بنر بزرگ وسط، معطوف به ٩دی گردید! این ارتجاع و عقب‌گرد به چه دلیل رخ داد؟ با چه بهانه‌ای این کار را توجیه می‌کنید؟ این کار، آتش زدن به سرمایه‌های ارزشمند مردم گیلان است. همان طور که در مراسم یکصمین سالگرد میرزا کوچک جنگلی، فرصت‌سوزی کردید.

مسئولین برگزاری مراسم رشت، شورای هماهنگی تبلیغات گیلان، امام جمعه رشت، فرمانده سپاه گیلان، نمایندگان رشت و… باید پاسخ باشند که چرا چنین فاجعه‌ای را خلق کردند.

آیا از بیان شدن بصیرت مضاعف مردم رشت می‌ترسید؟ آیا شما عامل فتنه هستید؟ پس این همه ادعاهای انقلابی‌گری‌تان را چه می‌کنید؟ یا نفوذ در بین شما وجود دارد و مانع از تصمیمات درست شده و محاسبات شما را به هم ریخته؟

در دولت بی‌تدبیر، فعالان فتنه، در راس مسئولیت‌ها بودند و عملکردشان نسبت به فتنه ۸۸ و اندیشه انقلاب اسلامی مورد نقد مردم قرار داشت. مدتی است که اکثر مسئولیت‌های گیلان، از امامت جمعه گرفته تا استانداری و نمایندگان مجلس و شورای شهر و شهرداری خودشان را اصولگرا و انقلابی می‌دانند و چنین افرادی مسئولیت‌ها را تحویل گرفته‌اند. این عملکردهای به دور از منطق، باعث رنجش و ناامیدی مردم رشت نسبت به مسئولین جدید خواهد شد. تا دیر نشده، مسیرتان را اصلاح کنید و نسبت به اشتباهات‌تان اصلاح کنید.

نیروهای انقلابی گیلان، با کسی عقد اخوت نبسته‌ و مسئولین را با عملکردشان می‌سنجد نه با شعار. در کمال احترامی که برای مسئولین قائل است، به دور از تعارف، بیان نقد مودبانه را با را وظیفه خود می‌داند.

این حماسه توسط عموم مردم رشت و گیلان رقم خورده و لازم است جلوی فراموش شدن آن، یک کار جدی درباره آن، صورت گیرد. متاسفانه تا کنون هیچ روایتی از فتنه ۸۸ و حماسه ۸دی در گیلان انجام نشده است. برای چنین امری، دو کتاب به عنوان پیشنهاد مطرح است که مسئولین فرهنگی گیلان در این زمینه مخاطب هستند:

۱- کتاب تاریخ شفاهی درباره حماسه ۸دی ۸۸ مردم رشت نوشته شود. سیر فتنه ۸۸ در گیلان از پیش از انتخابات ریاست جمهوری تا حدود۹ ماه فتنه انگیزی‌ها تا ۹ دی بیان شود. از مسئولین وقت گیلان، خبرنگاران وقت گیلان و نیروهای مردمی موثر در آرام کردن فضای گیلان مصاحبه گرفته شود. رئوس فتنه‌ در گیلان و کانون‌های اصلی‌‌شان در رشت و جریانات موثر در فتنه‌گری، ارتباطات‌شان با خارج، نقش فتنه‌گران گیلانی در تهران و خارج از کشور بیان شود. و زمینه های آن واقعه و فتنه در گیلان و روایتهای عموم مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی مردم را پوشش دهد و در نهایت به دیدار مردم گیلان با رهبری در سالگرد آن واقعه در سال ۸۹ بپردازد که تمام ابعاد این واقعه را پوشش دهد.

۲- کتاب عکس، از حماسه ۸دی۸۸ و دیدار مردم گیلان با رهبری در سال بعد. از عکس‌های استاد سخاوت امانی و چند عکاس دیگر حدود ۱۰۰ عکس باکیفیت استخراج شده و این حماسه ماندگار شود.

 

۶ دی ۱۴۰۰ شمسی

ارسال دیدگاه

enemad-logo