مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
شرح حال مرحوم آیت الله سیدحسین رودباری

شرح حال مرحوم آیت الله سیدحسین رودباری

آیت الله سیدحسین رودباری بعد از درگذشت پدرش، اقامه نماز جماعت در مسجد صفی را بر عهده گرفت و بیش از چهل سال به ارشاد خلق پرداخت. جلسه مجمع روحانیت رشت، ماهی یک بار در منزلش بر پا می گردید. وی از عالمان بانفوذ و مبارز شهر رشت بود و در قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ش. فعالیت انقلابی داشت.

شنبه 25 مارس 2023 - 22:46

 

رسول سعیدی زاده

آیت الله سیدحسین موسوی رودباری، فرزند سیدمحمدتقی رودباری، از عالمان دینی شهر رشت بود. وی در سال ۱۳۲۲ق./ ۱۲۸۳ش. در نجف اشرف به دنیا آمد. در سه سالگی همراه با پدرش به رشت رفت و مقدمات حوزوی را در آنجا آموخت. در سال ۱۳۴۴ق. به تهران رهسپار شد و مدت دو سال شرح اللمعه الدمشقیه را نزد علامه سیدمحمد کاظم عصار، به انجام رسانید. در سال ۱۳۴۶ق. برای ادامه تحصیل به نجف اشرف رفت و رسائل شیخ مرتضی انصاری را نزد میرزا باقر زنجانی و مکاسب شیخ انصاری را نزد سیدعلی مازندرانی و کفایه الاصول آخوند ملامحمدکاظم خراسانی و تفسیر را نزد شیخ عبدالحسین رشتی فراگرفت. دروس خارج را از محضر آقا ضیاء الدین عراقی و سیدابوالحسن اصفهانی استفاده نمود و سپس در سال ۱۳۵۹ق./ ۱۳۱۹ش. به رشت مراجعت کرد. سیدحسین رودباری بعد از درگذشت پدرش [در روز ۲۸ دی ۱۳۱۹]، مسئولیت اقامه جماعت در مسجد صفی را بر عهده گرفت و بیش از چهل سال به ارشاد خلق پرداخت. جلسه مجمع روحانیت رشت، ماهی یک بار در منزلش بر پا می گردید. (جواهرکلام، ج ۳، ص۱۴۶۶؛ احسانبخش، ص۳۱۳)

وی از عالمان بانفوذ و مبارز شهر رشت بود و در ماجرای ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ش. فعالیت انقلابی داشت، اما در حوادث منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ش. گوشه گیری اختیار نمود.

زندگی ساده ای داشت. درِ خانه اش همیشه به روی مردم باز بود و از هیچ گونه کمکی نسبت به هم نوعان دریغ نمی کرد. در زهد و بی اعتنایی به دنیا نمونه شمرده می شد. سرّ محبوبیت و احترام وی در نزد مردم رشت، نحوه برخورد نیک او با عموم مردم بود، زیرا معاشرت اسلامی و رفتار نیکو با مردم داشت و بدین سبب مردم جلب او می شدند. (سعیدی زاده)

آیه الله سیدحسین رودباری سرانجام در ۱۴ محرم سال ۱۴۰۷ق.، مطابق با ۲۸ شهریور ۱۳۶۵ش.، درگذشت. پیکرش پس از تشییع باشکوه در مرکز شهر رشت، بر حسب وصیت، در مجاورت درب ورودی مسجد صفی به خاک سپرده شد.

آیه الله سیدمجتبی رودباری از عالمان دینی رشت، از فرزندان اوست.

از آثار او می توان به حاشیه على المکاسب؛ و شرح على حاشیه ملا عبدالله در منطق، اشاره کرد. (جواهرکلام، ج ۳، ص ۱۴۶۶)

 

***

منابع: احسانبخش، صادق، دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، صادقین، رشت، ۱۳۸۰ش؛

جواهرکلام، عبدالحسین، تربت پاکان قم، شرح حال مدفونین در سرزمین قم، انصاریان، قم، ۱۳۸۲ش؛

سعیدی زاده، رسول، «آیت الله سیدمجتبی رودباری»، شهر باران، ۱۹/۳/۱۳۸۹. http://shahre-baran.blogfa.com

 

 

 

منبع: کتاب فرزانگان رشت (علما و فضلا)، رسول سعیدی زاده، نشر: آپ، تهران، اول، ۱۳۹۷، ص۲۲۲-۲۲۳٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo