مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انشایی

زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی انشایی

محمدعلی نجفی جیلانی
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انشایی از علمای شهر رشت بود که سال ها جلساتی با عنوان جمعیت نشر قرآن برگزار می کرد. وی در پاسخگویی به شبهات زمان خود مقالات و کتب متعددی نوشته است.

یکشنبه 6 جولای 2014 - 13:02

محمدعلی نجفی جیلانی[۱]

 

مرحوم حجت الاسلام انشائی

مرحوم حجت الاسلام انشائی

محمد علی در خرداد ماه سال ۱۲۹۳ش در شهر رشت متولد شد در خانواده ای ساده و مذهبی. پدر او هاشم، کفاش بود و دایی ایشان «حاج علی چاوش» معتمد محل بوده و مردمان زیادی را با کاروان خود به کربلا می برده است.

هاشم برای فرزند خود از همان ابتدای کودکی شرایط تحصیل را فراهم می کند و محمد علی را در همان رشت به مکتب خانه می فرستد. محمد علی بعد از گذراندن دوران مقدماتی در رشت، به فراگیری علوم حوزوی می پردازد و بعد از گذشت چند سال برای ادامه تحصیلات به قم، مدرسه فیضیه می رود و با موفقیت دوران تحصیلی خود را سپری می کند.

از جمله اساتید ایشان می توان به آیت الله سید محمد تقی خوانساری، شیخ محمد باقر رسولی، آیت الله علم الهدی و حاج شیخ محمد تقی کرامت اشاره کرد. البته ایشان نماینده تام الاختیار آیات عظام خویی، حکیم و شاهرودی در استان گیلان بودند.

وی در شهر قم در آزمون سازمان قضایی شرکت می کند که بعد از قبولی، به ایشان اجازه قضاوت داده می شود.

او بعد از بازگشت به زادگاه خود با خانواده ای روحانی «شیخ محمدرضا انشایی» وصلت می کند و در همانجا تشکیل خانواده می دهد. از حیث کاری نیز از طرف دادگستری با حفظ سمت، مامور در سازمان ثبت رشت می شود و به دلیل اخلاق خوش و توانایی که داشته است در کوتاه ترین مدت به سمت مدیر کل سازمان ثبت استان گیلان گماشته می شود که چندین سال تا بازنشستگی در این جایگاه به مردم خدمت می کند که خاطرات خوش فراوانی از ایشان در اذهان مردم موجود است.

ایشان بسیار اهل عبادت بود تا جایی که فرزندان او یاد ندارند که تهجد نیمه شب او ترک شده باشد. از دیگر ویژگی های ایشان که سبب محبوبیت زیادی برای او شده بود اخلاق خوش ومردم داری بود بطوری که به گفته فرزندانش، در هر ساعتی از شبانه روز برای سوال از مسایل شرعی با ایشان تماس می گرفتند با روی خوش جوابشان را می داد و هر آنکس که درب منزل ایشان را می زد امکان نداشت با پاسخ منفی روبرو شود. همچنین در استفاده از بیت المال بسیار حساس بود تا جایی که وقتی خودرویی از طرف اداره ثبت دنبال ایشان می آمد مدارک و وسایل کاری را بار آن می کردند و خود پیاده به سرکار می رفتند. و یا اینکه برای ارسال وجوهات شرعی مردم به مراجع حتی هزینه پستی را از جیب خودشان می دادند.

در رابطه با فعالیت های مذهبی و انقلابی ایشان می توان به این موارد اشاره کرد:

امام جماعت مسجد امام حسین علیه السلام (مسجد زیر کوچه)

روحانی کاروان حج

تشکیل مراسم روضه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام

تشکیل جلسات هفتگی تدریس قرآن ویژه خواهران بطور مرتب

انتشار مقالات دینی در چند نشریه محلی از جمله نشریه ” طالب حق “

 تالیفات

همچنین تالیفات نسبتا زیادی داشتند از جمله:

سیده زنان جهان

سخنان پیامبر اسلام در حجه الوداع و پاره ای از مسایل ارث

کار و بازرگانی از نظر پیشوایان دین

پاسخ پندارها

راهنما و حقیقت ارشاد اسلامی

مواعظ

و چند رساله در رد مبلغین مسیحی و … 

و چند کتاب دیگر که نظام طاغوت اجازه چاپ به آنها نداد.

سرانجام در تاریخ ۲۶ بهمن سال ۱۳۶۳ به علت بیماری سرطان، چشم از جهان فروبست و در میان تشییع جنازه باشکوه علما و مردم متدین رشت در مقبره العلمای تازه آباد رشت به خاک سپرده شد .
 


[۱].  نتیجه دختری مرحوم حجت الاسلام و المسلمین انشایی.

با تشکر از آقای منصور انشایی فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین انشایی که دانسته هایشان را در اختیارمان قرار دادند.

ارسال دیدگاه

enemad-logo