مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
مجموعه پیامها و بیانات آیت الله العظمی خامنه ای درباره شهید آیت الله ربانی املشی

مجموعه پیامها و بیانات آیت الله العظمی خامنه ای درباره شهید آیت الله ربانی املشی

رحلت عالم مجاهد صادق و متقی آیت الله ربانی املشی را به حضرت امام مدظله و به همه کسانی که این شخصیت ارزنده و کم نظیر را می شناختند مخصوصاً به خانواده و بازماندگان گرامیش و نیز به همه ملت فداکار و اسلام جوی تسلیت می گویم.

شنبه 5 مارس 2011 - 15:51

پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور وقت به مناسبت شهادت آیت الله ربانی

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم مجاهد صادق و متقی آیت الله ربانی املشی را به حضرت امام مدظله و به همه کسانی که این شخصیت ارزنده و کم نظیر را می شناختند مخصوصاً به خانواده و بازماندگان گرامیش و نیز به همه ملت فداکار و اسلام جوی تسلیت می گویم.

فقدان این عالم جلیل ضایعه ای بی جبران برای کشور و انقلاب بود. او عنصری لایق و خدوم بود که مسئولیتهای بزرگی را که به او محول می گشت به چشم وظیفه ای اسلامی و انقلابی می دید و با همه وجود به آن می پرداخت.

هریک از مناصب و مشاغل مهمی را که پس از انقلاب پذیرفته بود سنگری را برای دفاع از اسلام و انقلاب و وسیله ای برای تامین حقوق مردم می دانست و در آن با مواظبت تمام خط اسلام، فقاهت و راه تقوا و طهارت را می پیمود و بدان اهتمام می ورزید. بامتخلف، صریح و قاطع و دربرابر مومن پرهیزگار، خاکسار و خاضع بود. سابقه انقلابیش به نخستین لحظات شروع نهضت روحانیت در سال ۱۳۴۱ می رسید و دوره شانزده ساله تا پیروزی انقلاب را همواره در آزمایشهای سخت و همراه با زندانها و تبعیدهای مکرر گذرانید. پس از پیروزی انقلاب هرجا که نیاز انقلاب بود از سر رضا و رغبت حضور یافت و چون سربازی وظیفه شناس و فداکار همه نیروی خود را صرف آن کرد. گذشته انقلابی از شروع مبارزات اسلامی تا پیروزی انقلاب و از آن روز تا آخر یکی از افتخارآمیزترین سوابق و حاکی از صفا، دیانت، ورع، مجاهدت و فداکاری بود.

منبع: روزنامه کیهان، چهارشنبه ۱۹تیر ۱۳۶۴، ص۲٫

 

تأسیس حزب جمهوری اسلامی

در روز ۲۵ مرداد ۱۳۵۵ محکومیت تبعید آیت لله ربانی املشی در فردوس تمام شد. به قصد زیارت امام رضا(ع) با زن و فرزندانش راهی مشهد شد. در مشهد فرصت را از دست نداد. با آیت الله خامنه‌ای و آیت الله موحدی کرمانی جلسه‌ای گذاشتند و قرار شد تشکیلاتی را که سال‌ها در پی ایجادش بودند، راه‌اندازی کنند. این تشکیلات بعد از پیروزی انقلاب با نام حزب جمهوری اسلامی به کار خود ادامه داد. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرماید:

«در تابستان در مشهد من با دو نفر از برادرانمان از روحانیون پیرامون تشکیل روحانیت برای سامان بخشیدن به کار مبارزه صحبت می‌کردیم. در آن جلسه اول هر کدام از ما فصلی از بی‌سر و سامانی و بلبشوی اوضاع خودمان در ارتباط با هدف‌ها و وظایف مبارزه گله کردیم و بحث سر این می‌کردیم که در شرایطی که ما هستیم بایستی یک تجمع نیروها و کارهایی انجام بگیرد که قاطع و بُرنده باشد و بتواند ضربت‌های سهمگینی به دستگاه بزند. همه‌مان قبول داشتیم که این کار را بکنیم. در تابستان دوستان قم و تهران، همه به مشهد می‌آمدند. من پیشنهاد کردم که حالا که داریم این کار را شروع می‌کنیم، حتماً لازم است با آقای بهشتی در میان بگذاریم. همه‌شان قبول کردند که اگر آقای بهشتی باشد این کار بهتر و سریع‌تر و شسته رفته‌تر پیش خواهد رفت. چون تابستان بود آقای بهشتی در مشهد بود. گفتیم پس بلند بشویم برویم پیش آقای بهشتی. رفتیم طرف منزل آقای بهشتی، بین راه که داشتیم می‌رفتیم،‌ دیدیم که آقای باهنر رفته چیزهایی برای زن و بچه‌اش خریده و در حال رفتن به خانه است. خبر نداشتیم که ایشان هم در مشهد است ماشین را نگه داشتیم و ایشان را صدا کردیم، معلوم شد تازه آمده و چند ساعت یا یک روزی است که به مشهد رسیده‌اند. گفتیم داریم می‌رویم منزل آقای بهشتی و کار مهمی است. ایشان را سوار کردیم و با خودمان به منزل آقای بهشتی بردیم. رفتیم منزل آقای بهشتی، ایشان از منزل بیرون آمدند و گفتند من الآن یک قراری دارم و قرار را برای وقت دیگر بگذارید. قرار بعدی منزل ما شد و ایشان به منزل ما آمدند وقتی ما مسئله را تفصیلاً با آقای بهشتی مطرح کردیم، ایشان پذیرفتند و از این کار استقبال کردند. در همان جلسه بنا کردیم به اسم نوشتن که چه کسانی را دعوت کنیم و به این ترتیب کارها شروع شد. اولین جلسات در مشهد تشکیل شد. بنا شد که دنباله جلسات در تهران گرفته شود و من از مشهد برای شرکت کردن به تهران بیایم و بعضی از برادرها که در قم بودند از قم به تهران بیایند.

در پایان یک جلسه که منزل مرحوم شهید باهنر برگزار شده بود، وقتی که متفرق شدیم، چند نفر از برادرانمان که داشتند می‌رفتند، از جمله ایشان آقای ربانی املشی دادستان کل کشور و آقای حجتی کرمانی و آقای موحدی کرمانی بودند. این سه نفر وقتی که می‌رفتند پاسبان به اینها ظنین شده بود و آنها را گرفته بود. منتها بعد که سوار ماشین می‌کند که ببرد این آقایان با شیوه‌های خیلی جالبی برخورد و رفتاری با پاسبان می‌کنند که او فکر می‌کند که نه آقایان اصلاً در این خط‌ها و حساب‌ها نیستند ولشان می‌کند و خطر به این شکل رفع می‌شود.»

منبع: روزنامه ایران، ویژه نامه رمز عبور، نوروز ۸۹، جلد ۲، ص ۱۱۰ گفت‌و‌گوی مشروح با آیت‌الله خامنه‌ای سومین دبیر کل حزب جمهوری اسلامی.

بیانات رهبری درباره چند روز قبل از ورود امام

دولت بختیار در بهمن ۵۷ برای جلوگیری از ورود امام به ایران، فرودگاهها را بسته بود. بزرگان انقلاب همچون آیت الله خامنه ای و آیت الله ربانی برای مخالفت با این امر در دانشگاه تهران متحصن شدند:

هنگامی که قرار بود امام تشریف بیاورند و ما در دانشگاه تهران تحصن داشتیم، جمعی از رفقای نزدیکی که با هم کار می‌کردیم و همه‌شان در طول مدّت انقلاب، نام و نشان‌هایی پیدا کردند و بعضی از آنها به شهادت رسیدند مثل شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر، برادر عزیزمان آقای هاشمی، مرحوم ربّانی شیرازی، مرحوم ربّانی املشی با هم می‌نشستیم و در مورد قضایای گوناگون مشورت می‌کردیم. گفتیم که امام، دو سه روز دیگر یا مثلاً فردا وارد تهران می‌شوند و ما آمادگی لازم را نداریم. بیاییم سازماندهی کنیم که وقتی ایشان آمدند و مراجعات زیاد شد و کارها از همه طرف به این جا ارجاع گردید، معطل نمانیم. صحبت دولت هم در میان نبود. ما عضو شورای انقلاب بودیم و بعضی هم در آن وقت، این موضوع را نمی‌دانستند و حتّی بعضی از رفقا مثل مرحوم ربّانی شیرازی یا مرحوم ربّانی املشی نمی‌دانستند که ما چند نفر، عضو شورای انقلاب هم هستیم.

منبع: سخنرانی مقام معظم رهبری در مراسم تودیع کارکنان نهاد ریاست جمهوری، ۱۸/۰۵/۱۳۶۸٫

 

بیانات رهبری در جمع اعضای کنگره گرامیداشت آیت الله ربانی املشی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تیر ماه سال ۱۳۸۶ در دیدار با اعضای برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله ربانی املشی» سخنانی بیان داشتند که این سخنان در مراسم افتتاحیه این کنگره قرائت شد:

مرحوم آقای ربانی املشی یک روحانی فاضل پاکدامن و مبارز بود. آشنایی ما با ایشان آشنایی دیرینی است در کربلا اول بار آشنا شدیم. در سال ۱۳۳۶ از همان وقت با اینکه ایشان خیلی جوان بودند متانت و سلامت ویژه در ایشان محسوس بود. من هم که قم آمدم معاشرت و مباحثه و درس مشترک با ایشان زیاد داشتیم. در آنجا هم همین ویژگیها را در مرحوم آقای ربانی مشاهده کردیم. مرد صادق سالم متقی و غیور بود. در امر دین بسیار غیور بود. از اولین لحظات این نهضت ایشان به نهضت پیوست. ارتباطشان با درس امام، ارتباط عاطفی و روحی[بود] که با امام داشتند. ایشان را هم مثل بقیه جوانهای طلبه درس امام کشاند به این میدان.

بعد از اینکه انقلاب هم پیروز شد ایشان به صورت جدی وارد عرصه انقلاب شد و به همین دلیل مورد تهاجم عده ای قرار گرفت و همین که شما اشاره می کنید به شهادت ایشان به خاطر همان چیزهایی است که در آن وقت اتفاق افتاد و گفته شد. خدمت کردند حقیقتاً زحمت کشیدند و در طول مدت سالهای متمادی که با ایشان محشور بودیم چه آن وقتی که ما با ایشان در قم بودیم و چه آن وقتی که من مشهد بودم و ایشان در قم بود چه آن وقتی که هر دو در تهران بودیم صفا و صداقت و تقوی و جدیت چیز دیگری از ایشان مشاهده نکردیم. مرحوم پدرشان هم بسیار مرد نورانی و سالم و خوبی بودند. ایشان را هم من زیارت کرده بودم. البته آقای هاشمی ارتباطشان با اینها خیلی بیشتر بود. بارها املش رفته بودند. امیدواریم ان شاالله خداوند متعال روح ایشان را با اولیایش محشور کند درجات ایشان را عالی کند و شما را موفق کند. کاری هم که دارید می کنید کار بسیار بجا و به موقعی است. واقعاً جا داشت که از مرحوم آقای ربانی به طور ویژه یاد بشود. الحمدلله شما این کار را انجام دادید.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی ۰۴/۰۶/۱۳۸۶ صفحه شهرستان.

 

بیانات رهبری درباره اقامه نماز توسط آیت الله ربانی در تهران

زمانی آیت الله ربانی امام جمعه موقت تهران شده بود. بعدها رهبر معظم انقلاب در هزارمین نمازجمعه تهران گفته بود:

«لازم است از مرحوم آیت الله ربّانی املشی که در عداد آقایان محترمی بودند که گاهی نماز جمعه را اقامه می‌کردند و به رحمت خدا رفتند، یاد کنم و فتوح روح آن بزرگوار را از خدای متعال مسألت نمایم.»

منبع: خطبه‌های هزارمین نماز جمعه تهران به امام مقام معظم رهبری، ۸/۸/۱۳۷۷٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo