مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۲ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۲۲ بهمن

۱- رحلت آیت الله شیخ محمد زاهد رشتی. او از شاگردان آخوند خراسانی و سید یزدی بود و سال ها در رشت مشغول تبلیغ دین بود. در دوره ای مردم گیلان از او تقلید می کردند. زهد و تقوایش زبان زد خاص و عام بود. (۱۳۳۹ ش- ۲۵ شعبان ۱۳۸۰ ق) ۲- جشن و شادمانی […]

چهارشنبه 11 فوریه 2015 - 00:49

۱- رحلت آیت الله شیخ محمد زاهد رشتی. او از شاگردان آخوند خراسانی و سید یزدی بود و سال ها در رشت مشغول تبلیغ دین بود. در دوره ای مردم گیلان از او تقلید می کردند. زهد و تقوایش زبان زد خاص و عام بود. (۱۳۳۹ ش- ۲۵ شعبان ۱۳۸۰ ق)

۲- جشن و شادمانی توصیف نشدنی مردم گیلان برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نابودی کاخ های ظلم و ستم. هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی مردم گیلان به دستگیری گارگزاران رژیم پهلوی پرداختند. آنها نقاطی را که هنوز در اشغال مانده بود آزاد کردند و به سرعت در صدد ایجاد نهاد های انقلابی و اسلامی برای اداره صحیح گیلان بودند. بعضی از مزدوران رژیم مقاومت می کردند. در درگیری شدیدی که در منطقه صیقلان رشت رخ داد چند نفر از مردم از جمله محمد صادق بیابانگردی به شهادت رسیدند. شهدای این روز گیلان از این قرار اند: محمدصادق بیابانگردی در میدان صیقلان رشت، حمید سجاسی در لاهیجان بر اثر اصابت گلوله ماموران به قلبش، محمدمهدی رهنما (اهل فومن) در درگیری پادگان جی تهران، میرمحمدعلی ملکوتیان (اهل رشت) در پادگان جمشیدیه تهران، رضاقلی خرسندی (اهل لاهیجان) در درگیری با ماموران رژیم در تهران. (۱۳۵۷ ش- ۱۳ ربیع الاول ۱۳۹۹ ق) (فجر آفرینان، ص۲۵،۴۴،۵۶٫)

۳- شاه‌گلدی الماسی در رشت توسط منافقین ترور شد و به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۴- رحلت آیت الله سیداحمد قتیل زاد. آیت الله قتیل زاد متولد سال ۱۳۲۵ بود و در حوزه قم نزد بزرگانی چون آیت الله بهجت و آیت الله مکارم تحصیل کرده بود. ایشان در اوایل انقلاب حاکم شرع در گیلان بود و از شخصیت های ارزشی بود که ضدانقلاب کینه های عمیقی نسبت به ایشان داشتند. ایشان از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۷ امام جمعه بندر انزلی نیز بودند. ایشان از مسئولین دستگاه قضایی در تهران بودند. مدفن ایشان در شهر مقدس قم قرار دارد. (۱۳۹۳ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo