مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
حجت الاسلام مجتبی اشجری : مردم در بقای انقلاب اسلامی نقش اصلی دارند.

حجت الاسلام مجتبی اشجری : مردم در بقای انقلاب اسلامی نقش اصلی دارند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان گفت: مردم در بقای انقلاب اسلامی نقش اصلی دارند.

دوشنبه 3 آگوست 2015 - 10:43

به مناسبت سالروز تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ۱۲ مرداد، خبرگزاری فارس مصاحبه را با حجت الاسلام مجتبی اشجری ، رئیس این شورا در گیلان ترتیب داده است که متن مصاحبه را به تفصیل در زیر می خوانید.

فارس: نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برگزاری مناسبت‌های انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی متولی برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی است.

هدایت، سازماندهی، نظارت و برنامه‌ریزی اساسی‌ترین وظیفه این نهاد مولود انقلاب است که از سال ۱۳۵۹ با تایید معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی «ره» شکل گرفت و سال‌های متوالی و متمادی را با نشیب و فرازهای فراوان پشت‌سر گذاشت و الحمدالله که امروز جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است.

کمتر کسی است که از نقش و اثرگذاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بی‌اطلاع باشد حماسه‌هایی که در صحنه انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی غیرقابل انکار است.

یکی از اساسی‌ترین وظایف این شورا تشکیل ستادهایی است که حسب اساسنامه‌ باید در مناسبت‌های انقلاب اسلامی شکل ‌گیرد مانند ستاد گرامیداشت یوم‌الله ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی، ۱۴ خرداد، ستاد بزرگداشت یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی، ستاد بزرگداشت قیام خونین ۱۵ خرداد، ستاد بزرگداشت شهدای هفتم تیر، ستاد بزرگداشت روز جهانی قدس، ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت».

ستاد دهه فجر که در حقیقت می‌توان گفت اعظم ستادهای مناسبت‌های انقلاب اسلامی است با تشکیل این ستادها سعی می‌شود که حلقه‌های دولتی و مردمی در کنار هم قرار گیرند و دولت به عنوان پشتیبان و مردم نیز به عنوان مجری وارد صحنه اجرا می‌شوند و برنامه‌هایی را در حوزه مناسبت‌های انقلاب اسلامی اجرا می‌کنند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی توانسته در سال‌های متوالی خدمتگزاری جایگاه خود را در نظام و بین مردم پیدا کند به نظر می‌رسد که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یکی از مؤثرترین نهادهای مولود انقلاب اسلامی بوده که رسالت خود را تاکنون به درستی ایفا کرده و خشنودی و رضایت مقام معظم رهبری خود دلیلی بر بزرگی کار و موفقیت این نهاد است.

محوریت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با شخصیت فقیه و مجاهدی مانند آیت‌الله جنتی است که با درایت و هوشیاری، آگاهی و بصیرت وارد کارها می‌شوند و با داشتن چنین پشتوانه‌ای معنوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می‌تواند اثرگذاری مضاعفی داشته باشد.

این شورا تلاش می‌کند که از ظرفیت سازمان‌ها، نهادها، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی بهره‌ ببرد در واقع مخاطب اصلی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مردم هستند و هر مقدار این شورا بتواند ارتباط خود را با مردم بیشتر کند و از رموز رفتاری آنها آگاه باشد و زبان مردم را درک کند و در موقع حساس آنها را به صحنه فرا بخواند، توانسته است کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش ابراهیمی است یعنی همان‌گونه که خدای تبارک و تعالی به ابراهیم و اسماعیل پیامبر خطاب می‌کند که «شما خانه‌ام را آب و جارو ‌کنید تا بندگان من در آن طاعت و عبادت انجام دهند» «أَنْ طَهِّرَا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ»،

نقش شورای هماهنگی نیز همان نقش است، زمینه‌ حضور مردم را مهیا می‌کند و زمان، مکان، سخنران و دیگر عوامل مربوط را فراهم می‌کند تا مردم از یک مراسم به نحو شایسته بهره ببرند به عنوان مثال برای برگزاری یک مناسبت مانند روز جهانی قدس، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی جلسات ستادی متعددی را باید برگزار کند تا نتیجه لازم حاصل شود و ستادهای شهرستانی فعال شوند.

برنامه‌هایی که در مرکز استان انجام می‌شود نیز قطعاً نیاز به هماهنگی دارد و باید در جلسات فرمانداری، کمیته‌ها و مجمع نمایندگان حضور پیدا کرد.

همچنین رایزنی‌ها برای انتخاب مسیرهای راهپیمایی باید انجام و سمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال شوند تا از آنها برای حضور مردم به نحو شایسته و بایسته استفاده شود.

تلاش بنده و همکارانم در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان بر این است که اگر مراسمی در استان برگزار می‌شود در کشور الگو شود و اگر قرار است گروه سرودی برنامه اجرا یا قاری قرآن بخواهد قرآن را قرائت کند باید بهترین باشند و اگر سخنران برای سخنرانی دعوت می‌شود حتماً اشراف کامل به موضوع داشته باشد و حول موضوع بتواند برای مردم سخن بگوید به گونه‌ای که مردم حین سخنرانی احساس خستگی نکنند.

وقتی تمام این جاذبه‌ها در کنار هم قرار بگیرد یک مراسم الگو به وجود می‌آید که دیگران می‌توانند از این مراسم الگوبرداری کنند و تا به امروز موفقیت‌های خوبی را در این زمینه به دست آمده است.

فارس: درباره ویژگی فعالیت‌ها در گیلان و میزان همراهی مردم بفرمایید؟
ـ‌مسئولیت ما در برگزاری مراسم و مناسبت‌های انقلاب اسلامی با توجه فرهیختگی گیلانیان و داشتن جوانانی فرهیخته، اهل قلم و ذوق بیشتر می‌شود.

اینکه مردم گیلان در حماسه ۹ دی یک روز زودتر به صحنه‌ می‌آیند نشان‌ از فرهیختگی، بصیرت و قدرت تشخیص آنها دارد و گیلانیان هر گاه احساس کردند که باید هر چه زودتر دشمن را پس بزنند و پیام خود را به دشمن برسانند حضور یافته‌اند و طبعاً کار در استانی که از مردم آگاه و فرهیخته برخوردارند، سخت‌ است و ما سعی کردیم پاسخگوی مردم باشیم و خواسته‌های آنها را در مناسبت‌های انقلاب اسلامی اجابت کنیم.

تلاش ما بر این است که یک مراسم و مناسبت از جاذبه‌های ویژه‌ای برخوردار باشد به طور مثال در راهپیمایی ۲۲ بهمن در کنار راهپیمایی باید برنامه‌ها، ایستگاه‌ها و جاذبه‌هایی را قرار دهیم تا در مردم شور و شعف به وجود آید و کمک کند تا امواج بیداری مردم به گوش جهانیان برسد.

در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن مرکز استان زمینه‌های حضور مردم برای شرکت در یک برنامه شاد کاملاً محسوس است زمانی که مردم توسط چرخ‌بال‌ گلباران می‌شوند و ایستگاه‌هایی که برای شادی فرزندان فراهم شده و یا حضور و همراهی هنرمندان و گروه سرود یک‌هزار و ۳۵۷ نفر را با چینش خاص در میدان اصلی شهر مشاهده می‌کنند مسرور می‌‌شوند و این جاذبه‌ها شور و شعف وصف ناشدنی به آنها می‌بخشد.

اعتقاد داریم مردم نقش اصلی را در انقلاب اسلامی دارند و عامل پیروزی انقلاب بودند و مبقیه انقلاب‌ هستند در نتیجه نمی‌توانیم نقش مردم را نادیده بگیریم.

بخشی از کارها را به جوانان می‌سپاریم، بخشی را به دانش‌آموزان و بخشی نیز به باتجربه‌ها سپرده می‌شود در واقع شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نقش نظارتی دارد و برخی سازمان‌ها نیز نقش پشتیبان از مجموعه عوامل اجرایی را دارند.

فارس: درباره احداث ساختمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان چه نظری دارید؟
سپاسگزاریم که توانستیم مکان مناسبی برای برگزاری جلسات و مراسم فراهم کنیم، عمده کار ما برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم است.

امروز ساختمانی بنا شده که خواسته‌های ما تامین می‌شود و می‌توانیم در این ساختمان ارتباط خود را با مردم بیشتر کرده و جلسات را برگزار و از شخصیت‌هایی که برای سخنرانی مراسم دعوت می‌شوند پذیرایی کنیم.

احداث ساختمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان کارها را راحت کرده و سختی‌ها نیز هموارشده است.

فارس: لطفا درباره برگزاری مراسم و دعوت از سخنران‌های برجسته در گیلان بفرمایید؟
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان تنها به برگزاری مراسم در مرکز استان اکتفا نمی‌کند و همواره تلاش کرده در شهرستان‌ها، بخش‌ها و حتی در روستا‌ها نیز برنامه‌هایی اجرا شود.

در دهه فجر سال گذشته توانستیم بیش از ۲ هزار ستاد روستایی تشکیل دهیم تا برنامه‌ها از مرکز استان به سمت شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستا‌ها ساری و جاری و از ظرفیت تمام نقاط استان استفاده شود و این یکی از نقاط قوت گیلان در برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی است.

برای مردم گیلان مشاهده و دیدار چهره‌های ملی و کشوری بسیار شیرین است و تلاش می‌کنیم در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت این شخصیت‌ها به درستی استفاده کنیم.

اینکه شخصیت‌های ملی می‌آیند و در کنار مردم قرار می‌گیرند و با آنها سخن می‌گویند برای مردم بسیار خوشحال کننده است و سال گذشته چهره‌های بسیار زیادی را به استان دعوت کردیم و البته دعوت از شخصیت‌ها، سختی‌های خاص خود را دارد و باید مستمر پیگیری شود و هماهنگی‌های لازم به عمل آید تا بتوانیم از ظرفیت این شخصیت‌ها در استان‌ استفاده شود.

فارس: تا چه اندازه نوآوری و خلاقیت در برگزاری مناسبت‌های انقلاب اسلامی را مهم می‌دانید؟
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان توانسته است در سال‌های گذشته به عنوان شورای نمونه و ممتاز معرفی شود و این‌ نتیجه پایبندی به قانون و تلاش برای طرح ایده‌های نو و اجرای آنها است.

همانگونه که ایده‌ نو مهم است، چگونگی اجرای آن ایده اهمیت دارد و در سال‌های گذشته و حتی در سال جاری و مناسبت اخیرمان یعنی روز جهانی قدس نیز توانستیم نوآوری‌هایی داشته باشیم که برای مردم جذاب باشد.

یکی از کارهای بسیار خوبی که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان انجام داده ایجاد یک بانک اطلاعاتی است و اگر  بانک اطلاعاتی مربوط به ۱۵ یا ۲۰ سال گذشته را در شورا ‌داشتیم دستمان پر بود اما به بانک اطلاعاتی کاملی از فیلم‌ها و تصاویر مناسبت‌های انقلاب اسلامی بیست سال گذشته استان دسترس نداریم.

توانستیم مستندسازی بسیار خوبی از مناسیت‌های حدود ۱۰ سال اخیر انجام دهیم و بانک اطلاعاتی کاملی از مراسم مرکز استان و شهرستان‌ها تهیه کنیم.

فارس: حضور مردم گیلان را در اینگونه مراسم چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یکی از ویژگی‌های گیلان بارانی بودن آن است و رشت به شهر باران شهرت دارد و اعتقاد بنده این است همانگونه که مردم در سال‌های متوالی در زیر بارش شدید باران در صحنه حضور داشته‌اند، باران بصیرت مردم نیز در مناسبت‌های انقلاب اسلامی به وضوح مشهود است.

مردم در تمام مناسبت‌های انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن و زیر بارش باران و برف و در گرمای طاقت‌فرسای روز جهانی قدس با زبان روزه و عطش بسیار نغمه عاشقی خود را سر داده‌اند.

مردم گیلان وفادارترین، آگاه‌ترین، هوشیارترین و انقلابی‌ترین مردم‌ هستند بنابراین خدمتگزاری این مردم برای تمام مدیران باید سبب افتخار باشد.

همه ساله در اردیبهشت ماه همایش رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در مشهد مقدس برگزار و در آنجا کارگروه‌های متعددی ایجاد می‌شود و استان‌ها، ایده‌های نو، مشکلات، انتقادات و پیشنهادهای خودشان را مطرح می‌کنند.

در همایش مشهد مقدس وقتی که بحث درباره ایده‌های نو است و کلیپ‌های تهیه شده استانی حاوی حضور مردم همراه با گزارش عملکرد به نمایش گذاشته می‌شود، گیلان درخشش ویژه‌ای دارد و قطعاً این نشان از همدلی و همراهی همه مدیران و مسئولان استان دارد و بنده به نوبه خود از تمام اعضای ستادهای مختلف ممنون و سپاسگزارم.

فارس: نقش شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در ایجاد ارتباط بین دولت و ملت و همدلی و همزبانی چیست؟
با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال جاری را سال «دولت ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری کردند رسالت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئولیت آن مضاعف است.

به هر حال سلیقه‌های متفاوتی از گروه‌های سیاسی در کشور وجود دارد و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که وابسته به هیچ حزب و گروه خاصی نیست باید تدابیری اتخاذ کند تا در مناسبت‌ها همه تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی انقلاب اسلامی حضور پیدا کنند.

در سال جاری نیز نیاز است که حضور مردم نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر باشد به‌ویژه اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در پیش است و ما باید از مناسبت‌های قبل از انتخابات به درستی استفاده کنیم و زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کنیم، دوربین‌های دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی بر حضور مردم زوم شده و دوستان می‌خواهند بدانند که مردم تا چه اندازه همراهند و دشمنان نیز رصد می‌کنند که آیا مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفته و یا خسته‌ شده‌اند.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می‌تواند با تنویر افکار عمومی و تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی در مناسبت‌های انقلاب اسلامی پیش‌زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کند.

فارس: شورا برای پررنگ‌تر شدن برنامه‌های مناسبتی چه اقدام‌هایی انجام داده است؟
ما و همکارانمان تلاش کردیم تا برخی از مناسبت‌ها که به فراموشی سپرده شده بود یا اینکه کمرنگ برگزار می‌‌شد را احیا کنیم به لطف خداوند توانستیم مناسبت‌هایی را که در سال‌های گذشته جزو برنامه‌های فراموش شده بود مانند ۱۲ فروردین و حتی برخی از شهدای انقلاب اسلامی که تقریباً نزد جوانان از یاد رفته‌ بود را احیا کنیم.

بسیاری از جوانان گیلان شخصیتی مانند شهید دکتر حسن عضدی که مقام معظم رهبری از ایشان بارها در سفرهای خود به گیلان و حتی در هشتم دی‌ماه سال ۱۳۸۹ که تعدادی از گیلانیان خدمت ایشان شرفیاب شده بودند را به نیکی یاد کرده‌ بودند، نمی‌شناختند.

این نیاز احساس می‌شد که برای شهید عضدی که از شهدای شاخص استان‌ ما در حادثه هفتم تیر است کار فاخری انجام دهیم و یک‌ سال وقت گذاشتیم و با ارتباط با خانواده شهید و جمع‌آوری مستندات و تصاویر ایشان و مصاحبه با دوستان شهید مستندی تصویری از زندگی شهید تهیه شود و کتاب زندگینامه این شهید نیز در امسال رونمایی شد.

به نظر می‌رسد توانستیم در احیای برخی از مناسبت‌های انقلاب اسلامی و برخی شخصیت‌های انقلاب اسلامی در استان که به‌ آنها مدیونیم و فراموش شده‌اند کارهای خوبی انجام دهیم.

اگرچه تا نقطه مطلوب و عالی فاصله داریم و باید تلاش خود را بیشتر کنیم و قطعاً نیاز است که مدیران فرهنگی با انگیزه بیشتر وارد کار شوند تا بتوانیم شهدای شاخص استان‌ به‌ویژه شهدای انقلاب‌ اسلامی گیلان را بهتر به مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان معرفی کنیم.

ارسال دیدگاه

enemad-logo