مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
ولایت فقیه و ولی واحد فقیه را به جهان معرفی کنید/سخنرانی آیت الله خائفی در قم

ولایت فقیه و ولی واحد فقیه را به جهان معرفی کنید/سخنرانی آیت الله خائفی در قم

آِیت الله خائفی در قم فرمودند: ما باید امیرالمومنین و اولاد معصومینش را و در زمان غیبت ولایت فقیه و ولی فقیه را مرکز قرار دهیم و به وحدت برسیم. باید سعی کنیم که هم با بصیرت باشیم و هم در کنار هم باشیم. هدفمان واحد باشد، مسیرمان واحد باشد، ولایتمان واحد باشد، ولی‌مان واحد باشد.

شنبه 2 ژانویه 2016 - 21:40

اشاره: آیت اله خائفی در صبح پنجشنبه ۱۰/۱۰/۹۴ مقارن با ایام بصیرت و نهم دی، در مدرسه علمیه آیت الله بهجت در قم حضور یافتند و به سخنرانی پرداختند. این عالم اخلاقی و انقلابی علاوه بر نکات اخلاقی و نصایحی که بیان نمودند درباره ولایت فقیه و نظام اسلامی تصریح نمودند که: «امیرالمومنین می فرماید ما شما را به وحدت دعوت می کنیم. وحدت در تفکر، وحدت در نظر، وحدت در ولایت، پذیرش امامت واحده، پذیرش ولایت واحده. ولی شما از آن فرار می کنید و توجهی ندارید. به شورا بودن متمسک می شوید.» در ادامه فرمودند: «ما باید امیرالمومنین و اولاد معصومینش را و در زمان غیبت ولایت فقیه و ولی فقیه را مرکز قرار دهیم و به وحدت برسیم»

«باید سعی کنیم که هم با بصیرت باشیم و هم در کنار هم باشیم. هدفمان واحد باشد، مسیرمان واحد باشد، ولایتمان واحد باشد، ولی‌مان واحد باشد.» سپس فرمودند: «به شما جوانان عزیز توصیه می کنم هدفتان شناخت الله باشد و شناساندن الله تعالی. هدفتان شناخت امامت و ولایت و رسالت باشد. هدف شما در عصر غیبت، شناخت ولایت فقیه و شناخت ولی امر باشد. به جهان و جهانیان ولایت را معرفی کنید. ولایت فقیه را معرفی کنید. ولی واحد فقیه را هم معرفی کنید. جهان را به یک مرکز متوجه کنید.»

در ذیل، موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان، متن کامل بیانات ایشان را، جهت استفاده عموم علاقه مندان منتشر می کند:

آیت الله خایفی (۱)

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی ابنه السید القائد الامام خامنه‌ای.

«و أعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا»[۱]

شما جوانان محترم آماده شده اید برای یادگیری فقه و دانش اسلامی. فقه سرچشمه دعوت بشریت است به سوی آگاه شدن، بصیرت و عبادت، شناخت الله تعالی، شناخت ربوبیت، معرفت به ذات الله، صفات الله، به خالقیت الله.

[علم و عبادت دو هدف خلقت و سبب قداست انسانها]

علم و فقه سرچشمه این معرفت هاست. تا علم نباشد، تفقه نباشد [معرفت حاصل نمی شود.] هدف آفرینش هم عبادت است و هم دانش آموزی و کسب علم.

تفکر انسانی باید در قالب خاصی قرار بگیرد تا انسان بتواند آن قداست خاصی را که الله تعالی اراده فرموده در انسانها پدید بیاید. [آن قداست] در سایه علم و در سایه عبادت است.

الله تعالی عالَم را خلق فرموده با دو هدف. [یکبار فرموده] «و مَا خَلَقتّ الجِنَّ وَ الإنسَ الَّا لِیَعبُدُونِ»[۲] یعنی برای عبادت و در آیات پایانی سوره طلاق فرموده شما را برای علم آموزی خلق کردیم.[۳] و این دو باید در کنار همدیگر باشد تا آن انسانی که الله تعالی اراده فرموده تحویل جامعه داده شود؛ انسانی که دارای قداست باشد.

انسانی که وقتی گفت «رَبُّنا اللهُ ثُمَّ إستَقامُوا، تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَه».[۴] یک همچنین انسانی را الله تعالی اراده فرمود. یعنی هم بگوید ربنا الله و هم استقامت در این گفتار داشته باشد و عمل به این گفتار کند و سپس ملائکه بر او نازل می شود.

ملائکه رایگان نزول نمی کنند. رایگان به قلب انسان وارد نمی شوند. به رایگان با انسان ارتباط نمی گیرند. با انسانی در ارتباطند که با آن دو هدف الله تعالی همراه باشند و اینجا جا دارد که ملائکه به حضور این انسان نازل شوند.

در آیه «و أعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا» می فرماید که ما انسانها از پراکندگی، از اختلاف در عقیده و مرام، اختلاف در عقل و تفکر به دور باشیم. همه ما یک هدف داشته باشیم. همه وحدت داشته باشیم.

آیت الله خایفی (۲)

[وحدت رمز موفقیت]

امیرالمومنین علیه السلام درد دلی دارد، میفرماید.

«أَیَّتُهَا النُّفُوسُ‏ الْمُخْتَلِفَهُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَهُ الشَّاهِدَهُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَهُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ»[۵]

خطاب می کند به مردم دوران خویش. ای نفوسی را که پراکنده هستید. در یک مرکز اجتماع ندارید. قلبهایتان هم پراکنده است و به هم پیوند نخورده است. بدنهایتان با هم جمع هست ولی تفکرتان و عقلهایتان از هم دور است. اختلاف در تعقل دارید. اختلاف در اظهار نظر دارید.

«أَظْأَرُکُمْ عَلَى الْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ‏ نُفُورَ الْمِعْزَى مِنْ وَعْوَعَهِ الْأَسَدِ» ما شما را به وحدت دعوت میکنیم. وحدت در تفکر، وحدت در نظر، وحدت در ولایت، پذیرش امامت واحده، پذیرش ولایت واحده؛ ولی شما از آن فرار می کنید و توجهی ندارید. به شورا بودن متمسک می شوید. خیر به یک نقطه متمرکز شوید.

«هَیْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِکُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ أَوْ أُقِیمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ» هیهات من چگونه می توانم با شما که با هم اختلافات زیاد دارید، عقولتان از هم دور است، به یک مرکز متوجه نیستید، به وحدت توجهی ندارید، چگونه من می توانم آن تاریکی ظلمت و ظلالت و گمراهی را از چهره عدالت بزدایم با شما جمعیتی که این همه تفرقه دارید. یا کجی های حق را راست کنم. نمی توانم، چون شما ها از هم دورید.

«اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَهً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَیْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ» خدایا تو میدانی که من قیام کردم، نه برای اینکه به سلطنت برسم و خواستار فضول دنیا و حطام دنیا باشم.

«وَ لَکِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَهُ مِنْ حُدُودِکَ»

بلکه برای به پا داشتن پرچم دین تو است. خدایا حدود تو و اوامر و نواهی تو همه معطل مانده اند و اجرا نشده اند. من برای اجرای دین تو قیام کردم. برای اصلاح امور تو قیام کردم. تا بندگان تو در امنیت به سر ببرند. این هدف قیام من است.

پس ما باید امیرالمومنین و اولاد معصومینش را و در زمان غیبت ولایت فقیه و ولی فقیه را مرکز قرار دهیم و به وحدت برسیم. از اجتماع ابدان و تفرق عقول و نظرها بپرهیزیم. در یک نقطه متمرکز شویم. از یک نقطه پیروی کنیم. یک مسیر را طی کنیم. «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا.»

اینکه در این مرکز علم اجتماع کرده اید برای کسب دانش و عبادت الله است.

هدف خلقت علم است و عبادت. هدف آفرینش این دو امر است. شناخت نظام عالَم به علم است. شناخت آفرینش به علم است. اگر علم نباشد و اگر عبادت نباشد آن هدفی را که الله تعالی داشته محال است که انسان به آن هدف برسد. «فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَه»[۶]

دینی را که دارای احکام سیاسی است، دارای احکام اجتماعی است، دارای حدود است، دیات است، قصاص است، حقوق اجتماعی است [باید شناخت.] بعد از اینکه تفقه حاصل شد، «و لِیُنذِروُا قَومَهُم»[۷] این همان قیام امیرالمومین است.

امیرالمومنین با علم لدنی، با آن وحی الهی قیام فرمودند و مردم را متوجه الله کردند و متوجه شناخت ذات الله کردند. هدف از علم آموزی هم شناخت ذات و صفات الله تعالی است. که اگر ذات الله تعالی در مرحله اول شناخته شد و در مرحله بعد صفات الله تعالی شناخته شد قطعا جامعه ای سعادتمند و رشید و شجاع و بصیر و آگاه و دشمن شناس پدید خواهد آمد.

آیت الله خایفی (۵)

[بصریت افزایی و پذیرش ولایت فقیه واحد]

رسول خدا فرمودند: «أدعُوا إلی اللهِ عَلی بَصیرَهٍ أنَا وَ مَن إتَّبَعَنِی».[۸] مردم را به سوی خدا دعوت می کنم با بصریت، با وحی، با دشمن شناسی. هم من بر بصیرتم و هم پیروان من بر بصیرت اند.

باید سعی کنیم که هم با بصیرت باشیم و هم در کنار هم باشیم. وحدت را پدید آوریم. انظارمان واحد باشد. هدفمان واحد باشد، مسییر مان واحد باشد، ولایتمان واحد باشد، ولیمان واحد باشد، تا بتوانیم آن قداستی را که الله تعالی از ما خواسته و از ما انتظار دارد [به دست آوریم] و ما هم آن انسانی را تربیت کنیم که الله پسند باشد، یعنی با قداست باشد، همراه با فکر و دانش و عبادت و زهد و ورع و تقوا باشد.

من همه شما جوانان این حوزه را، صاحبان علم و دانش را و صاحبان فضیلت و کمالات علمی را توصیه می کنم که هدفتان همین باشد و بس. هدفتان شناخت الله تعالی باشد و شناساندن الله تعالی. هدفتان بت زدایی باشد، هدفتان شرک زدایی باشد، هدفتان شناساندن ربوبیت الله تعالی باشد. هدف شما شناخت امامت و ولایت و رسالت باشد. هدف شما در عصر غیبت، شناخت ولایت فقیه و شناخت ولی امر باشد.

به جهان و جهانیان ولایت را معرفی کنید. ولایت فقیه را معرفی کنید. ولی واحد فقیه را هم معرفی کنید. جهان را به یک مرکز متوجه کنید. جهان را به یک فکر متوجه کنید. توفیق همه شما را از الله تعالی طلب می کنم. می خواهم از این سرچشمه علم و دانش امام صادق سلام الله علیه بهره کافی را برده باشید و وارد در جامعه انسانی شوید و انسانها را هدایت کنید به سوی الله. برای خود هدف گیری نکنید.

هدفتان تبلیغ جامعه باشد. هدفتان ارشاد مردم باشد. هدفتان شناساندن الله تعالی باشد. با تمام زحمات و مشاقی را که در پیش دارید تحمل کنید تا بتوانید آن هدفی را که الله تعالی در پیش دارد، مردم را به آن هدف منتقل کنید. خدواند انشاء الله همه شما را موفق کند.

[تحمل سختی ها در راه هدف مقدس]

در آن هدفتان از هیچ مشکلی نهراسید. از هیچ گرفتاری نهراسید. اگر تهدیدی برای شما هست، توجهی به آن تهدید نکنید. موسی علی نبینا و علی آله و علیه السلام کودکی بود. امر شد به مادرش که او را به دریا بینداز و غصه ای نداشته باش. او را سالم به تو بازمی گردانیم. او را در صندوقی قرار داد و به دریا انداخت. به امر الله تعالی آن وعده ای را که به مادر موسی داده بود محقق شد و موسی سالم به ساحل نجات رسید. آنگاه به کاخ فرعون برده شد. به مادرش امر شد به موسی شیر بدهد و نگران نباشد. با اینکه موسی در دامن فرعون زندگی می کرد.

اگر ما هم امروز در این عالم از تمام جوانب عالم محاصره شده ایم، به تهاجم فرهنگی و سایر امور. اگر هدف مقدس بود، اگر هدف ما یکی بود، اگر قلوب ما به هم نزدیک بود، هیچ هراسی نداریم. هیچ خطری ما را تهدید نخواهد کرد. الله تعالی وعده داده که ما را به سلامت به هدف برساند.

موسی از کاخ فرعون خارج می شود. «و جآءَ رَجُلٌ مِن أقصَا المدینهِ یَسعیَ».[۹] این مومن آل فرعون می آید نزد موسی و اعلام خطر می کند و می گوید که فرعون و فرعونیان قصد جان تو را کرده اند.

موسی قصد خروج می کند. «فَخَرَجَ مِنها خائِفاً یَتَرَقَّب.»[۱۰] موسی می رود به طرف مدین. [با شعیب] وارد قومی می شود ولی «فَأَبَوْا أَنْ یُضَیِّفُوهُما»[۱۱] فشار را ببینید. تحمل کرد. رنج را تحمل کرد.

از قوم شعیب هم آمد بیرون، ولی شبانه مسیر را طی کرد. هوا سرد. راه را هم گم کرده. «قالَ لِأهلِه امکُثُوا إنّی آنَستُ ناراً» آتشی از دور می بینم. شما صبر کنید آتش را می آورم هم به وسیله آتش گرم شویم و هم راه را پیدا کنیم. «لَعَلَّکم تَصطَلُونَ».[۱۲] این موسی است. با این همه مشقات و با این همه گرفتاری ها چون هدف مقدس بود تحمل کرد.

احدی از شما [جوانان] در زمان امام خمینی (ره) حضور نداشتید. امام به زندان می رود. زندان را تحمل می کند. در زندان عالیترین رتبه مقام کشور به دستبوسی اش می رود. عرض می کند خمینی! سیاست را برای ما بگذار و بنشین در قم و مشغول درس و بحث و تدریست باش. امام چه فرمود؟ فرمود چشم! فرمود انشاء الله از زندان آزاد شوم! خیر. فرمود آن سیاستی را که تو می گویی مال شما. ما سیاست اسلام را دنبال خواهیم کرد. ما پیرو سیاست اسلامیم. بر می‌گردیم و از زندان هم بیرون خواهیم آمد و همان سیاست اسلام را دنبال خواهیم کرد. و از زندان بیرون آمدند و همان کار را کرد. در یک خطابه ای در همین مسجد اعظم فرمودند من تا بیرون هستم با طاغوت می جنگم.

دستگیرشان کردند و بردند برای ترکیه. قبل از آنکه تبعید شوند، در جلسه ای که من هم در آن جلسه حضور داشتم یکی از آقایان به ایشان می گوید که شما هر سال تابستان می رفتید برای امام زاده داود و یا محلات. الان هم حوزه تعطیل شد و شما هم همان برنامه تان را ادامه بدهید. فرمود اگر امسال آتش از آسمان ببارد من در قم هستم و با عَلَم[۱۳] می جنگم. با برنامه عَلَم می جنگم تا پیروز شوم. که بعدش ۱۵ خرداد پیش آمد و آن سخنرانی داغ را در مدرسه فیضیه انجام داده بودند و دستگیرشان کردند برای تبعید. از پا در نیامد چون هدف مقدس بود. از پا در نیامد و متحمل شد. فرستادنش عراق که شاید در عراق بتوانند لِه کنند او را. اینها را تحمل کرد. سیاست عراق و ایران را تحمل کرد. بیتش را محاصره کردند و گفتند که شما در برنامه تان تجدید نظر کنید. گفت که من هیچ تجدید نظری ندارم. راه من درست است. مسیر من درست است. هدفم مقدس است. من مردمی هستم و باید در میان مردم باشم. گفتند پس معذوریم از پذیرایی شما. فرمودند این گذرنامه. هر برنامه ای دارید انجام دهید. بیرونش کردند. رفت به سمت کویت راهش ندادند. تحمل کرد. همه این سختی ها را تحمل می کند تا به آن هدف برسد. تا می رود به پاریس و از آنجا به ایران. در مسیر خبرنگاران می پرسند آیا احساسی دارید. می گوید نه هیچ احساسی ندارم. وارد ایران می شود و آن سخنرانی داغ را در بهشت زهرا ایراد می کنند و می فرمایند من به دهن این دولت می زنم و تا وقتی شما من را می خواهید و پشتیبان این هدف هستید من ادامه می دهم. می گویند در یک کشور دو دولت نمی شود، تو دولت غیر قانونی هستی…

آیت الله خایفی (۴)

از هیچ خطری نهراسید. همه مشقات را تحمل کرد. حتی مرجعیتش را زیر پا گذاشت به خاطر اسلام. به خاطر هدف مقدس الله تعالی. تا توانست نظام مقدس جمهوری اسلامی را پدید بیاورد. ما هم باید تحمل کنیم همه مشقات را تا آن هدفی را که الله تعالی برای ما تعیین نموده ابتدا خودمان به آن هدف برسیم و آنگاه مردم را هم دعوت به آن هدف کنیم. باید در این مسیر رنجها و همه مشقات را تحمل کنیم.

خداوند انشا الله این نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در پناه امام زمان حفظ کند.

شهدای عزیز ما را سر سفره شهید والامقام ما حضرت ابا عبدالله الحسین سلام الله علیه بنشاند و امام شهدا را هم رحمت کند و مقام معظم رهبری اما خامنه ای را در پناه خودش محفوظ بدارد و ایشان را موفق کند پرچم مقدس نظام مقدس جمهوری اسلامی را با دست مبارکشان به دست مبارک حضرت ولیعصر (عج) تحویل بدهند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

———————————————-

[۱] . آل عمران/۱۰۳

[۲] ذاریات/ ۵۶

[۳] . اللَّهُ الَّذی خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عِلْما. طلاق/۱۲٫

[۴] فصلت/۳۰

[۵] . نهج البلاغه، تحقیق: صبحی صالح، ص۱۸۹٫

[۶] . توبه/ ۱۲۲

[۷] . توبه/ ۱۲۲

[۸] . یوسف/۱۰۸

[۹] . وَ جاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدینَهِ یَسْعى‏ قالَ یا مُوسى‏ إِنَّ الْمَلَأَ یَأْتَمِرُونَ بِکَ لِیَقْتُلُوکَ فَاخْرُجْ إِنِّی لَکَ مِنَ النَّاصِحین‏. قصص/۲۰

[۱۰] . یعنی موسی ترسان و نگران از آنجا بیرون رفت. قصص/۲۱

[۱۱] . یعنی إبا می کنند که از آنها پذیرایی کنند. کهف/۷۷

[۱۲] . قصص/۲۹٫

[۱۳] . امیر اسداله علم، نخست وزیر رژیم پهلوی.

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  ناشناس
    2016/01/4 - 20:09

    سخنان بسیار خوبی بود. خدا ایشان را حفظ کند. عالم بصیری هستند.

    پاسخ
enemad-logo