مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
معصومی کوچصفهانی؛ شکنجه گر ساواک

معصومی کوچصفهانی؛ شکنجه گر ساواک

او در سال ۱۳۳۸ به استخدام ساواک در آمد و بازجوی متخصص بخش ۱۳ و کمیته مشترک بود. در حین مأموریت، مسافرتی به عربستان داشت و از جمله تخصص های وی خط شناسی بود و چندین مدال نیز دریافت نمود که از جمله مدال جشنهای ۲۵۰۰ ساله، سه مدال قدردانی، مدال تشویق، مدال تقدیر و مدال درجه ۳ کوشش

سه‌شنبه 9 فوریه 2016 - 22:54

مهدی نقیبی

کوچصفهانی در جوانی- موزه عبرت

کوچصفهانی در جوانی- منبع: موزه عبرت

سید احمد معصومی کوچصفهانی معروف به مؤید فرزند سید باقر، در سال ۱۳۰۳ در رشت متولد شد. وی دارای تحصیلات فوق لیسانس مطالعات و تحقیقات اجتماعی و ابتدا آموزگار بود.

او در سال ۱۳۳۸ به استخدام ساواک در آمد و بازجوی متخصص بخش ۱۳ و کمیته مشترک بود. در حین مأموریت، مسافرتی به عربستان داشت و از جمله تخصص های وی خط شناسی بود و چندین مدال نیز دریافت نمود که از جمله مدال جشنهای ۲۵۰۰ ساله، سه مدال قدردانی، مدال تشویق، مدال تقدیر و مدال درجه ۳ کوشش. وی در روز ۱۶بهمن۱۳۵۷ یعنی چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بازنشسته شد.

اعترافات-سجده-ای-درباره-نادری-پور-و-کوچصفهانی-دو-تن-از-شکنجه-گران-ساواک2.jpg (266×394)

بخشی از اعترافات سجده ای رئیس کمیته مشترک درباره کوچصفهانی – منبع: شکنجه گران می گویند، ص۴۲۵

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در اسفند ۱۳۵۷ دستگیر و پس از محاکمه، محکوم به اعدام گردید که حکم صادره درمورد وی به اجرا درآمد.[۱]

کوچصفهانی در دادگاه انقلاب- سایت ملی مذهبی

کوچصفهانی در دادگاه انقلاب – سایت ملی مذهبی

کوچصفهانی از شکنجه گرانی بود که بود که به وسیله شکنجه از مبارزین اعتراف می گرفتند. او همچنین بازجوی یکی از مبارزین مقاوم به نام حسین کرمانشاهی بود که اطلاعاتی از خودش بروز نداده و حتی نام خودش را هم به بازجوها نگفته بود. منوچهری (وظیفه خواه) بازجوی معروف که از این مقاومت عصبانی شده بود کرمانشاهی را با رضایت کوچصفهانی به قدری شکنجه داد که او به شهادت رسید. کوچصفهانی در این میان به سندسازی پرداخت تا بر قضیه کشته شدن فجیع این مبارز سرپوش گذاشته و آن را یک مرگ عادی و به خاطر «سوء تغذیه» بیان کنند![۲]

کوچصفهانی از شکنجه گران ساواک پس از اعدام-جوان آنلاین

کوچصفهانی پس از اعدام – جوان آنلاین

فرزند فتنه گر

کوچصفهانی فرزندی به نام سیدجواد معصومی کوچصفهانی داشت که در سال ۱۳۸۸ به فتنه گری علیه جمهوری اسلامی پرداخته و به همین خاطر در ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ دستگیر شد و بعد از یک ماه با وثیقه ۷۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

جواد معصومی کوچصفهانی- سایت هرانا

سیدجواد معصومی کوچصفهانی

او از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مجرم شناخته شد و مطابق رای صادره در روز ۱۳/۹/۸۹ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به جرم اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور به ۲ سال حبس تعزیری و نیز به جر توهین به مقدسات به ۵ سال حبس تعزیری (مجموع ۷ سال حبس تعزیری) محکوم شده بودند. با اعتراض و تجدید نظرخواهی پرونده به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی موحدی ارجاع گردید و در نهایت حکم توهین به مقدسات به دو نیم سال تقلیل پیدا کرد و حکم اجتماع و تبانی… عینا تایید شد و در مجموع به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

سایت های خبری فتنه گر و ضد انقلاب به ذکر مصیبت برای او پرداخته و به ذکر مصیبت و قهرمان سازی برای او و پدرش پرداختند.[۳]

———————————

پاورقی ها: 

[۱] . شکنچه گران می گویند، قاسم حسن پور، موزه عبرت ایران، تهران، پنجم، ۱۳۸۸، ص۷۶٫

[۲] . شکنچه گران می گویند، ص۶۳و۳۵۳٫

[۳] .سایت جرس، محکومیت جواد معصومی به چهار سال و نیم حبس تعزیری، گزارش: علی دانش توکل، تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۰, ساعت ۵:۴۷ بعد از ظهر.

سایت بالاترین، محکومیت قطعی سید جواد کوچصفهانی به ۴ سال و نیم حبس؛ احضار حسن یونسی به زندان؛ آزادی پروین جوادزاده:

http://www.bamdadkhabar.com/2011/07/post_5328/

سایت هرانا، محکومیت قطعی سید جواد کوچصفهانی به حبس تعزیری،  تاریخ : ۱۳۹۰/۰۴/۱۲، کد خبر : ۹۰۰۴۱۲۲۲۶:

https://hra-news.org/fa/?p=12355

ارسال دیدگاه

enemad-logo