مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
رؤیای تکرار کودتای انگلیسی، با محوریت خانواده یک روحانی: بازخوانی مشابهت های سیاسی-اجتماعی کودتای ۲۸ مرداد با حوادث انتخابات اسفند۹۴

رؤیای تکرار کودتای انگلیسی، با محوریت خانواده یک روحانی: بازخوانی مشابهت های سیاسی-اجتماعی کودتای ۲۸ مرداد با حوادث انتخابات اسفند۹۴

میثم عبدالهی
نوشتار حاضر در پی مطالعه تطبیقی عملکرد مهره های محوری در کودتای انگلیسی ۲۸ مرداد ۳۲ و انتخابات اسفند ۹۴ است. این مطالعه تطبیقی گرچه به دلیل برخی ملاحظات و مصالح، صریح تر بیان نمی شود ولی می تواند در حساسیت اذهان به اهمیت نقش شخصیت های وابسته و مشکوک در پیدایش فتنه ای بزرگ، اثر مستقیم و مهی ایفا کند.

چهارشنبه 24 فوریه 2016 - 22:45

میثم عبدالهی

بازخوانی عبرت آمیز تاریخ معاصر، چراغِ راه تصمیماتِ مهمِ ملی است. بررسی نقش شیطانی انگلیسی ها در پیدائی و فراگیر شدن فتنه های بزرگ در ایران اسلامی، ضرورتی مغفول در فضای رسانه ای کشور است. نوشتار حاضر در پی مطالعه تطبیقی عملکرد مهره های محوری در کودتای انگلیسی ۲۸ مرداد ۳۲ و انتخابات اسفند ۹۴ است. این مطالعه تطبیقی گرچه به دلیل برخی ملاحظات و مصالح، صریح تر بیان نمی شود ولی می تواند در حساسیت اذهان به اهمیت نقش شخصیت های وابسته و مشکوک در پیدایش فتنه ای بزرگ، اثر مستقیم و مهی ایفا کند.

***

متهم کردن محققین دلسوز انقلاب و مردم به توهم توطئه، خود توطئه ای پیچیده است که اذهان را از بازخوانی عملکرد مشکوک برخی از سیاست مداران وابسته، منصرف و منحرف سازد. این است که در تمام این سالها کمتر کسی به خود جرأت داده به بررسی تحقیقی نقش فرد مشکوکی مانند علی هاشمی –برادر زاده آقای اکبر هاشمی رفسنجانی- در ماجرای مک فارلین بپردازد. همانطور که رابطه مستمر مهدی هاشمی با شخصیت هایی مانند نیک آهنگ کوثر –ضد انقلاب فراری- نیز به دقت مورد مطالعه قرار نگرفته اند. بیتوته چندین ساله مهدی هاشمی در لندن -مهد توطئه علیه مردم ایران-، در چه زمانی باید رازگشائی گردد؟ حربه مظلوم نمائی و استفاده ابزاری از ارزشهای اسلامی، سپر دیگری است که اذهان پرسشگر را از مطالبه حقائق انقلاب باز می دارد و دایره فعالیت خیانت بارِ شخصیت های مسئله دار، هر روز وسیع تر می گردد. حضور چهره های اصلاح طلب مانند مهاجرانی در مراسمات رسمی خاندان منحوس آل سعود چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا تا کنون مدعیانِ گردش آزاد اطلاعات و منادیانِ شعارِ «دانستن حق مردم است»، در مورد موضوعاتی از این دست پاسخگو بوده اند؟ آیا نسل پرسشگر امروز از خود نمی پرسد که اگر ارتباطات گسترده ای از این دست با دشمنان نظام سیاسی و توده های مردم ایران، خیانت نیست، پس چه نامی باید بر آن بگذاریم؟ سفرهای مستمر شخصیت مشکوکی مانند فائزه هاشمی به کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا، موضوعِ مهمی است که اذهانِ بسیاری از تاریخ پژوهانِ دلسوز را به سفرهای خیانت بارِ «اشرفِ پهلوی» یکی از بانیانِ کودتای ۲۸ مرداد، متوجه می سازد. نوشتار حاضر با رویکردی تحقیقی، به بررسی اشتراکات عملکرد بانیان کوتای ۲۸ مرداد و فعالان کودتای نافرجامِ سال ۸۸ است که به اقتضای استمرارِ این توطئه ها هنوز هم در عرصه سیاست ایران به فعالیت مشغولند.

***

فائزه هاشمی رفسنجانی

فائزه هاشمی رفسنجانی

درست چند روز قبل از برگزاری انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی، خبر رسید که فائزه هاشمی رفسنجانی به آمریکا سفر کرده است. خبری که توجه بسیاری از محافل رسانه ای را برانگیخت. این حساسیت وقتی بیشتر شد که وی دقیقا چند روز قبل از برگزاری انتخابات به کشور باز گشت، بدون آنکه در مورد اهداف این سفر مهم توضیحی ارائه دهد. در این میانه، سایت خودنویس متعلق به نیک آهنگ کوثر، از دوستان نزدیک مهدی هاشمی، می نویسد که «مهدی هاشمی، سال‌ها پیش به سردبیر خودنویس گفته بود که همه کارها در خانواده [هاشمی رفسنجانی] تقسیم شده است و هر کسی وظیفه خودش را دارد.» (روزنامه کیهان، ش۲۱۲۸۸، سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴، ص۱.) همچنین کلیه ارتباطات خانواده هاشمی با خارج از کشور از سوی فائزه هاشمی انجام می شود. با توجه به پیچیدگی اوضاع سیاسی این روزهای ایران، و اعتراف صریح یکی از دلالان رابطه خاندان هاشمی با محافل فکری ضد انقلاب، این سفر چه معنایی می تواند داشته باشد؟ و با چه هدفی دقیقا در ایام انتخابات صورت گرفته است؟ آیا نمی توان این سفرهای مشکوک را با فعالیت های پیچیده اشرف پهلوی مقایسه کرد؟ مطالعه فعالیت های اشرف در روزهای منتهی به کودتا، به این پرسش پاسخ خواهد داد.

***

اشرف پهلوی

اشرف پهلوی

اشرف پهلوی به خاطر ارتباط با آژنس های جاسوسی بیگانه و نیز به خاطر سابقه توطئه گری که از خود نشان داده بود، به درخواست دکتر مصدق در تابستان ۱۳۳۱ به طور مؤدبانه از کشور اخراج شد و به آمریکا عزیمت کرد. از جمله فعالیت های اشرف، فتنه انگیزی و ایجاد آشوب و تظاهرات خیابانی در کشور بود تا دولت مصدق را دولتی ضعیف و ناکارامد جلوه دهد.

در آستانه کودتای ۲۸ سال ۱۳۳۲ سازمان سیا و ام آی سیکس، اشرف پهلوی را مامور کردند تا به صورت مخفیانه به ایران رفته و پیام فوق سری ای را به شاه برساند و او را برای کودتا آماده کند. او درباره جزئیات و نحوه کودتا مورد مشورت انگلیسی ها و آمریکایی ها قرار گرفت.  او با نام جعلی و مخفیانه به ایران رفت و پیام را به شاه رساند و شاه ضعیف و ترسو را از حیث روحی نیز دلداری داد.

***

دولت انگلیس و دولت آمریکا محرمانه به حمایت از شاه پرداختند تا منافع خودشان در ایران پیاده شود. آنها عملیات آژاکس را که ما به اسم کودتای ۲۸ مرداد می شناسیم طراحی کردند. نهضت ملی شدن صنعت نفت باعث شده بود تا دست انگلیس از نفت ایران کوتاه شود و نفت ایران برای مردم ایران باشد نه برای مردم انگلیس! «بی بی سی فارسی» همان موقع هم ژست رسانه بی طرف می گرفت. ولی در نهایت اسم رمز «عملیات آژاکس» یا همان «کودتای ۲۸ مرداد»، از این رسانه استعماری اعلام شد.

***

سفر محمدرضا شاه پهلوی به انگلستان و دیدار با ملکه انگلیس- با کلاه انگلیسی کالسکه ملکه الیزابت- ۲۱ ژوئن ۱۹۷۲

سفر محمدرضا شاه پهلوی به انگلستان و دیدار با ملکه انگلیس- محمدرضا با کلاه انگلیسی در کالسکه ملکه الیزابت – ۲۱ ژوئن ۱۹۷۲ میلادی

در روز ۱۷ بهمن ۱۳۳۰ (۶ فوریه ۱۹۵۲م) ملکه الیزابت دوم در کشور انگلستان و سایر مستعمرات انگلیس بر تخت سلطنت نشست و کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در زمان سلطنت این ملکه جوان، بر ملت ایران تحمیل شد و ۲۵ سال دیکتاتوری محمدرضا پهلوی را تضمین کرد. امروز که ملت ایران، سی و هفتمین سال نابودی سلطنت پهلوی و استقرار جمهوری اسلامی را جشن گرفته است و دولت های مختلف در جمهوری اسلامی آمده اند و رفته اند، هنوز همان ملکه الیزابت -نماد استعمار پیچیده انگلیسی ها- بر تخت سلطنت تکیه زده است و چند روز پیش در سالگرد دهه فجر انقلاب، او شصت و چهارمین سالروز سلطنتش را جشن گرفته است! این در حالی است که هنوز هم، کشور انگلیس شانزده مستعمره رسمی دارد که کانادا و استرالیا از آن جمله هستند!

بی بی سی فارسی

گذشته از ملکه انگلیس، بی بی سی هم هنوز صدای پرآوازه استعمار پیر در سراسر جهان است و بخش فارسی آن، فعال تر از همیشه مشعول فعالیت است. انگلیسی ها هنوز برای آن همه بلایی که بر سر ما آورند که کوچکترین شان، به سلطنت نشاندن خاندان پهلوی در ایران و حفظ سلطه ۵۷ ساله این خاندان بر ملت ایران بود، حتی یک اظهار تاسف کوچک هم نکرده اند، چه برسد به عذرخواهی رسمی و تلاش برای قطع مخاصمه و مداخله در امور ایران! با آنکه در انگلیس هیچ چیز عوض نشده است، در این سو، برخی از شخصیت های سیاسی، با تلاش در جهت بزک کردن این روباه پیر، در هندسه ادبیات سیاسی انگلیسی ها جای گرفته اند و به کنش گری سیاسی مشغول اند!

***

این روزها که سلطنت انگلیس به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی، و قطع شدن دستش از منافع عظیم نفتی ایران، از دست ملت عصبانی و خون به جگر است، برخی از تکرار ادبیات سیاسی انگلیسی ها و وابستگی پیدا و پنهان با آنها، ابائی ندارند و این شرم آور و خیانت بار است! این در حالی است که مردم ایران فکر مقابله با استعمار را به تمام مستضعفان جهان صادر کردند و نشان دادند که می توان دست نظامیان انگلیسی متجاوز را بست و تحقیرشان کرد.

صادق صبا رئیس سابق بی بی سی فارسی در حال تعظیم به ملکه انگلیس

صادق صبا رئیس سابق بی بی سی فارسی در حال تعظیم به ملکه انگلیس

باید از وابستگان مزدور و همچنین از مریدانِ بی مزد و مواجبِ انگلیسی ها پرسید، به راستی چرا دولت انگلیس و ملکه الیزابت و بی بی سی فارسی که دلشان لک زده است برای دخالت در ایران، در مردمی ترین تصمیم کشور دخالت کنند و درخواست کرده اند که مردم به لیست منسوب به هاشمی رفسنجانی رأی دهند؟ یا در تکاپوئی مذبوحانه خواسته اند که به آیات بصیرت و سران جبهه انقلاب (آیت الله مصباح و آیت الله یزدی و آیت الله جنتی) رأی ندهیم. آیا آنها صرفاً برای رضای خدا وارد این گود شده اند؟ یا خیر و صلاح مردم  و کشور را می خواهند؟

به نظر می رسد اسم رمز عملیات تخریب و فتنه جدید، مدتی است که توسط بی بی سی گفته شده است و هجمه عظیمی که علیه عناصر اصیل شاهد هستیم، در حقیقت همان اقدامات تخریبی دوران کودتای ۲۸ مرداد است که از ناحیه لات‌ها به سرکردگی شعبان بی مخ و همراهی فواحش به سرکردگی ملکه اعتضادی به سوی سرداران بصیرت سرازیر شده است! روزنامه ها و مجلات و سایت ها و کانال ها و گروههای مختلف که در فضای حقیقی و مجازی در این یکی دو هفته اخیر، به طور قارچ گونه شکل گرفته و رشد کرده است و حملات ناجوانمردانه ای را به صورت هماهنگ به سوی سران روشنگری ایجاد کرده اند که پشتیبانی آن از آن سوی مرز انجام می شود.

این پرسش باقی می ماند که آیا هاشمی رفسنجانی قرار است منافع انگلیسی ها را در ایران تامین کند؟ آیا قرار است کودتای ۲۸ مرداد در کشور ما تکرار شود؟ اینها سؤالاتی است که سکوتِ معنادارِ هاشمی و سایر شخصیت های مورد حمایت انگلیسی ها، می تواند به مثابه پاسخ مثبت به آنها باشد!

————————————

این مطلب ابتدا در خبرگزاری رسا به این آدرس منتشر گردید: http://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=318446

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  ابوالحسن
    2016/02/25 - 09:36

    مترسک ها با نحوه ی اداره ی مزرعه توسط کشاورز مخالف بودند.
    از ازادی خیارها می گفتند و از حقوق خربزه ها.
    از حق گوجه فرنگی سخن سرمی دادند و اندر شایسته بودن برگ سوزنی ها بر برگ پهن ها مقالات می نوشتند.
    ساعتها سبزی ها و حبوبات پای سخن مترسک ها
    می نشستند و به سخنانشان گوش می دادند و برایشان هورا می کشیدند.
    کم کم انها نیز بنای اعتراض بر کشاورز را بر پا ساختند.
    از احقاق حق خود گفتند و تقاضای کود بهتر، اب بیشتر و نور مستقیم تر کردند.
    کار بجایی رسید که همگی خواستار برچیده شدن حصار های دور مزرعه شدند.
    کشاورز تا می امد برای انها سخنی بگوید با سوت و هلهله کشیدن مانع سخنرانی وی می شدند.
    سبزیجات خواستار برپایی انتخابات ازاد در مزرعه بودند.
    نتیجه ی شمارش ارا ،پیروزی قاطع مترسک ها بود.
    در فردای انتخابات در جنگل مجاور همایشی بین کلاغها و مترسکها برگزار شد.
    مترسکها خواستار دوستی با کلاغها بودند و کلاغها از سالهایی که از مزرعه رانده شده بودند می گفتند و گله می کردند و مترسکها مقصر اصلی را کشاورز می دانستند و خود را تبریه می کردند.
    سبزیها خوشحال بودند.
    خیارها شادمان.
    و فندقها از روی نشاط با دمبشان بر فرق خود می کوبیدند و از صدای شکستن سر خود لذت می بردند.
    مترسکها مدام همایش برپا می کردند.
    همایش اشتی خیارها با گنجشکها
    کلاغها ؛ دوست یا دشمن؟
    روستا یا شهر، کدامیک بهتر است؟
    کم کم پای مردم شهر به مزرعه باز شد.
    همه ی اهل مزرعه خوشحال بودند.
    فرصتی برای دیده شدن پیدا کرده بودند.
    کشاورز پیر هربار که برای سرکشی به مزرعه می امد تا ابیاری کند و علفهای هرز را جمع نماید مورد هجوم خیارها و خربزه ها قرار می گرفت.
    سبزیهای برگ سوزنی گستاخ تر بودند.
    کدوها و سیب زمینی ها اما سکوت می کردند و چیزی نمی گفتند.
    پیر مرد می شنید و چیزی نمی گفت.
    تنها چند کلامی با مترسکها صحبت می کرد و انها را ارشاد می نمود ولی انها نیز توجهی به پیرمرد نداشتند.
    مردم شهر برای دیدن مزرعه می امدند.
    گاهی گلی می چیدند و سبزه ای را زیر پا له می کردند.
    مترسکها له شدن سبزیها را هزینه ی گفتگوی مزرعه و شهر می دانستند و راضی بودند و به اندک اعتراض ها پاسخی منطقی و فلسفی می دادند.
    کودکی خیاری می کند و زنی گلی را .
    کلاغها در سراسر مزرعه پرسه می زدند.
    سمورها و خرگوشها پایشان به مزرعه باز شده بود.
    خیارها کم می شدند ولی کسی نمی دانست چرا.
    فندقها شکسته می شدند و باز هم کسی نمی دانست چرا.
    گلها بدون غنچه میشدند ، کسی علت را نمی دانست.
    خربزه ها سوراخ می شدند و باز هم علت مشخص نبود.
    و کلاغها روز به روز فربه تر می شدند.
    مزرعه روز به روز کوچکتر و سبزیها و میوه ها روز به روز کمتر.
    چندی گذشت…
    دیگر نه از مزرعه خبری بود و نه از مزرعه دار.
    کلاغها که دیگر چیزی برای خوردن نبود شروع کردند به خوردن کاه موجود در سر و بدن مترسکها.
    هرچقدر مترسکها از خدماتی که به کلاغها کرده بودند می گفتند فایده ای نداشت.
    دیگر مترسکی هم نماند.
    بولدوزرها زمین مزرعه را هموار کردند.
    اجرها و سنگها روی هم چیده شد.
    ساختمان بلندی با زمینی وسیع احداث گردید.
    روزی پیرمردی سالخورده با قامتی خمیده از انجا می گذشت.
    عینک ذره بینی اش را بر صورتش کمی جابجا کرد و تابلوی نصب شده بر درب ورودی ساختمان را خواند.
    « زیستگاه حفاظت شده ی کلاغ ها »
    پیرمرد اشک ریزان از ان دیار دور شد.

    پاسخ
  2. نویسنده دیدگاه:  عبدالله اکباتان
    2016/03/26 - 11:57

    این متن یک فحش نامه است نه مقاله تحقیقی… چنین توهماتی یا از ذهن مریض خارج می شود و یا در درون اتاق ایران در موساد و سیا که وحدت و گذشته انقلاب را هدف گرفته است ساخته و پرداخته شده و توسط جریانهای خاصی منتشر می شود…. متآسفم که سفر فائزه برای شما مهم است اما سفرهای مکرر و بدون پوشش خبری آقای حداد عادل به انگلیس که از نزدیکان و اقوام رهبری هستند اصلاً مورد توجه قرار نمی گیرد و یا سفرهای گاه و بیگاه مصباح یزدی ، تئوریسین جریان هایی مثل پایداری ، به انگلیس اصلاً به چشمتان نمی آید !آن هم برای درمان! در حالی که کشورمان مجهزترین بیمارستانهای منطقه را دارد ! …
    معلوم نیست چرا شما نسبت به تمجیدهای مکرر سران صهیونیست از احمدی نژاد حساس نمی شوید؟! و یا از تبدیل شدن روزنامه کیهان به سند خبرهای رادیو اسراییل و تلویزیون قرقه تروریست رجوی چیزی نمی گویید؟! و یا چرا همنوایی جرایدی مثل کیهان، وطن امروز و بخشهایی از صدا و سیما با سیاست دولت صهیونیستی شما را دچار تشدید نمی کند ! اما آسمان و ریسمان را به هم می بافید تا حماسه بزرگ مردم در انتخابات سال ۹۴ که بسیاری از تندروها از سوی مردم رد شدند را می خواهید به انگلیس ربط دهید!!!
    قبل از شما سلطنت طلبها تلاش بسیاری کرده اند تا انقلاب را برساخته سرویسهای جاسوسی انگلیس و آمریکا معرفی کنند! آیا آنها به جایی رسیدند؟ متنهای این چنینی بیشتر استدلال سلطنت طلبها را تقویت می کند
    و یا در تخریب آیت الله هاشمی رفسنجانی قبل از شماها رادیو اسراییل و رادیو حزب بعث عراق و از همه پر کارتر رسانه های منافقان و فرقه تروریست رجوی خیلی هزینه کردندو شب و روز علیه این یار غار امام لجن پراکنی کردند اما به کجا رسیدند؟! انتخابات ۹۴ و رأی خیره کننده این یار وفادار امام را دیدید آیا آنها نتیجه ای گرفتند؟ سابقه تخریب هاشمی رفسنجانی دست کم به اندازه سابقه انقلاب اسلامی است. از خودتان بپرسید که چرا این فرد کلیدی نظام تا این اندازه مورد نفرت صهیونیست ها و منافقان بوده و هست ؟ و چرا وظیفه و رسالت دشمنان قسم خورده نظام در تخریب نزدیکان خمینی بزرگ حالا به کسانی که تازه انقلابی شده اند سپرده شده است؟ بهتر است کمی هم به پرسشهایی که برای ما مردم به وجود آمده پاسخ دهید. این خطهای تخریب رفسنجانی را دنبال کنید و تا وقوع و حتی قبل از انقلاب امتداد بدهید ببینید به کجا می رسید….
    به نظر بنده این متن و یا به تعبیر درست تر این فحش نامه ، عمداً یا سهواً ، برای القاء قدرت انگلیس و تضعیف نظام جمهوری اسلامی منتشر شده است و دقیقاً وحدت ملی و انقلابی مردم و نیروهای نظام را نشانه گرفته است…

    پاسخ
    • نویسنده دیدگاه:  عبدالله اکباتان
      2016/03/26 - 12:00

      اشتباه تایپی در متن ارسالی بنده به جای “تشدید” … “تردید” را بگذارید

      پاسخ
enemad-logo