مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۴ مهر

تقویم تاریخ گیلان – ۴ مهر

۱-افتتاح حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت. حوزه علمیه امیرالمومنین رشت که ساخت آن از سال ۱۳۸۹ شروع شده بود در این روز به دست حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع معظم تقلید افتتاح شد. در این مراسم آیت الله رسولی محلاتی، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام مروی […]

جمعه 26 سپتامبر 2014 - 19:17

۱-افتتاح حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت. حوزه علمیه امیرالمومنین رشت که ساخت آن از سال ۱۳۸۹ شروع شده بود در این روز به دست حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع معظم تقلید افتتاح شد. در این مراسم آیت الله رسولی محلاتی، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام مروی نماینده رهبری در حوزه های علمیه کشور، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه قم، آیت الله استادی امام جمعه قم، حجت الاسلام تقوی مسئول ستاد ائمه جمعه، آیت الله اعرافی و جمعی دیگر از علما و روحانیون نیز حضور داشتند. این حوزه زیر نظر نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت آیت الله زین العابدین قربانی در مساحت ۴۰ هکتار، با زیربنای ۷۱ هزار متر مربع و در ۴ طبقه ساخته شد. اکنون با افتتاح فاز نخست آن، ۳۰۰ طلبه که ۱۵۰ طلبه خارجی و بقیه ایرانی هستند پذیرش شده اند ولی با اتمام کامل این طرح، ظرفیت پذیرش ۲۰۰۰ طلبه را خواهد داشت. (۱۳۹۲ ش) (خبرگزاری گیلان آنلاین/ تسنیم)

۲- درگذشت هما روستا. هما روستا در سال ۱۳۲۵ از خانواده ای گیلانی در تهران متولد شد. پدرش رضا روستا از اولین کمونیست های ایرانی و از خائینی بود که در نهضت جنگل حضور داشت و به جناح احسان الله خان پیوست به شوروی فرار کرد. او از موسسین حزب توده بود که در سال ۱۳۲۰ این حزب را با مرام کمونیستی در ایران تاسیس کردند و سالها در شوروی و آلمان شرق زندگی کرد و در ۳۰ بهمن ۱۳۴۶ در آلمان شرقی درگذشت. هما روستا بعد از فوت پدرش، به ایران بازگشت و یادداشت هایی را در نقد فعالیت های کمونیستی خودش و پدرش منتشر کرد و سپس فعالیت های سیاسی را کنار گذاشت. او وارد بازیگری شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از بازیگران مطرح و موفق سینمای ایران به شمار می رفت و جایزه های مختلفی در جشنواره های سینمایی ایران دریافت کرده بود. (۱۳۹۴ ش) (چپ در ایران، رضا روستا به روایت اسناد ساواک، ص ۱۹و ۲۰۴؛ کژراهه، ص۲۸۵-۲۸۹؛ سایت الف.)

ارسال دیدگاه

enemad-logo