مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۵ مهر

تقویم تاریخ گیلان – ۵ مهر

۱- شهادت اولین پاسدار شهید استان گیلان در جنگ تحمیلی، شهید تراب پور قلی در سرپل ذهاب. تنها بعد از گذشت ۵ روز از آغاز جنگ تحمیلی، گیلان حضور خود را در خطرناکترین عرصه های کشوری به ظهور رساند. تراب پور قلی جز اولین گروهی بود که از سپاه گیلان عازم مناطق جنگی شده بود […]

شنبه 27 سپتامبر 2014 - 19:19

۱- شهادت اولین پاسدار شهید استان گیلان در جنگ تحمیلی، شهید تراب پور قلی در سرپل ذهاب. تنها بعد از گذشت ۵ روز از آغاز جنگ تحمیلی، گیلان حضور خود را در خطرناکترین عرصه های کشوری به ظهور رساند. تراب پور قلی جز اولین گروهی بود که از سپاه گیلان عازم مناطق جنگی شده بود و در روز اول جنگ در سرپل ذهاب حضور داشتند. گیلان که از حضور فعال کمونیست ها و منافقین در درونش به شدت رنج می برد، باز نیروهایش را زمانی به جبهه ها فرستاد که بسیاری از مناطق کشور فکر اعزام نیرو را نکرده بودند. گیلان ثابت کرد که در عرصه دفاع از امام و انقلاب پیشتاز است. بر سر مزار این شهید، تاریخ شهادتش به اشتباه، ۸ مهر نوشته شده است. گفتنی است که شهید رحمت نویدی نیز در این روز به شهادت رسید . وی اولین شهیدی است که صومعه سرا تقدیم انقلاب کرد. (۱۳۵۹ ش)

۲- ضربه مهلک به پیکره منافقین. در چند روز گذشته پاسداران انقلاب در رشت عملیات های گسترده ای را علیه منافقین ترتیب دادند و موفق شدند بسیاری از خانه های تیمی آنها را شناسایی و منهدم کنند. این چند روز ضربه مهلکی بر پیکر سازمان منافقین در استان وارد شد. این مسئله در خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی چنین بیان شده: «شب آقاى [رضا] سیف‏اللهى از اطلاعات سپاه آمد و گزارش ضربه مهمى را داد که منافقین در دو سه روز اخیر در رشت خورده‏اند؛ نزدیک پنجاه نفر از نیروهایشان کشته یا دستگیر شده‏اند.» (۱۳۶۱ ش) (کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۱ پس  از بحران، ص:۲۶۳٫)

 ۳- همایش بزرگداشت مقام علمی و عملی آیت‌الله محمد محمدی‌گیلانی در مجتمع زیباکنار رشت برگزار شد. وی از مبارزان انقلاب اسلامی و از یاران نزدیک امام خمینی (ره) بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی؛ ریاست دادگاه انقلاب، ریاست دیوان عالی کشور، نماینده مردم تهران در سه دوره مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیری و عضویت در فقهای شورای نگهبان قانون اساسی را بر عهده داشته است. کتاب های قضا و قضاوت در اسلام، امامت و خلافت در کتاب و سنت، قرآن و سنن الهی در اجتماع بشر و ترجمه کتاب شفا ابوعلی سینا از آثار آیت الله محمدی گیلانی است. (۱۳۹۰ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo