مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 19 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۷ مهر

تقویم تاریخ گیلان – ۷ مهر

۱- رخداد واقعه ملاسرا در غرب رشت. عده ای از خائنین به نهضت جنگل در «ملاسرا» – روستایی از توابع فومن- دور هم جمع شده بودند تا نهضت را از راه اصلی اش منحرف و میرزا کوچک را از میان بردارند. این نقشه با درایت میرزا نقش بر آب شد. معین الرعایا، اسماعیل جنگلی، گائوک […]

دوشنبه 29 سپتامبر 2014 - 19:23

۱- رخداد واقعه ملاسرا در غرب رشت. عده ای از خائنین به نهضت جنگل در «ملاسرا» – روستایی از توابع فومن- دور هم جمع شده بودند تا نهضت را از راه اصلی اش منحرف و میرزا کوچک را از میان بردارند. این نقشه با درایت میرزا نقش بر آب شد. معین الرعایا، اسماعیل جنگلی، گائوک و چند نفر دیگر از نزدیکان میرزا به خانه‌ای که حیدرخان عمواغلی و دوستانش در آنجا جمع شده بودند یورش برده و آنجا را به آتش کشیدند. خائنین هم پراکنده گشتند. (۱۳۰۰ ش) (روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج۱، ص ۳۴۵٫)

۲- عضویت آیت الله فقیهی رشتی در شورای مرکزی حوزه های علمیه. در زمان مرجعیت آیت الله بروجردی، برای سامان دادن به وضع حوزه علمیه قم، حدود ۱۵ نفر از بزرگترین علمای حوزه علمیه قم از سوی آیت الله بروجردی انتخاب شدند و شورایی را برای سامان دادن به وضع حوزه علمیه تشکیل دادند و هر کدام از این بزرگواران مسئولیتی را عهده دار شدند. در این روز مصوبه ای از سوی این شورا به تصویب رسید و مسئولیت های مختلف افراد را تقسیم کرد. امام خمینی از کسانی بود که باید از طلاب درس خارج امتحان می گرفت. آیت الله شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی تنها گیلانی ای بود که در این شورا حضور داشت. وی مسئولیت رسیدگی به طلاب و مدارس بود. در پای این مصوبه امضای آیت الله شیخ عبدالحسین فقیهی در کنار امضای امام خمینی به چشم می خورد. (۱۳۲۸ ش) (صحیفه امام، ج۱، ص۲۷و۲۸٫ )

ارسال دیدگاه

enemad-logo