مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
معرفی کتاب سردار  جنگل

معرفی کتاب سردار جنگل

  این کتاب پیرامون زندگی سردار جنگل، شهید میرزا کوچک‌خان و نهضت جنگل، است. با اینکه از اولین چاپ این کتاب بیش از ۴۰ سال می‌گذرد ولی هنوز کامل‌ترین و مستندترین کتابی که پیرامون میرزا کوچک نوشته شده همین کتاب است. این کتاب توسط انتشارات جاویدان در ۵۰۰ صفحه منتشر شده است. ویژگی برجسته این […]

چهارشنبه 4 آگوست 2010 - 22:32

 

این کتاب پیرامون زندگی سردار جنگل، شهید میرزا کوچک‌خان و نهضت جنگل، است. با اینکه از اولین چاپ این کتاب بیش از ۴۰ سال می‌گذرد ولی هنوز کامل‌ترین و مستندترین کتابی که پیرامون میرزا کوچک نوشته شده همین کتاب است. این کتاب توسط انتشارات جاویدان در ۵۰۰ صفحه منتشر شده است.

ویژگی برجسته این کتاب آن است که نویسنده کتاب «ابراهیم میر فخرایی»، خود از سران مجاهدین جنگل بوده و در بسیاری از وقایع حضور داشته. دیگر اینکه دقت و حساسیت مؤلف رعایت بی‌طرفی از نکات دیگر کتاب است.

فصل اول و دوم این کتاب درباره شخصیت میرزا کوچک‌خان و آراء و افکار اوست. سپس به ترتیب تاریخ شروع به ذکر وقایع می‌کند. فصل آخر کتاب هم فصل انتقادات و احتجاجات است که در آن به بسیاری از شبهات و غرض‌های مخالفان پرداخته شده است.

در این کتاب نقش خیانت‌بار انگلیس و شوروی و چگونگی اتحاد دو ابرقدرت برای نابودی نهضت جنگل به خوبی بیان شده است. استفاده از عکس‌های بکر و ناب در تعداد زیاد در صفحات کتاب، مطالب را جذاب‌تر و خواندنی‌تر کرده است.

جالب است بدانیم این کتاب در زمانی تألیف شده که حاکمیت ایران،‌ میرزا کوچک‌خان را یک اغتشاشگر و نهضت گیلان را یک اغتشاش تلقی می‌کرد.

ارسال دیدگاه

enemad-logo