مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۷ مهر

تقویم تاریخ گیلان – ۱۷ مهر

۱- تلگراف های آیت الله سید محمود ضیابری به پاریس. امام خمینی در روز ۱۳ مهر ۵۷ از عراق به پاریس هجرت کرده بودند. ۴ روز بعد آیت الله سید محمود ضیابری به نمایندگی از جامعه روحانیت گیلان دو تلگراف به پاریس ارسال کرد. تلگراف اول برای امام بود که محتوی درخواست بازگشت امام به […]

پنج‌شنبه 9 اکتبر 2014 - 19:37

۱- تلگراف های آیت الله سید محمود ضیابری به پاریس. امام خمینی در روز ۱۳ مهر ۵۷ از عراق به پاریس هجرت کرده بودند. ۴ روز بعد آیت الله سید محمود ضیابری به نمایندگی از جامعه روحانیت گیلان دو تلگراف به پاریس ارسال کرد. تلگراف اول برای امام بود که محتوی درخواست بازگشت امام به وطن بود. تلگراف دوم خطاب به رئیس جمهور فرانسه «ژیسکار دستن» بود. آیت الله ضیابری در این تلگراف خواهان مهمان نوازی فرانسه در قبال رهبر شیعیان جهان امام خمینی شده بود. (۱۳۵۷ ش) (امام خمینی در آیینه اسناد، ج۱۰، ص ۵۲۴٫)

۲- اولین تشییع پیکر جمعی از شهدای دفاع مقدس در گیلان. چند روز قبل ۱۳ نفر از اولین گروه اعزامی جوانان گیلانی در منطقه سرپل ذهاب به شهادت رسیدند و امروز در رشت تشییع بسیار باشکوهی برگزار شد و جمع کثیری از مردم شرکت کردند. این مراسم که در میدان شهرداری رشت برگزار شد باعث شد که فضای دفاع مقدس به داخل شهر های گیلان نیز کشیده شود. اولین اثرش آن بود نام میدان شهرداری رشت از همین روز به نام میدان «شهدای ذهاب» نامگذاری شد. اثر دیگرش آن بود که گروه دیگری از جوانان بسیج شدند و به مناطق جنگی غرب کشور اعزام گردیدند. مسئولیت این گروه با آقای پاک نژاد بود. این سومین گروهی بود که از گیلان از آغاز جنگ تا کنون به طور جمعی به مناطق اعزام می شوند. (۱۳۵۹ ش) (مجله روایت هشتم، شمـ ۱۵، ص ۴۱ و شمـ ۱۶، ص۵٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo