مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۷ آبان

تقویم تاریخ گیلان – ۷ آبان

۱- احسان الله خان و همراهانش به وسیله یک کشتی مسافری روسی که برای آنها در انزلی لنگر انداخته بود به سوی روسیه حرکت کردند. تعدادی از بلشوئیک‌ها و کمونیست‌های ایرانی و عده‌ای از خائنین به جنگل احسان الله خان را همراهی می‌کردند. احسان لحظات آخر خطاب به مردم حاضر در آنجا چنین گفت: «ای […]

چهارشنبه 29 اکتبر 2014 - 10:57

۱- احسان الله خان و همراهانش به وسیله یک کشتی مسافری روسی که برای آنها در انزلی لنگر انداخته بود به سوی روسیه حرکت کردند. تعدادی از بلشوئیک‌ها و کمونیست‌های ایرانی و عده‌ای از خائنین به جنگل احسان الله خان را همراهی می‌کردند. احسان لحظات آخر خطاب به مردم حاضر در آنجا چنین گفت: «ای هموطنان ما برای آزادی شما آمده بودیم ولی چون خیانت سرداران مانع از انجام خیالات ما شد این مأموریت را به وقت دیگر و بسیار نزدیک موکول می‌کنیم!» (۱۳۰۰ ش) (کتاب گیلان، ج ۲ ، ص ۲۴۳٫)

۲- درگذشت آیت الله حسن لاهوتی اشکوری اولین امام جمعه رشت. او قبل از انقلاب از شاگردان خاص امام و از انقلابیون مطرح بود و بعد از انقلاب نیز خدماتش فراموش نشدنی است. او از موسسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور، اولین سرپرست سپاه، اولین نماینده امام در سپاه کل کشور، اولین امام جمعه رشت و نماینده مردم رشت در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بود. امام خمینی(ره) بارها در صحیفه نور از مجاهدت های آیت الله لاهوتی تجلیل کرده است. اما لاهوتی در اواخر عمر مواضع نامناسبی گرفته و از جریاناتی چون بنی صدر و منافقین دفاع کرد. همچنین فرزندانش با منافقین همراه بودند و یکی از آنها در این راه کشته شد. لاهوتی در رشت نیز در حمایت از منافقین صحبت هایی در خطبه های نماز جمعه انجام داد و باعث شد تا نیروهای انقلاب به مخالفت با او برخیزند. (۱۳۶۰ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo