مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۸ آبان

تقویم تاریخ گیلان – ۸ آبان

 ۱- نامه امام خمینی به طلاب و فضلای رشت. با ورود امام خمینی به نجف اشرف، ۴۵ تن از طلاب رشتی مقیم قم نامه ای به امام خمینی نوشتند و ورود ایشان به قم را تبریک گفتند. امام خمینی (ره) در این روز نامه ای در جواب این عده نوشتند که به این شرح است: […]

پنج‌شنبه 30 اکتبر 2014 - 11:00

 ۱- نامه امام خمینی به طلاب و فضلای رشت. با ورود امام خمینی به نجف اشرف، ۴۵ تن از طلاب رشتی مقیم قم نامه ای به امام خمینی نوشتند و ورود ایشان به قم را تبریک گفتند. امام خمینی (ره) در این روز نامه ای در جواب این عده نوشتند که به این شرح است: «بسمه تعالى‏. ۵ رجب ۸۵ خدمت ذى شرافت حضرات افاضل گرام و محصلین محترم رشت- دامت توفیقاتهم‏. به عرض مى‏رساند، تلگراف تبریک حضرات آقایان محترم در موضوع تشرف این جانب به اعتاب مقدسه واصل و موجب تشکر گردید؛ و چون اطلاع حاصل شد که تلگرافات حقیر را نمى‏رسانند، چنانچه نوعاً تلگرافات ایران را به این جانب نرسانده‏اند، لذا از جواب تلگرافى خوددارى شد. از خداى متعال ادامه توفیقات آقایان محترم را در تحصیل علوم دینیه و تبلیغ احکام الهیه مسألت و ملتمس دعا هستم. و السلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته. و آنچه لازم است تذکر دهم آن است که آقایان افاضل و محصلین حوزه مقدسه قم- کما فى السابق- در همان حوزه مقدسه اقامت نمایند و مشغول تحصیل و تبلیغ باشند. غیبت این جانب موجب سردى و سستى آقایان نشود. خداوند هر طور مقدر فرموده صلاح است و این جانب ان شاء اللَّه در اول وقت رفع منع در بین آقایان طلاب قم هستم. روح اللَّه الموسوی الخمینى‏.» (۱۳۴۴ ش- ۵ رجب ۱۳۸۵ ق) (صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۶)

۲- «نعمت برشنورد» از جوانان انقلابی بود. او در صومعه سرا هنگام تظاهرات علیه رژیم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. شهید برشنورد اولین شهید گیلان در مبارزات انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. در پی شهادتش در اقصی نقاط گیلان برایش مراسماتی بر پا شد و هر کدام از این مراسمات به تظاهراتی علیه رژیم منجر شد. (۱۳۵۷ ش) (فجر آفرینان، ص۲۴٫)

۳- درگذشت عالم ربانی حضرت آیت الله سیدموسی حجتی شفتی امام جماعت مسجد سوخته تکیه رشت. این عالم فرزانه سال ها در قم در محضر علمایی چون امام خمینی، آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی درس خواند و سپس به گیلان بازگشت. ایشان از علمای بنام گیلان بود که بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت های مختلفی در استان بر عهده داشت از جمله رییس شورای روحانیت، نماینده بیش از ۱۰ مرجع تقلید دراستان و مسوولیت حوزه‌های علمیه استان را داشته است و امام جمعه موقت رشت نیز بود. وی اجازه نامه ای در امور حسبه از امام خمینی در سال ۱۳۴۰ ش دریافت کرده بود. گفتنی است که با درگذشت ایشان یک روز عزای عمومی در گیلان اعلام شد. رحلت ایشان در این روز مصادف با ولادت امام رضا (ع) شده بود. (۱۳۸۸ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo