مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۶ آبان

تقویم تاریخ گیلان – ۱۶ آبان

۱- سردار شهید «حمید رجبی‌ مقدم» جانشین فرمانده گردان صاحب الزمان(عج). او در روزی که مصادف با روز عاشورا بود در عملیات محرم در منطقه موسیان به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش) ۲- در این روز فرماندهان سپاه گیلان به ملاقات آیت الله هاشمی رفسنجانی رفتند. در این دیدار که اعضاى شوراى عالى فرماندهى و فرماندهان […]

جمعه 7 نوامبر 2014 - 11:20

۱- سردار شهید «حمید رجبی‌ مقدم» جانشین فرمانده گردان صاحب الزمان(عج). او در روزی که مصادف با روز عاشورا بود در عملیات محرم در منطقه موسیان به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش)

۲- در این روز فرماندهان سپاه گیلان به ملاقات آیت الله هاشمی رفسنجانی رفتند. در این دیدار که اعضاى شوراى عالى فرماندهى و فرماندهان پایگاه‏هاى ناحیه گیلان حضور داشتند، آقای هاشمی گفت: «نقش سپاه در استان گیلان قابل اهمیت است و انقلاب همواره مرهون فعالیت‏هاى شماست. در اوایل انقلاب، ضدانقلاب در شهرهاى شمال، حاکمیتى براى مسلمانها قائل نبود و جنگل‏هاى شمال نیز براى آنها امیدى ایجاد کرده بود که خیال کنند با تقلید از نهضت مرحوم میرزاکوچک خان، مى‏توانند اسمى براى خود داشته باشند. آنها براى همجوارى دو استان با شوروى‏ها براى خود حق آب و گل قائل بودند و در این مورد برنامه ریزى زیادى کرده بودند. اما پس از مدت بسیار کوتاهى دیدیم که ارزیابى آنها درباره مردم درست از آب در نیامد. آنها فکر مى‏کردند با برنامه‏ریزیهاى شاه و لب دریا و عیاشى‏ها و رفاه نسبى، مردم این استان‏ها با انقلاب اسلامى سازگارى ندارند. اما آنچه که به‏وقوع پیوست، عکس ارزیابى آنها بود و دیدیم که استان‏هاى شمال در بعضى مواقع حتى رکورد اعزام نیرو به جبهه ‏ها را نیز شکستند و کار آنها خیلى با ارزش بود. آن منطقه( شمال) مثل کردستان و خوزستان یکى از نقاطى بود که ضدانقلاب به‏آن چشم دوخته بود.» (۱۳۶۴ ش) ( کارنامه و خاطرات۱۳۶۴ امید و دلواپسى، ص ۳۱۵‏.)

۳- شهادت سیداسماعیل سیرت نیا در سوریه. شهید سیرت نیا متولد رشت و از پاسداران گیلانی بود که در حین عملیات مستشاری برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در حومه شهر حلب سوریه به ضرب گلوگه تک تیراندازان تکفیری داعش مجروح و سپس به شهادت رسید. او از پاسداران سپاه محمد رسول الله (ص) تهران و از فعالان فرهنگی رشت به شمار می رفت که در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز فعال بود و تلاش های زیادی را برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت به مردم رشت انجام داده بود. او ششمین شهید گیلانی «مدافع حرم» است که برای دفاع از حرم‌های شریف حضرات معصومین (ع) در سوریه و عراق به شهادت رسیده است. پیکرش یک روز بعد در صبح روز دوشنبه ۱۸ آبان در تهران تشییع شده و سپس برای تشییع و تدفین به رشت برده شد. (۱۳۹۴ ش) (گیلان نیوز؛ فارس نیوز.)

ارسال دیدگاه

enemad-logo