مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
شرح حال حجت الاسلام جعفر شجونی

شرح حال حجت الاسلام جعفر شجونی

میثم عبدالهی
حجت الاسلام جعفر جوادی شجونی فرزند شیخ محمد جوادی شجونی فرزند آیت الله شیخ جواد رشتی است. پدربزرگش شیخ جواد رشتی از علمای مجاهد رشت و سازنده مسجد شیخ جواد (ولیعصر کنونی) بازار رشت است و پدرش شیخ محمد از معتبرین فومن و مرتبطین با میرزا کوچک جنگلی بود.

دوشنبه 7 نوامبر 2016 - 06:00

میثم عبدالهی

حجت الاسلام جعفر جوادی شجونی فرزند شیخ محمد جوادی شجونی فرزند آیت الله شیخ جواد رشتی است. پدربزرگش شیخ جواد رشتی از علمای مجاهد رشت و سازنده مسجد شیخ جواد (ولیعصر کنونی) بازار رشت است و پدرش شیخ محمد از معتبرین فومن و مرتبطین با میرزا کوچک جنگلی بود.

شیخ جعفر در روز ۲۵ اردیبهشت ۱۳۱۱ در فومن به دنیا آمد و سیزده ساله بود که پدرش را از دست داد. وی در سال ۱۳۲۷ برای تحصیل علوم دینی به قم مهاجرت کرد و از همان آغاز ارتباط نزدیکی با آیت الله بهجت که از اقوامش نیز بود داشت. او دروس سطح را نزد آیات ستوده، جسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، بهجت فومنی و امام خمینی گذراند. سپس دروس خارج فقه و اصول را نزد امام خمینی پی گرفت. از سال ۱۳۳۱ مبارزاتش را در ملی شدن صنعت نفت آغاز کرد و از اعضای موثر فداییان اسلام بود و بارها دستگیر و زندانی شد.

او در سال ۱۳۳۴ با خانم بتول هوده شناس دختر کربلایی علینقی هوده شناس ازدواج کرد و چهار پسر و دو دختر حاصل این ازدواج هستند. کمی بعد از ازدواج، به تهران مهاجرت کرد و برای همیشه در این شهر رحل اقامت افکند.

وی از منبرهای برجسته و انقلابی تهران بود که با عالم مجاهدی به نام آیت الله شیخ جواد حائری فومنی امام جماعت مسجد نو تهران نیز ارتباط وثیقی داشت.

حجت الاسلام شجونی در نهضت امام خمینی از آغازین روزهای نهضت در زمستان ۱۳۴۱، همراه با بزرگترین علمای بلاد و پایتخت، دستگیر شده و به زندان رفت. او در دوره پانزده ساله تا پیروزی انقلاب اسلامی از شجاع ترین خطبای پایتخت بود که همواره طعم تلخ زندان و شکنجه را چشید و در مجموع ۲۵ بار توسط رژیم شاه دستگیر شد.

او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، با حکم امام خمینی در روز ۲۳ اسفند ۱۳۵۷ ماموریت ضبط و محافظت از اموال خاندان پهلوی که در شهر کرج و حومه قرار داشت را بر عهده گرفت و رئیس کمیته انقلاب اسلامی کرج و مسئول حراست از کاخ شمس پهلوی در کرج گردید و نیز در دوره اول مجلس شورای اسلامی از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳ نماینده مردم کرج، ساوجبلاغ و طالقان بود.

او سالها از اعضای برجسته شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی است و مدتی دبیرکل جامعه وعاظ تهران بود.

او در طول تاریخ ۳۸ ساله انقلاب اسلامی در دفاع از امام خمینی و آیت الله العظمی خامنه ای، همچون روزهای اول جدی و پرتلاش و مستحکم بود و در جاهایی که مخاطراتی انقلاب را تهدید می کرد مانند فتنه سال ۱۳۸۸ می پردازد او جدی تر از قبل به میدان آمده و به صراحت به دفاع از رهبری می پرداخت و در این راه، حتی حیثیت سیاسی خود را نیز هزینه می کرد. نمونه آنها انتقادات صریح او به عملکرد آقای هاشمی رفسنجانی در فتنه از جمله مسائلی بود که مرحوم شجونی بی پرده و بدون ملاحظه ای آنها را در جلسات عمومی و خصوصی بیان می کرد و به افشاگری می پرداخت.

او علی رغم مشغله های بسیار، کسوت «وعظ» و منبر را همیشه برای خود یک اصل می دانست و تا پایان عمر بر این روش باقی ماند و زندگی ای ساده و طلبگی داشت. سخنانش برای جوانان انقلابی لذت‌بخش و بصیرت‌افزا است و در اکثر ایام سال در شهرهای مختلف ایران به دعوت جوانان بسیجی و انقلابی، سخنرانی هایی را ایراد می کند.

این عالم ارزشمند در روز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ در سن ۸۴ سالگی در تهران درگذشت و بنا به توصیه آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب، در امامزاده صالح تهران مدفون گردید.

.

منابع:

  1. خاطرات حجت الاسلام جعفر شجونی، تدوین: علیرضا اسماعیلی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، اول، ۱۳۸۱، ص۱۷-۲۶، ۱۴۱-۱۵۲٫
  2. خاطرات و اسناد حجت الاسلام جعفر شجونی، به کوشش: علی باقری، ممتاز، تهران، اول، ۱۳۸۴، ص۱۳-۵۳ و۴۹۵٫
  3. «حجت‌الاسلام والمسلمین شجونی یار صدیق امام و رهبری دار فانی را وداع گفت»، روزنامه کیهان، س۷۵، ش۲۱۶۸۳، دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵، ص۳٫
  4. جامعه روحانیت مبارز، صادق سلیمی بنی و آیت مظفری، پژوهشگاه تحقیقات اسلامی، قم، اول، ۱۳۸۸ص۳۱۱-۳۱۲٫

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo