مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۹ آذر

تقویم تاریخ گیلان – ۱۹ آذر

۱- تظاهرات عظیم مردم رشت در تاسوعای حسینی. در این روز جمعیتی که تا این روز سابقه نداشت راهپیمایی عظیمی را در مخالفت با رژیم پهلوی انجام دادند. این تظاهرات تا کنون در رشت سابقه نداشت ولی فرصت عزاداری برای امام حسین به مبارزه شدت بخشید و تظاهرات بزرگی را سامان داد. (۱۳۵۷ ش- ۹ […]

چهارشنبه 10 دسامبر 2014 - 12:19

۱- تظاهرات عظیم مردم رشت در تاسوعای حسینی. در این روز جمعیتی که تا این روز سابقه نداشت راهپیمایی عظیمی را در مخالفت با رژیم پهلوی انجام دادند. این تظاهرات تا کنون در رشت سابقه نداشت ولی فرصت عزاداری برای امام حسین به مبارزه شدت بخشید و تظاهرات بزرگی را سامان داد. (۱۳۵۷ ش- ۹ محرم ۱۳۹۹ ق)

۲- برگزاری اولین انتخابات مجلس خبرگان رهبری (رئیس: آیت الله علی مشکینی). در گیلان مانند سایر نقاط کشور انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان قانون اساسی برگزار شد. علمای مختلفی نامزد این انتخابات شده بودند. در کل کشور ۱۸ میلیون نفر در این انتخابات شرکت کردند. این مجلس در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۶۲ با پیام امام خمینی(ره) کار خود را آغاز کرد. در این دوره نمایندگان گیلان در مجلس خبرگان حضرات به ترتیب آرا آقایان صادق احسانبخش، محمدعلی امینیان، عباس محفوظی و محمدعلی فیض بودند که دو نفر دوم حائز میزان آرای لازم نشدند و در دور دوم انتخاب شدند و راهی مجلس خبرگان گردیدند. کاندیداهای انتخابات گیلان در این دوره آقایان صادق احسانبخش، محمدعلی امینیان، عباس محفوظی، محمدعلی فیض، محمد ایمانی لاهیجانی، سید عبدالله ضیایی نیا، مختاری، خوشخو، علی مستقیم عربانی و زین العابدین قربانی بودند. گفتنی است آیت الله محمد محمدی گیلانی از سوی تهران و آیت الله محمدمهدی ربانی املشی از سوی مردم خراسان به عنوان نماینده مجلس خبرگان انتخاب شده و راهی آن مجلس شدند(۱۳۶۱ ش) (روزنامه جمهوری اسلامی، ش۱۰۲۴، ۲۱ آذر ۱۳۶۱، ص۱۱ و ش۱۰۲۶، ۲۴ آذر ۱۳۶۱، ص۹٫)

۳- برگزاری انتخابات میان دوره ای اولین دوره مجلس شورای اسلامی در برخی شهرهای کشور که نمایندگان شان کم شده بود مانند تهران و رشت و لنگرود و… . در پی درگذشت آیت الله حسن لاهوتی که هم امام جمعه رشت و هم نماینده رشت در مجلس بود، لازم بود که در انتخابات میان دوره ای، جای او پر شود. در همین انتخابات، شهید ابوالحسن کریمی دادستان انقلاب سابق استان گیلان به عنوان کاندیدای جریانات انقلابی از جمله نیروهای حزب اللهی و حزب جمهوری اسلامی وارد صحنه شد و در طرف مقابل او حجت الاسلام سیدداود مصطفوی سیاهمزگی با حمایت آقای احسانبخش به عنوان کاندیدای میان دوره مجلس وارد صحنه شد و درگیری های انتخاباتی زیادی به وجود آمد که به خاطر رقابت شدید انتخاباتی، هیچ کدام در دور اول حائز حداکثر آرا نشدند و در دور دوم داود مصطفوی انتخاب شد. در لنگرود هم حجت الاسلام محمد جعفری لنگرودی انتخاب شد. (۱۳۶۱ ش) (روزنامه جمهوری اسلامی، ش۱۰۲۴، ۲۱ آذر ۱۳۶۱، ص۲٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo