مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۲ اردیبهشت

تقویم تاریخ گیلان – ۱۲ اردیبهشت

۱- رحلت آیت الله «شیخ حسین رشتی نجفی» از مراجع بزرگوار نجف. آیت اللَّه شیخ «حسین بن عبدالکریم رشتی نجفی کاظمینی»، فقیه، اصولی، متکلم و محدث، در نجف نزد حضرات آیات، علامه سید محمد کاظم طباطبایى یزدی و محقق خراسانی، فقه و اصول آموخت و بعد از استادانِ خود، مدرس بزرگی در حوزه شد. پس […]

جمعه 2 می 2014 - 09:41

۱- رحلت آیت الله «شیخ حسین رشتی نجفی» از مراجع بزرگوار نجف. آیت اللَّه شیخ «حسین بن عبدالکریم رشتی نجفی کاظمینی»، فقیه، اصولی، متکلم و محدث، در نجف نزد حضرات آیات، علامه سید محمد کاظم طباطبایى یزدی و محقق خراسانی، فقه و اصول آموخت و بعد از استادانِ خود، مدرس بزرگی در حوزه شد. پس از مدتی راهی کاظمین گردید و مجلس درس خود را در آن شهر تشکیل داد. از این فقیه والامقام آثار چندی به یادگار مانده است که خُلاصَهُ الفقه و حاشیه بر کفایه از آن جمله‏اند. آیت‏اللَّه شیخ حسین رشتی نجفی در کاظمین دیده از جهان فرو بست و در صحن مطهر امام کاظم و امام جواد(علیهما السلام) به خاک سپرده شد. (۱۳۰۹ ش-۳ ذی الحجه ۱۳۴۸ ق) (تاریخ علما و شعرای گیلان، ص۵۷٫)

۲- ارسال نامه مهم امام خمینی (ره) به آیت الله بحرالعلوم در رشت. ایشان در تلگراف به آیت الله سیدحسن بحرالعلوم از تصمیم خود مبنی بر هرگونه اقدام علیه حکومت خبر داده و نوشتند: «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏. رشت- خدمت ذى شرافت حضرت مستطاب سید العلماء العاملین و حجت الاسلام و المسلمین آقاى بحر العلوم- دامت برکاته‏- به عرض عالى مى‏رساند، مرقومه محترم که حاکى از سلامت وجود مبارک و تفقد از دعاگو بود موجب تشکر گردید. سلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند متعال خواستار، امید است با برکات ادعیه شریفه و احترامات به قدر میسور نگذاریم دستگاه به مقاصد شوم خود برسد. این جانب عازم هستم تا آنجا که ممکن است اقدام کنم و از هر چه پیشامد کند هراسى نکنم، تا بلکه تکلیف شرعى خود را ادا کرده باشم. اگر [در] شمال نشریه‏هایى به عنوان پشتیبانى از مقاصد اسلامى [منتشر] شود ظاهراً مؤثر است. حضور محترم مستطاب حجت الاسلام و المسلمین آقاى [سیدمحمود] ضیابرى – دامت برکاته- سلام مى‏رساند، و از جنابعالى و معظمٌ له امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمه اللّه. روح اللّه الموسوی الخمینى‏.» (۱۳۴۲ ش) (صحیفه امام، ج‏۱، ص۲۰۲)

۳- شهادت قاسم آذر ارجمند. وی در باغ جزایری لنگرود توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و به شهادت رسید. وی دارای تحصیلات دانشگاهی و معلم بود . (۱۳۶۲ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۴- صبح دومین روز از سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به گیلان شامل دیدار رهبری با جوانان و فرهنگیان گیلان در  مصلای رشت بود. عصر همین روز دیدار رهبری با علما و روحانیون استان گیلان در مصلای رشت برگزار شد. در این دیدار ایشان یادی از آیت الله ضیابری کردند: «در همین شهر شما [رشت] علماى بزرگى بودند؛ البته من از نزدیک اغلب آنها را نمى شناختم. بعضى مثل مرحوم آقاى ضیابرى را زیارت کرده بودم. اما بقیه را دورا دور مى شناختم، اینها علماى بزرگى بودند.» همچنین بر سر مزار روحانی مجاهد شهید میرزا کوچک جنگلی حاضر شدند و برای این مجاهد بزرگ فاتحه خواندند. رهبری میرزا را نماد مقاومت اسلامی مردم گیلان دانستند. (۱۳۸۰ ش) (پرونده سفر رهبری به گیلان، سایت رنگ ایمان؛ گفتگو با حاج سخاوت امانی؛ فیض حضور ولایت، ص۳۱-۴۳؛ روزنامه همشهری، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌۱۳۸۰‏، ش۲۳۹۳‏‎، صفحه سیاسی؛ روزنامه ایران، س۷، ش۱۷۹۵، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۰، صفحه اول و ستون خرداد ۱۸٫)

ارسال دیدگاه

enemad-logo