مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
دوم فروردین روز دیدار با خانواده شهدای مسجد امیرالمومنین محله حافظ آباد

دوم فروردین روز دیدار با خانواده شهدای مسجد امیرالمومنین محله حافظ آباد

میثم عبدالهی
از اواخر دوران دفاع مقدس همرزمان و دوستان شهدای مسجد امیرالمومنین محله حافظ آباد هم قرار گذاشتند که هر سال در صبح روز دوم عید نوروز به دیدار خانواده شهدای محله بروند. بعد از گذشت قریب به ۳۰ سال، هنوز آن قرار برقرار است و آن دیدارها به سنتی محکم برای اهالی محله تبدیل شده است.

چهارشنبه 23 مارس 2016 - 17:50

میثم عبدالهی

محله پاسکیاب که به نام حافظ آباد نیز شناخته می شود از محلات قدیمی شهر رشت به شمار می رود که در حاشیه غربی این شهر قرار دارد. این محله دارای مسجدی به نام امیرالمومنین (ع) است که در اوایل پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس از مساجد مهم رشت به شمار می رفت که جوانان فعال و با غیرتی داشت که برای دفاع از انقلاب اسلامی تلاش می کردند.

این محله همواره شهدایی را تقدیم اسلام کرده که آخرین این شهدا شش ماه پیش به شهادت رسیده است و نامش برای مردم رشت آشناست: سجاد طاهرنیا که در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در کشور سوریه به شهادت رسید که در روز تاسوعای سال ۱۳۹۴ به شهادت رسید.

از اواخر دوران دفاع مقدس همرزمان و دوستان شهدای این محله با هم قرار گذاشتند که هر سال در صبح روز دوم عید نوروز به دیدار خانواده شهدای محله بروند. بعد از گذشت قریب به ۳۰ سال، هنوز آن قرار برقرار است و آن دیدارها به سنتی محکم برای اهالی محله تبدیل شده است.

چند سالی هست که این مراسم بدون هیچ گونه اطلاع رسانی ای انجام می شود و تعهد افراد شرکت کننده ضمانت اجرای آن است و تا جایی که بنده مطلع شدم امسال حتی پیامک هم ندادند که دوستان شهدا را مطلع کنند ولی همگی در روز و ساعت معهود بر سر قرار حاضر می شوند.

صبح ساعت ۸ صبح در مسجد امیرالمومنین (ع) جمع شده و طبق برنامه ای که سالیان سال جاری است به منزل خانواده هر کدام از شهدای محله می روند و در هر جا حدود ۱۰ دقیقه می نشینند و روحانیونی که با آنها هستند همچون حجت الاسلام سیدمرتضی فاضلی امام جماعت مسجد و حجت الاسلام رضا رضوانی صحبت می کنند و بعضا دوستان نزدیک هر شهید به نقل یک خاطره از شهید می پردازند.

در همین برنامه در روز ۲ فروردین سال ۱۳۹۵ به ترتیب به منزل خانواده شهیدان رمضانعلی ساعی، علی اکبر باقری نیا، سعید فرس، محمد پوررستمی، محمدرضا اسماعیل دوست، دانش حجتی، سجاد طاهرنیا، ولی قامتی، محمداسماعیل زورمند، احمد بشردوست و مسعود محبتی رفتند و با خانواده این شهدا دیدار کردند.

اکثر پدران و مادران شهدا وفات یافته اند و سایر نزدیکان شان هم از این محله یا از این شهر کوچ کرده اند به همین دلیل از ۲۵ شهیدی که این محله دارد، امسال تنها به خانواده ۱۰ شهید سر زدند.

چند سال است که در حیاط منزل شهید دانش حجتی که اولین شهید این محله است یک عکس دسته جمعی می گیرند که یادگاری خوبی برای این روز است. چند قطعه از این عکس های دسته جمعی که مربوط به سالهای مختلف است را می توانید در زیر ببینید:

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین1388

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین۱۳۸۸

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین1393

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین۱۳۹۳

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین1394

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین۱۳۹۴

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین1395

دیدار با خانواده شهدای پاسکیاب در دوم فروردین۱۳۹۵

امسال شهید سجاد طاهرنیا که در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه به تازگی به شهادت رسیده است به شهدای این محله اضافه شد و به نزد پدر این شهید رفتند. پدر سجاد می گفت که پسرم در دانشگاه قم دانشجو بود و به همین خاطر چند سالی بود که به قم نقل مکان کرده بود. سجاد در روز ۱۴ مهر ۱۳۹۴ به سوریه رفت و دقیقا یک روز بعد در ۱۵ مهر پسرش محمدحسین متولد شد. سجاد در روز ۱ آبان مصادف با روز تاسوعا در سوریه به شهادت رسید و او هرگز پسرش را ندید.

پدر شهید، نوه شش ماه اش را آورد و به جمعیت نشان داد و با بغض گفت که این، پسرِ آقا سجاد است و از آن روزی که شهید شد پسرش را به یاد او، محمدسجاد صدا می کنیم.

محمدحسین پسر شش ماهه شهید طاهرنیا

محمدحسین پسر شش ماهه شهید طاهرنیا

این شهید همچنین یک دختربچه دو ساله نیز داشت که وقتی وارد شدیم در اتاق این بچه را نیز دیدیم.

دختر شهید طاهرنیا در کنار پدربزرگش

دختر شهید طاهرنیا در کنار پدربزرگش

ارسال دیدگاه

enemad-logo