مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۱ بهمن

تقویم تاریخ گیلان – ۲۱ بهمن

۱- تصرف ساواک رشت توسط مردم انقلابی. چندین کلانتری در رشت قرار داشت، کلانتری محل استقرار سازمان شهرداری بود. اما تنها یک اداره ساواک در رشت در ناحیه پارک شهر قرار داشت. در روزهای منتهی به انقلاب تک تک کلانتری ها به تصرف مردم در آمد. در شب پیروزی انقلاب در مقابل کلانتری ۳ رشت، […]

سه‌شنبه 10 فوریه 2015 - 00:48

۱- تصرف ساواک رشت توسط مردم انقلابی. چندین کلانتری در رشت قرار داشت، کلانتری محل استقرار سازمان شهرداری بود. اما تنها یک اداره ساواک در رشت در ناحیه پارک شهر قرار داشت. در روزهای منتهی به انقلاب تک تک کلانتری ها به تصرف مردم در آمد. در شب پیروزی انقلاب در مقابل کلانتری ۳ رشت، درگیری شدیدی رخ داد و دو نفر از مردم مجروح شدند. این کار باعث عصبانیت مردم و تصرف باقی کلانتری ها گردید. این حادثه فرصت برای انقلابیون ایجاد کرد تا به مقر اصلی سران رژیم که هنوز سقوط نکرده بود، یورش ببرند. انقلابیون زیادی در ساعت ۸ شب به طرف ساواک راه افتادند. رئیس ساواک گیلان و ۱۰ نفر از رؤسای ساواک شهرستان ها در آن محل جمع شده بودند. با حمله مردم، این عده ساواکی به مقاومت مزبوحانه رو آوردند. در نهایت ساعت ۱۱ شب بود که آخرین دژ پهلوی ها در گیلان به تسخیر نیروهای انقلاب در آمد. سرهنگ لحسائی و ۱۰ نفر دیگر همان شب به دار آویخته شدند. (راست قامتان، ج۱، ص۶۰٫) شهدای این روز از این قرار اند: «محسن نیکمرام» در صیقلان رشت و «محمد کاظمی» (اهل فومن) در تهران. (۱۳۵۷ ش) (فجر آفرینان، ص۷۱،۸۲٫)

۲- محرمعلی دورانی در طالش مورد شناسایی وسوء قصد نیروهای سازمان مجاهدین خلق قرارگرفته و بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. (۱۳۶۱ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۳- سردار شهید «یعقوب یوسفی»‌ جانشین‌ گردان مسلم بن عقیل در عملیات والفجر ۸ در اروندرود با اصابت ترکش از ناحیه سر به شهادت رسید. (۱۳۶۴ ش)

امکان نظر دادن برای این مطلب بسته شده است.

enemad-logo