مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۱۷ شهریور

تقویم تاریخ گیلان – ۱۷ شهریور

۱- در واقعه میدان ژاله تهران در ۱۷ شهریور تعداد زیادی از مردم انقلابی به دست دژخیمان رژیم به شهادت رسیدند. تعدادی از جوانان گیلانی در این تظاهرات شرکت داشتند. شهدای گیلانی این واقعه از این قرار اند: شهیدان بهزاد برزو(اهل رشت)، محرمعلی مومنی(اهل رودبار) و محرمعلی شکرگزار(اهل صومعه سرا). حسن حیدری دولابی از اهالی […]

دوشنبه 8 سپتامبر 2014 - 09:29

۱- در واقعه میدان ژاله تهران در ۱۷ شهریور تعداد زیادی از مردم انقلابی به دست دژخیمان رژیم به شهادت رسیدند. تعدادی از جوانان گیلانی در این تظاهرات شرکت داشتند. شهدای گیلانی این واقعه از این قرار اند: شهیدان بهزاد برزو(اهل رشت)، محرمعلی مومنی(اهل رودبار) و محرمعلی شکرگزار(اهل صومعه سرا). حسن حیدری دولابی از اهالی انزلی نیز در تظاهراتی در شهر بستان استان خوزستان به شهادت رسید. (۱۳۵۷ ش) (فجر آفرینان، ص۲۳و۴۳و۷۵و۶۰٫)

۲- مراسم شهدای ۱۷ شهریور در رشت. در سالگرد جنایت شاه در ۱۷ شهریور در میدان ژاله تهران، مراسمی بزرگ در مسجد جامع کاسه فروشان رشت برگزار شد. در این مراسم ماموران مسیر ورودی مسجد به خیابان امام خمینی را مسدود کرده بودند و مانع ورود افراد می شدند. با همه این اوصاف این مراسم از مراسم های بزرگ رشت شد. (۱۳۵۷    ش) (مصاحبه رنگ ایمان با آقای دکتر شهریار علی اکبری نیا)

۳- شهید رمضان نوبخت در رشت توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و به شهادت رسید. او مکانیک و اهل رشت بود. گفتنی است که فرزندش کریم نوبخت در دفاع مقدس به شهادت رسید. (۱۳۶۰ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۴- رحلت عالم بزرگ گیلان، فقیه جلیل آیت الله سید محمود ضیابری در رشت. آیت الله ضیابری در سال ۱۳۰۷ ق متولد شد. در حوزه علمیه به مدارج بالای علمی رسید و در رشت در مسجد کاسه فروشان سال ها به اقامه جماعت و تبلیغ دین پرداخت. همزمان با نهضت امام خمینی در سال ۴۲ او از حامیان اصلی امام بود و به همین خاطر توسط رژیم شاه دستگیر شد. او تا سال ۱۳۵۷ش مکاتبات زیادی با امام داشت و دائماً حمایت خود از امام خمینی را اعلام می کرد. وی در مسجد کاسه فروشان رشت مدفون است. (۱۳۶۱ ش- ۱۹ ذی القعده ۱۴۰۲ ق)

۵- رحلت حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمود قاهری امام جماعت مسجد حاج مجتهد رشت. حجت الاسلام و المسلمین قاهری در سال ۱۳۰۹ متولد شد. ایشان داماد آیت الله شیخ کاظم صادقی فومنی و امام جماعت مسجد حاج مجتهد رشت بود. مزارش در داخل مسجد حاج مجتهد قرار دارد. (۱۳۷۸ ش)

امکان نظر دادن برای این مطلب بسته شده است.

enemad-logo