مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۴ آبان

تقویم تاریخ گیلان – ۴ آبان

 ۱- مرگ سردار مقتدر طالشی. او که سال ها از خان های مقتدر طالش بود، ظلم و تعدی او بر سر مردم طوالش استوار بود. او به طور پیوسته با میرزاکوچک خان و نهضت جنگل به جنگ و مقابله بر می‌خواست. اذیت و ازار های دائمی با میرزا تمامی نداشت. حتی سر میرزاکوچک‌خان را یکی […]

یکشنبه 26 اکتبر 2014 - 10:52

 ۱- مرگ سردار مقتدر طالشی. او که سال ها از خان های مقتدر طالش بود، ظلم و تعدی او بر سر مردم طوالش استوار بود. او به طور پیوسته با میرزاکوچک خان و نهضت جنگل به جنگ و مقابله بر می‌خواست. اذیت و ازار های دائمی با میرزا تمامی نداشت. حتی سر میرزاکوچک‌خان را یکی از رعایای او برید. او روابط خوبی با روس ها نداشت در عوض دلباخته انگلیس بود و سال ها به پشتوانه انگلیس علیه دولت مرکزی قیام کرد. او همیشه رو به مرکز قدرت بود و از آب گل آلود ماهی می‌گرفت. زندگی سراسر خیانت و جنایت او با مرگ ناگهانی‌اش در خلخال در این روز به پایان رسید. جنازه‌اش را برای دفن از خلخال به طالش انتقال دادند. (۱۳۰۱ ش) (روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج ۲ ، ص ۳۵۴ ، ۳۶۸ ، ۴۹۹ .)

۲- اشاره امام خمینی(ره) به جنایت کمونیست ها در بندر انزلی. کمونیست ها در ۲۴ مهر ۵۸ در پوشش صیادان معترض قصد تصرف انزلی را داشتند که با رشادت پاسداران انقلاب ناکام شدند ولی در این درگیری عده ای از پاسدارن به شهادت رسیدند. امام خمینی(ره) در این روز به توطئه آفرینی کمونیست ها اشاره کرده و آن را محکوم نمودند. ایشان با عتاب به گروه های مسلح فرمودند: «اى فداییان خلق شما از کجا اسلحه آوردید؟! شما وقتى کردستان فساد هست، مى‏ روید به کردستان. حالا که کردستان مى ‏بینید که نمى‏ توانید عمل بکنید، از قرارى که مى ‏گویند راه افتادند طرف رشت و آن حدود انزلى و آنجا.» (۱۳۵۸ ش) (صحیفه امام، ج‏۱۰، ص ۳۶۲)

۳- محمدحسن سپاهی در رشت توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و به شهادت رسید. (۱۳۶۰ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

ارسال دیدگاه

enemad-logo