مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 Apr 2024
محتوا
تقویم تاریخ گیلان – ۲۹ آذر

تقویم تاریخ گیلان – ۲۹ آذر

 ۱- اشغال گیلان توسط نیروهای نظامی روسیه تزاری. در پی پاسخ منفی مجلس شورای ملی به اولتیماتوم دولت روسیه برای اخراج مورگان شوستر مستشار آمریکایی ارتش روسیه به ایران حمله کرد. گیلان به خاطر موقعیت جغرافیایی اش اولین نقطه ای از ایران بود که اشغال شد. دررشت زد و خوردهای خونینی میان نظامیان روسیه و […]

شنبه 20 دسامبر 2014 - 12:32

 ۱- اشغال گیلان توسط نیروهای نظامی روسیه تزاری. در پی پاسخ منفی مجلس شورای ملی به اولتیماتوم دولت روسیه برای اخراج مورگان شوستر مستشار آمریکایی ارتش روسیه به ایران حمله کرد. گیلان به خاطر موقعیت جغرافیایی اش اولین نقطه ای از ایران بود که اشغال شد. دررشت زد و خوردهای خونینی میان نظامیان روسیه و پلیس و مأموران نظمیهدرگرفت و عده زیادی کشته و مجروح شدند.(۱۲۹۰ ش)

۲- درگذشت دکتر «مجدالدین میرفخرایی» معروف به «گلچین گیلانی» از پیشگامان عرصه شعر نو فارسی. شعر «باز باران» از اشعار مشهور اوست. او در سال ۱۲۹۴ در رشت متولد شد و در انگلستان درگذشت. (۱۳۵۱ ش)

۳- سیدابراهیم جدید راهنما از مردم رشت بود که توسط نیروهای ضد انقلاب ترور شد و به شهادت رسید. (۱۳۵۸ ش) (سایت هابیلیان، شهدای ترور.)

۴- شهادت سید تقی مصباح به دست اشرار. شهید سید تقی مصباح از مسئولین خدوم نیروی انتظامی استان گیلان بود که در برخورد قاطع با افراد شرور ید طولائی داشت. او در این روز آماج تیر کینه قدیمی یکی از اشرار قرار گرفت و به شهادت رسید. آن شرور نیز بعد از این جنایت با همان سلاح، دست به خودکشی زد. (۱۳۷۶ ش)

ارسال دیدگاه

enemad-logo