مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
زنانی که با خط مقدم فاصله‌ای نداشتند / گفتگو با کارگردان مستند زنان جبهه شمالی

زنانی که با خط مقدم فاصله‌ای نداشتند / گفتگو با کارگردان مستند زنان جبهه شمالی

مجیدپور کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» گفت:‌ بیش از ۳۰ سال است که از جنگ گذشته اما جامعه ما به نقش زنان ایران و رشادت‌های آنان در دفاع مقدس واقف نیست.

شنبه 15 ژانویه 2022 - 23:07

کارگردان مستند «زنان جبهه شمالی» گفت:‌ بیش از ۳۰ سال است که از جنگ گذشته اما جامعه ما به نقش زنان ایران و رشادت‌های آنان در دفاع مقدس واقف نیست.

محمد مجیدپور درباره مستند زنان جبهه شمالی توضیح داد:‌ این مستند مربوط به زنان پشتیبان جنگ در شهر رودسر است. رودسر یکی از شهرهای استان گیلان است که وقتی جنگ شروع شد مانند همه مناطق دیگر کشور که درگیر جنگ شده بودند، با این جریان همراه شد؛ در رودسر هم مانند سراسر ایران همه بخش‌های مختلف برای مقابله با دشمن همکاری کردند.

این کارگردان با اشاره به تفاوت شخصیت های مستند زنان جبهه شمالی تصریح کرد: ویژگی خاص زنانی که در این روایت به آنان پرداخته می‌شود این است که تصمیم گرفتند کاری متفاوت کنند و به قول یکی از این خانم‌ها آنان خسته شدند از این که مربا درست کنند و یا کاری که همه انجام می‌دادند را انجام دهند.

سرپرست این زنان حاج خانم جنیدی مادر ۴ شهید و همسر امام جمعه رودسر بودند. حاج آقا جنیدی در سال ۶۰ (دومین) امام جمعه شهر رودسر می شوند و با خانواده‌اش به این شهر نقل مکان می‌کنند

مجیدپور با تاکید بر کنشگری همسر امام جمعه رودسر یادآور شد: بعضی از همسران روحانیون و علما اساسا حضوری در بیرون از خانه ندارند اما خانم جنیدی این گونه نبودند؛ ایشان که بعدها مدیر حوزه علمیه خواهران شدند، به دلیل همراهی و رضایت همسرشان حاج آقای جنیدی فعالیت مهمی در بیرون از خانه و سازماندهی زنان پشتیبان جنگ داشتند.

وی ادامه داد: به همین دلیل زنان رودسر به سرپرستی خانم جنیدی خواستار حضور در جبهه شدند؛‌ البته مسئولان جهاد رودسر در ابتدا مخالفت کردند و خواستار حضور این زنان به جای خط مقدم جبهه در شهرهای خود بودند.

این کارگردان تصریح کرد: اما خانم جنیدی کوتاه نیامده و پیشنهادشان را با حاج آقای جنیدی مطرح کردند و حاج آقا از جهاد استان گیلان این موضوع را خواستار می شوند و در مدت کوتاهی موفق می شوند که به خواسته خود جامعه عمل بپوشانند؛ و آشپزخانه جهاد در هویزه که با خط مقدم فاصله ای نزدیک داشته است را تحویل این خانم ها می دهند و آنان از مهرماه سال ۶ تا انتهای جنگ در آنجا بودند.

این زنان که محوریت روایتشان در این مستند ماجراهای آشپزخانه‌ست،‌ در مجموع یک گروه ۲۲۰ نفره بودند که تا انتهای جنگ به صورت منظم و گروهی و با یک سرپرست به مکانی تا به این اندازه نزدیک به خط مقدم می روند

مجیدپور در پاسخ به این پرسش که آیا این خانم‌ها در فعالیت‌های نظامی و مسلحانه جنگ حضور داشتند، بیان کرد: آنان کار مسلحانه نداشند ولی در هویزه و جایی نزدیک جزیره مجنون بودند که فاصله‌ای زیاد با خط مقدم نداشت؛ خوشبختانه آنان در سال‌های جنگ به رغم تجربه بمباران و حمله عراق و… شهیدی نداشتند اما جانبازانی داشتند که همگی در همان آشپزخانه رخ داده بود.

وی در توضیح این که چرا رودسر به عنوان مبدا روایت این قصه بیان شده است، گفت:‌ درست است که رودسر مرکز استان نیست اما در آن زمان خانم ها از شهرهای دیگری چون رامسر و رشت و سایر شهرهای استان گیلان، برای اعزام به رودسر می آمدند و دلیل اصلی مرکزیت رودسر برای روایت این قصه همین محل اعزام بودن رودسر بوده است.

این کارگردان اظهار داشت: اصالتا رودسری هستم اما پس از شیوع کرونا خیلی در این شهر نبودم؛‌ در همین اثنا کتابی به نام نان سالهای جنگ محمود شم‌آبادی به دستم رسید که در مورد زنان پشتیبان جنگ بود و قرار شد این کتاب را به برخی از خانم‌هایی که می شناختم هدیه دهم. در جریان اهدای این کتاب، به یکی از خانم های شهرمان برخوردم و ایشان وقتی از جریان قصه فیلم آگاه شدند، گفتند که ما هم چنین کاری را کرده ایم اما کسی برای ما چیزی نمی نویسد و این جرقه‌ای در من برای ساخت این مستند شد.

وی گفت:‌ پس از آن بود که مشتاق شدم که راوی این زنان باشم و هرچه در این داستان جلو رفتم نکات جالب و جدیدی از این زنان دریافتم؛ این فیلم ساخته و تمام شده است اما گفت وگوی من با این خانم ها و لذت شناخت بیشتر این ماجرا همچنان ادامه دارد و مبنا بر این است که کتابی را در این راستا منتشر کنیم.

جنگ، چهره‌ای زنانه هم دارد

مجیدپور در پاسخ به این پرسش که اساسا چرا به ساخت چنین فیلمی علاقه داشته است، بیان کرد: بیش از سی سال است که از جنگ گذشته اما جامعه ما به نقش زنان این سرزمین در این واقعه و رشادت‌های آنان در جنگ دفاع مقدس واقف نیست. در این مستند به دنبال این موضوع بودم که نقش زنان در این داستان را نشان دهم و هم در کتابی که منتشر خواهم ساخت، اهمیت این زنان را برجسته کنم.

وی تصریح کرد:‌ مدتی قبل کتاب جنگ چهره ای زنانه ندارد از یک نویسنده روس سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ، ترجمه عبدالمجید احمدی را خوانده بودم و همیشه این دغدغه را داشتم که چرا زنان در ماجرای جنگ به درستی و حق روایت نمی شوند.

این کاردگردان توضیح داد: این خانم ها می توانند الگو باشند چرا که با خواستگاه زندگی در شهری کوچک در شمالی ترین نقطه کشور، توانستند در جریان جنگ تحمیلی نقشی بسیار اثرگذار داشته باشند.

زنان جبهه شمالی مستندی نیمه بلند با موضوعات حافظه ملی و دفاع مقدس است.

در خلاصه این اثر آمده است: همسر حاج‌آقا جنیدی، امام‌جمعه رودسر، در انجمن فاطمیه فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی انجام می‌دهد و با شروع جنگ، پشتیبانی‌هایی نظیر بافت لباس گرم برای رزمندگان، درست کردن مربا و… را به همراه بانوان آن منطقه شروع می‌کنند.

 

 

 

ارسال دیدگاه

  1. نویسنده دیدگاه:  يک گيلاني
    2022/01/16 - 09:34

    بسم الله الرحمن الرحیم
    گزارش جالبی بود. موضوع آن بسیار مهم است؛ چه آنکه نیمه از بدنه اصلی جامعه را زنان تشکیل می‌دهند. نقش زنان دوشادوش مردان در عرصه‌های مختلف بسیار مهم و حائز اهمیت است. در جنگ تحمیلی هم بانوان کشورمان در کنار وظائف زن بودن و مادر بودن و همسر و خواهر بودن، خوش درخشیدند؛ بلکه بسیار خوش درخشیدند. شایسته هست این مهم با تحقیق و پژوهش به زیبایی هرچه بهتر و بیشتر نمایانده شود ان‌شاءالله.

    پاسخ
enemad-logo