مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - Thursday 13 Nov 2025
محتوا
علامه شیخ آغابزرگ طهرانی در نقباء البشر از آیت الله یوسف نجفی جیلانی چه گفت؟

علامه شیخ آغابزرگ طهرانی در نقباء البشر از آیت الله یوسف نجفی جیلانی چه گفت؟

علامه شیخ آغابزرگ طهرانی در دو جا از کتاب ارشمندش «طبقات أعلام الشیعه، نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، ج۵،» از آیت الله یوسف نجفی جیلانی نام برده و شرح حال ایشان به همراه فهرست تالیفاتش را درج نمود. متن کامل شان را برای مخاطبان رنگ ایمان منتشر می شود.

پنج‌شنبه 16 اکتبر 2025 - 21:04

علامه شیخ آغابزرگ طهرانی در دو جا از کتاب ارشمندش «طبقات أعلام الشیعه، نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، ج۵،» از آیت الله یوسف نجفی جیلانی نام برده و شرح حال ایشان به همراه فهرست تالیفاتش را درج نمود. البته علامه طهرانی در جای جای کتاب دیگرش «الذریعه إلى تصانیف الشیعه» نیز تقریبا آثارش را فهرست نمود. متن کامل شان را برای مخاطبان رنگ ایمان منتشر می شود.

***

 

نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، ج۵، ص: ۵۹۸

۸۴۰ الشیخ یوسف الجیلانی النجفی‏

…- …

هو الحاج الشیخ یوسف بن أحمد بن یوسف الجیلانی النجفی؛ فاضل کامل ماهر.

کان اشتغاله بالنجف کما یظهر من کتابه الآیات البیّنات أو بیان الآیات (ذ ۱: ۴۷ رقم ۲۳۱)، و ظاهر حلّ العقود (ذ ۷: ۷۲ رقم ۴۷۹) له، أنّه یوسف بن محمّد کما یأتی.

 

***

نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، ج۵، ص: ۶۰۵

۸۵۱ الشیخ یوسف الرشتی‏

۱۲۹۱– …

هو الحاج الشیخ یوسف بن محمّد بن یوسف بن محمّدرضیّ بن محمّدسعید الرشتی الجیلانی النجفی؛ فاضل أدیب کامل.

یظهر من کتابه بیان الآیات (ذ ۱: ۴۷ رقم ۲۳۱) أو الآیات البیّنات (ذ ۱: ۴۷ رقم ۲۳۱) أنّه من آل نوبخت بن علیّ بن إسماعیل بن أبی سهل النوبختی. ولد سنه ۱۲۹۱ فی النجف. و هو من تلامیذ شیخ الشریعه الأصبهانی، و رجع إلى بلاده حدود العشرین بعد الثلاث مائه، و هو إلى الیوم مشغول بالتألیف و التصنیف، دامت برکاته!

له: حلّ العقود من حساب الجمل و العقود (ذ ۷: ۷۲ رقم ۴۷۹)، و المختصر المجمل (ذ ۲۰:

۲۰۷ رقم ۲۶۰۴) الذی هو فی حسب الجمل المطبوع سنه ۱۳۲۵، و قد ألّفه سنه ۱۳۲۲، و طومار عفّت (ذ ۱۵: ۱۸۳ رقم ۱۲۱۵) أو وسیله العفاف (ذ ۲۵: ۸۰) المطبوع سنه ۱۳۴۶، و فی آخره ذکره جمله من تصانیفه غیر ما مرّ، منها: أصول العقائد (ذ ۲: ۱۹۹ رقم ۷۶۳)، و اللائحه الإسلامیّه، و مبیّن المنهج (ذ ۱۹: ۵۸ رقم ۳۰۶) و تذکره المؤمنین (ذ ۴: ۴۹ رقم ۱۹۹) و هدایه المجتاز (ذ ۲۵: ۱۹۰ رقم ۲۰۲) و تذکره السالکین (ذ ۴: ۳۴ رقم ۱۲۰)، و قواعد الإعجاز (ذ ۱۷: ۱۷۹ رقم ۹۳۸)، و حسن المحاسن (ذ ۷: ۱۶ رقم ۶۹) و رحله إیران (ذ ۱۰: ۱۶۸ رقم ۳۱۸) و علم الجواهر (ذ ۱۵: ۳۲۱ رقم ۲۰۵۶)، و برهان أرجوان (ذ ۳: ۹۴ رقم ۲۹۶)، و بحر الأسرار (ذ ۳: ۲۹ رقم ۵۱)، و کشف المستور (ذ ۱۸: ۶۲ رقم ۶۷۷) إلى غیر ذلک. و له:

زبر و بیّنات (ذ ۱۲: ۳۶ رقم ۲۰۴) مطبوع، و کذا ردّ البابیّه (ذ ۱۰: ۱۸۹ رقم ۴۵۸) فارسیّ مطبوع. [و تسخیر الجنّ (ذ ۱۱: ۱۴۷ رقم ۹۱۷)]

[له أشعار یشکو إقامته فی جیلان، و منها:

یا لیتنی فی حفره النیران             و لم یکن مثوای فی الجیلان‏

و من بغى الجیلان باختیار             فحمقه کالشمس فی نهار

( الزنجانی)]

 

 

منبع: طبقات أعلام الشیعه، نقباء البشر فی القرن الرابع عشر، ج۵، علامه الشیخ آغابزرگ طهرانی، رتبه و حققه: الدکتور السیدمحمد طباطبائی بهبهانی، ناشران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، الاولی، ۱۳۸۸/ ۱۴۳۰ق، ۷۲۵ص، وزیری، سخت.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo