مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
محتوا
به‌ همین سادگی: دومین کتاب خاطرات‌ حاج‌ حمید کامران‌زاده

به‌ همین سادگی: دومین کتاب خاطرات‌ حاج‌ حمید کامران‌زاده

میثم عبدالهی
به‌ همین سادگی: خاطرات‌ حاج‌ حمید کامران‌زاده، گفت‌وگو و نگارش: نادیا ره، سر ویراستار: محمد پرحلم، به‌ سفارش: حوزه هنری استان گیلان، نکوآفرین، رشت، اول، ‏‫۱۳۹۹، ۴۱۶ص، رقعی، شومیز. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

شنبه 2 آوریل 2022 - 23:32

میثم عبدالهی

به‌ همین سادگی: خاطرات‌ حاج‌ حمید کامران‌زاده، گفت‌وگو و نگارش: نادیا ره، سر ویراستار: محمد پرحلم، به‌ سفارش: حوزه هنری استان گیلان، نکوآفرین، رشت، اول، ‏‫۱۳۹۹، ۴۱۶ص، رقعی، شومیز.

کتاب خاطرات‌ حاج‌ حمید کامران‌زاده در سال ۱۳۹۹ به دست حوزه هنری استان گیلان و انتشارات نکوآفرین در رشت منتشر شد. آقای کامران‌زاده از مدیران انقلابی، جهادی و خوشنام رشت در طول چهل سال اخیر خصوصا دهه شصت بود. او عمرش را وقف خدمت صادقانه و به دور از هیاهو و جنجال گذارند و در تمام عرصه هایی که در آنها خدمت کرد، بنیان های خوب و عام المنفعه ای را بنیان نهاد تا عموم مردم خصوصا محرومان بتوانند از آنها استفاده کنند.

این کتاب در ۳۰ فصل تدوین شده است. درباره مبارزات نهضت امام در فومن و گیلان و تحولات بعد از پیروزی انقلاب تشریح فضای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی گیلان به طور تفصیلی بیان شده.

نسبت به زندگی شخصی راوی، تاریخ تولد خود راوی در جایی درج نشده است و درباره پدر و اجداد پدری و مادری تقریبا اطلاعات بسیار ناچیزی درج شده است، در حالی که این امور از مسائل بدیهی هستند. نه نویسنده و نه سرویراستار برای رفع این مشکل تلاشی نکردند!

در انتهای کتاب هیچ اسنادی از این بزرگ درج نشده در حالی که هم لازم بود پرونده این شخصیت در ساواک و شهربانی مربوط به قبل از پیروزی انقلاب و نیز اسناد مدیریتی و مسئولیت های متعددی که ایشان بعد از پیروزی انقلاب به عهده داشت، از اعلامیه ها و گزارشات و اسناد موجود درج شود و کتاب را مستند و قوی گرداند. کتاب حدود دو سال بعد از درگذشت راوی منتشر شده ولی امضا و متن تاییدی از ایشان در ابتدای کتاب درج نشده است.

او از دوستان شهید ابوالحسن کریمی، سردار حزب الله گیلان بود و خاطرات بسیار نابی از آن شهید بزرگوار داشت. فصل ۲۲ از کتاب خاطراتش به نام «با شهید ابوالحسن کریمی» به شهید کریمی اختصاص دارد. (صفحات ۲۳۵_۲۴۵٫) در این بخش فقط به ذکر چند خاطره بسنده نکرده بلکه اوضاع فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و بحران ها و ناامنیهای در گیلان به طور اجمالی در دهه شصت بیان نمود و نقش شهید کریمی در حل این بحرانها را بیان کرده و همچنین نقش برخی از مسئولین وقت مانند آقای زین العابدین قربانی را هم تشریح نمود.

علی رغم کاستی های موجود، در میان کتابهای مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی در گیلان این کتاب یکی از بهترین آثار موجود به شمار میرود که خواندن آن را به همه مردم گیلان و نیروهای انقلابی توصیه میکنم.

پیش از این، کتاب خاطرات کوتاهی از این شخصیت برجسته منتشر شده و در سایت رنگ ایمان معرفی شده بود و اکنون کتاب مفصل دیگری درباره ایشان منتشر گشته است. اکنون کتاب معرفی میگردد.

او در سمتهای مختلفی به محرومان و نیازمندان استان گیلان خدمت بی منت انجام داد و برخی از مسئولیتهای او عبارت است از: عضویت در بنیانگذاری کمیته امداد امام خمینی گیلان و مدیر کل این نهاد مقدس، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان، مسئول ستاد جنگ زدگان استان، مسئول کانون قرآن و عترت استان و مدیر عامل ستاد دیه گیلان.

در روز دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ در سن ۶۶ سالگی بعلت عارضه قلبی در بیمارستان دی تهران درگذشت. پیکر ایشان با حضور خیل باشکوه مردم قدرشناس استان و مسئولان به زادگاهش فومن منتقل و از محل مسجد حضرت ولی عصر(عج) بالامحله فومن تشییع و پس از اقامه نماز میت به امامت آیت الله سیدمجتبی رودباری، در آستان مقدس امامزاده میرزا (ع) گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

نشانی خرید این کتاب: 

سایت متعلق به حوزه هنری گیلان، فروشگاه مجازی بازارمج

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo