مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 Apr 2024
محتوا
زندگینامه آیت الله سیدتقی رودباری + تصویر منتشر نشده

زندگینامه آیت الله سیدتقی رودباری + تصویر منتشر نشده

صادق احسانبخش
با تحصیل اجازات جهت ارشاد عباد، بار سفر بربست و در رشت رحل اقامت افکند و در مسجد صفی رشت، مجاور بیت شریف خود، به امامت و ارشاد خلایق [همت گماشت] و حل مشکلات گرفتاران و بر و دفع ظلم ظالمان و احیای آثار دینیه پرداخت.

سه‌شنبه 26 مارس 2024 - 00:00

صادق احسانبخش

 

اشاره: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صادق احسانبخش، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، درباره خاندان موسوی رودباری در کتاب دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم از ۴ نفر علمای مجاهد و معاصر این خاندان که در رشت سکونت داشته و به عنوان یکی از ارکان دین، نام برده و به صورت مستقل شرح حال شان را درج کرده و از آنها با عظمت و تجلیل بسیار یاد نمود: به ترتیب حضرات آیات حاج سیدمهدی رودباری، سیدتقی رودباری، سیدحسین رودباری، سیدمجتبی رودباری. این نوشته در آخرین روزهای حیات مرحوم احسانبخش نگاشته شده و در سال ۱۳۸۰ چند ماه بعد از فوتش منتشر گشت. امروز شرح حال آیت الله سیدتقی رودباری منتشر خواهند شد. متن زیر را با ویرایشی اجمالی و رفع اغلاط موجود، به خوانندگان رنگ ایمان تقدیم میشود:

***

سیدتقی رودباری

حاج سیدتقی رودباری از سادات علماء و از فضلا پرهیزگار و از دودمان علم بود. در سلسله انساب ایشان، همواره عالمی نامدار و در نزد مردم رشت بسیار محترم بود. وی از محاضر بزرگان از علماء مانند میرزا حبیب الله رشتی، قدس سره، و سایر ارکان حوزه بهره یاب گردید و به مقامات عالیه علمی نائل گشت و با تحصیل اجازات جهت ارشاد عباد، بار سفر بربست و در رشت رحل اقامت افکند و در مسجد صفی رشت، مجاور بیت شریف خود، به امامت و ارشاد خلایق [همت گماشت] و حل مشکلات گرفتاران و بر و دفع ظلم ظالمان و احیای آثار دینیه پرداخت.

و حافظ آثار او فرزند برومند و متقی و عالم پرهیزگار و مورد قبول علما و بازاریان مرحوم حجه الاسلام والمسملین آیت الله حاج سیدحسین رودباری (مصداق واقعى الولد سرابیه) بود. صاحب ترجمه در سال ۱۳۵۹ هجری قمری[۲] به رحمت ایزدی پیوست.

________________

[۲] . تاریخ دقیق رحلت وی در روز شنبه  ٢٨  دى  ١٣١٩ ش مطابق با ٢٠  ذى حجه  ١٣۵٩ ق.

 

منبع: دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، صادق احسانبخش، نشر: صادقین، رشت، اول، ۱۳۸۰، ص۳۱۳.

ارسال دیدگاه

enemad-logo