مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
محتوا
شرح حال حجت الاسلام شیخ هادی قدس اشکوری گیلانی

شرح حال حجت الاسلام شیخ هادی قدس اشکوری گیلانی

رضا باقی‌زاده گیلانی
حجت الاسلام و المسلمین شیخ هادی قدس، در سال ۱۳۱۱ش، در روستای «لیماچال» از توابع اشکور رودسر متولد. در سال ۱۳۲۵ همراه برادرش حجت الاسلام شیخ اسدالله قدس وارد مدرسه علمیه رودسر گردیدند و طی حدود چهار سال مقدمات علوم اسلامی تا بخشی از معالم و مُطوّل را در آنجا فراگرفت.

یکشنبه 21 آوریل 2024 - 00:00

رضا باقی‌زاده گیلانی

 

رضا باقی‌زاده گیلانی از روحانیون گیلانی ساکن قم و از شاگردان آیت‌الله‌العظمی بهجت کتاب «بهجت عارفان در حدیث دیگران» را درباره استادش نگاشت. چاپ اول این کتاب در زمان حیات استادش، به سال ۱۳۷۹ در ۲۲۴ صفحه در قم منتشر گشت. این کتاب، درباره شخصیت آیت‌الله‌العظمی بهجت در نگاه علما و بزرگان معاصر است و در زمان حیات استاد نوشته و بارها تجدید چاپ شد. این کتاب نیز از کتب پرتیراژ درباره ایت لله بهجت بود و بارها (بیش از صد بار) توسط ناشران مختلف تجدید چاپ شده و هنوز دارد تجدید چاپ میشود. کتاب، بعد از رحلت آیت‌الله‌العظمی بهجت ویراست دوم شد و پیام‌های تسلیت ارتحال ایشان، و نیز سخنان، نکات اخلاقی و دستورالعمل‌هایی از آیت‌الله‌العظمی بهجت به این کتاب افزوده شده و حجم کتاب افزایش یافت. با این مشخصات منتشر شد: بهجت عارفان در حدیث دیگران (با اضافات و ویرایش جدید)، رضا باقی‌زاده گیلانی، ناشر: زائر، قم، چهاردهم، زمستان۱۳۹۰، ۳۰۶ص، رقعی، شومیز.

در این کتاب، از تنها شخصیت گیلانی که در این کتاب به طور تفصیلی گرفته شده مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ هادی قدس اشکوری گیلانی مطلب درج شده است. این به نوشته باقی‌زاده این مطالب را ایشان، به تقاضای نگارنده،حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ هادی قدس در دوران امامت جمعه شهر کلاچای مرقوم فرموده اند. گفتنی است که گفتار نهم این کتاب به بخش اختصاص دارد و چنین نامگذاری شده: «گفتار نهم: بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ هادی قدس» و از ص۱۵۹ تا ۱۸۸ درج شده است.

متن کامل عالم خاطرات این ربانی به مناسبت رحلتش در روز چهارشنبه ٢٩ فروردین ١۴٠٣ش مطابق ٨ شوال ١۴۴۵ق، به همراه ویرایش اجمالی از سوی رنگ ایمان در ادامه منتشر منتشر گشت. رضا باقی‌زاده شرح حالی از حاج آقای قدس را در ابتدای این خاطرات به قلم خودش به عنوان مقدمه نوشته و درج نمود و آن را نیز در زیر درج میشود.

***

حجت الاسلام و المسلمین شیخ هادی قدس، در سال ۱۳۱۱ش، در روستای «لیماچال» از توابع اشکور رودسر متولد. در سال ۱۳۲۵ همراه برادرش حجت الاسلام شیخ اسدالله قدس وارد مدرسه علمیه رودسر گردیدند و طی حدود چهار سال مقدمات علوم اسلامی تا بخشی از معالم و مُطوّل را در آنجا فراگرفت.

سپس عازم قزوین شده، حدود پنج سال دروس سطح را از محضر حجج اسلام آقایان: شیخ احمد تألّهی، اَلَموتی، حاج میرزا عبدالرحیم سامت دیلمانی قزوینی و حاج آقا مهدوی، آموخت و از محضر حجت الاسلام آقا شیخ قدس اشکوری قزوینی استفاده اخلاقی کرد.

در سال ۱۳۳۴ش عازم شهر قم و در مدرسه «حجتیه» ساکن گردید و سطوح عالی را در محضر بزرگان حوزه به پایان رسانید. آنگاه در درس خارج فقه آیات عظام بروجردی، شاهرودی، داماد، گلپایگانی و مرعشی نجفی شرکت جست و در اصول از محضر آیات عظام امام خمینی و فکوری یزدی – حَشَرَهُمُ الله مَعَ الْائمَّهِ الطَّاهِرِینَ – بهره برد. در این میان، بیش از همه از محضر پرفیض آیت الله العظمی محمدتقی بهجت فومنی، از سال حدود ۱۳۳۹ تا اواخر سال ۱۳۵۷ بهره برد.

در خرداد ۱۳۵۸ از طرف جامعه مدرسین حوزه قم و دفتر امام خمینی (ره)، به زادگاهش در استان گیلان، اعزام و نخست در سمت دادگاه شهرستان رودسر و بعد مسؤول کمیته انقلاب اسلامی فعالیت کرد و در همزمان به عنوان امام جمعه شهر کلاچای منصوب و تا به امروز نیز در این منصب مشغول هستند. نیز حدود ۱۰ سال در دانشگاه‌های گیلان به تدریس مشغول‌ بودند. وی همچنین از سال ۱۳۷۰ تا کنون در مدارس علمیه «رودسر» و رامسر» مشغول تدریس است.

 

 

 

منبع: بهجت عارفان در حدیث دیگران (با اضافات و ویرایش جدید)، رضا باقی‌زاده گیلانی، ناشر: زائر، قم، چهاردهم، زمستان۱۳۹۰، ص۱۶۱-۱۶۲

ارسال دیدگاه

enemad-logo