مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 18 Apr 2024
محتوا
مراسم پاسداشت مردمی، شهید مشروطه گیلان، آیت‌الله حاج ملا محمد خمامی، سردار فقاهت و اسوه مجاهدت نهضت مشروطه ایران برگزار شد + تصاویر

مراسم پاسداشت مردمی، شهید مشروطه گیلان، آیت‌الله حاج ملا محمد خمامی، سردار فقاهت و اسوه مجاهدت نهضت مشروطه ایران برگزار شد + تصاویر

مراسم پاسداشت مردمی، شهید مشروطه گیلان، آیت‌الله حاج ملا محمد خمامی، سردار فقاهت و اسوه مجاهدت نهضت مشروطه ایران شامگاه پنجشنبه، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات کانون شهید حق‌شناس شهر خمام برگزار شد. سخنران برنامه آیت‌الله رمضانی، رئیس جهانی مجمع اهل بیت(ع) و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری، بود.

یکشنبه 12 مارس 2023 - 00:06

مراسم پاسداشت مردمی، شهید مشروطه گیلان، آیت‌الله حاج ملا محمد خمامی، سردار فقاهت و اسوه مجاهدت نهضت مشروطه ایران شامگاه پنجشنبه، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات کانون شهید حق‌شناس شهر خمام برگزار شد. سخنران برنامه آیت‌الله رمضانی، رئیس جهانی مجمع اهل بیت(ع) و نماینده مردم گیلان در  مجلس خبرگان رهبری، بود.

عوامل اجرای مراسم، همه طلاب و روحانیون خمامی بودند:

مجری: روحانی جوان سیدجمال عظیمی

قاری: روحانی جوان هادی یعقوبی

خیر مقدم: امام جمعه خمام، حجت‌الاسلام هادی حبیبی

دبیر ستاد: حاج آقای مهدی صادقی

شاعر: بانوی طلبه خانم نجمه پورملکی

پخش کلیپ از مراسم سال گذشته

سخنران اصلی: آیت الله رضا رمضانی

در انتها از اولین نقشه گیلان با معرفی آیت الله خمامی به عنوان نماد شهرستان خمام رو نمایی شد.

این مراسم، توسط تیم خبری صدا و سیمای گیلان ضبط شد و روز شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۵، ۳۷ دقیقه از آن تدوین و با عنوان « پاسداشت مردمی شهید مشروطه حاج ملا محمد خمامی – شهرستان خمام» پخش گردید. در تلوبیون میتوانید برنامه را مشاهده کنید:

http://www.telewebion.com/episode/0x5c7bcd8

 

حجت‌الاسلام هادی حبیبی

حجت‌الاسلام «هادی حبیبی» شامگاه پنجشنبه، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در آیین پاسداشت مردمی شهید مشروطه آیت‌الله حاج ملا محمد خمامی که در سالن اجتماعات کانون شهید حق‌شناس شهر خمام برگزار شد، اظهار کرد: بزرگداشت و پاسداشت علمای بزرگ در واقع یک نوع معرفی الگو به جامعه به ویژه جوانان است.

امام جمعه خمام با اشاره به اینکه اگر شخصیت‌های مانند آیت‌الله خمامی را به جامعه معرفی شود، فرصتی برای الگوبرداری در حوزه دیانت و معنویت خواهد شد، افزود: شهرستان خمام دارای ریشه های دینی بالا و مستحکمی است.

وی وجود علمای برجسته‌ای مانند آیت‌الله العظمی خمامی، نشان‌دهنده گذشته پرافتخار شهرستان خمام دانست.

حجت‌الاسلام حبیبی به مصوب شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مزار این عالم شهید در وادی‌السلام نجف است، در شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد و مصوب شد که مزار نمادین آیت‌الله العظمی خمامی در گلزار شهدای خمام ساخته شود وزندگینامه و شرح حال مختصری از این عالم شهید در آنجا قرار گیرد.

امام جمعه خمام اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده تا شهرداری و شورای شهر خمام نیز یکی از خیابان‌های اصلی شهر را به نام ملا محمد خمامی نام‌گذاری کنند.

وی با بیان اینکه برای افراد بزرگ باید قدم‌های بزرگ برداریم، تاکید کرد: برنامه ریزی شده تا موقوفات مربوط به آیت‌الله العظمی خمامی در شهرستان، در رابطه با مسائل فرهنگی و دینی استفاده شود.

حجت‌الاسلام حبیبی همچنین با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا حوزه علمیه برای برگزاری کنگره آیت‌الله خمامی به ما کمک کند، گفت: جلسات اولیه این کنگره گذاشته شده ولی نیاز به همکاری دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی بیشتر است.

 

حجت‌الاسلام مهدی صادقی: یادواره شهدای شهرستان خمام با محوریت آیت‌الله العظمی خمامی برگزار می‌شود

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام «مهدی صادقی» دبیر ستاد پاسداشت مردمی شهید مشروطه آیت‌الله خمامی، اظهار کرد: شهرستان خمام در تشیع پیشقدم بوده و مردم ولایتمدار این خطه در دفاع مقدس حضور فعال داشتند.

وی به سبقه ولایتمداری و پنج روحانی شهید دفاع مقدس در خمام اشاره و تاکید کرد: در صفحات تاریخ نیز از وجود پنج مجتهد در شهرستان خمام به نام‌های آیت‌الله خمامی (شمس‌الدین محمد خمامی)، آیت‌الله احمد خمامی، آیت‌الله حسین خمامی، آیت‌الله شیخ عیسی خمامی و آیت‌الله حجتی یاد شده است.

حجت‌الاسلام صادقی تصریح کرد: شهرستان خمام همچنین ۱۲۰ طلبه و روحانی و ۴۰ روحانی متوفی دارد.

دبیر ستاد پاسداشت مردمی شهید مشروطه آیت‌الله خمامی با بیان اینکه این ستاد علاوه بر پاسداشت این عالم برجسته، با هدف معرفی شخصیت‌های معنوی و سیاسی شهرستان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه امروز دشمن با هجمه‌های فراوان به دنبال حذف چهره‌های معنوی و نشان دادن چهره‌های ملی است، تاکید کرد: همه باید تلاش کنند تا عالمان دینی به نسل جوان معرفی شود.

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در راستای برگزاری کنگره شهدای استان در سال آینده، یادواره شهدای شهرستان خمام نیز با محوریت آیت الله العظمی ملا محمد خمامی برگزار می‌شود، اذعان کرد: نصب تندیس شهید آیت‌الله خمامی در شهرستان خمام و نام‌گذاری یک خیابان یا مرکز فرهنگی و مذهبی در مرکز استان به نام این عالم برجسته از درخواست‌های مردم این خطه است.

 

شعر بانوی طلبه خانم نجمه پورملکی در مراسم بزرگداشت شهید مشروطه آیت الله حاج ملامحمد خمامی

عصر مشروطه …عصر استبداد

بغض ها بغض ناتمامی بود

رشت… تبریز و اصفهان… تهران

وطن آبستن قیامی بود

***

عده ای هم به نام روشن فکر

از همان دلسپرده های فرنگ

حرفشان از تجدّد و قانون

از سر دین نبود و دامی بود!

***

 عاقبت موریانه ی غربی

جمع مشروطه را پریشان کرد

از بریتانیا چه زخمی خورد

هر که همفکر آن حرامی بود

***

بهبهانی شبی تحصّن کرد

پابه پا مثل شیخ فضل الله

آنکه شد خار چشم دشمن ها

آیت الله ما خمامی بود

***

هر زمان با اذان بیداری

روی ایوان خانه می آمد

بادی الله رشت می داند

در خیابان چه ازدحامی بود

***

نام و آوازه های ملّا را

سینه بر سینه نقل خواهم کرد

مردم پابرهنه می دانند

او چه ملّای بامرامی بود

***

چادر و بیرق تحصن را

بین بازار شهر آورده

اول روضه درس دینداری

آخر روضه تشنه کامی بود

***

او که حاجی خمامی شهر است

اسوه زهد و غیرت و تقوا

پشت او می زدند با خنجر

هر چه نیرنگ و اتهامی بود

***

سود ابریشم و برنجش را

کرده هر ساله نذر این مردم

در جواب تمام بدخواهان

پاسخ او فقط سلامی بود

***

ای فقیه تراز اول عشق

دشمن از نام تو هراسان است

هر که را دیدم از حسودانت

در سرش فکر انتقامی بود

***

در دیانت اگر سیاست هست

در سیاست اگر دیانت هست

این پیامی که داده ای بر ما

بی گمان بهترین پیامی بود

***

زنده هستی و زنده تر از پیش

چون شهید وطن نمی میرد

این که حالا عزیز مردم شد

قبل از این صاحب مقامی بود

***

ابر بهمن همیشه می بارد

داغ این سرو پیر  سنگین است

آه بر زخم کهنه قلبت

نهضت جنگل التیامی بود

نجمه پورملکی۱۴۰۱

ستاد مردمی بزرگداشت شهید مشروطه آیت الله خمامی

 

آیت‌الله رمضانی: مرحوم آیت‌الله خمامی، شهید راه عدالت و ارزش‌های دینی در دوره مشروطه است

آیت‌الله «رضا رمضانی» شامگاه پنجشنبه، ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در آیین پاسداشت مردمی شهید مشروطه آیت‌الله حاج ملا محمد خمامی که در سالن اجتماعات کانون شهید حق‌شناس شهر خمام برگزار شد، اظهار کرد: حضرت آیت‌الله العظمی محمد خمامی یکی از شخصیت فقهی، علمی، جهادی و انقلابی در عصر مشروطه بودند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت‌الله خمامی، یکی از مرزبانان بزرگ در عالم دیانت و سیاست است، افزود: رسالت عالمان دینی را باید مرور کنیم تا نقش تعلیمی، تربیتی، هدایتی و وساطتی آنان را دریابیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع)، نقش برجسته نبوت و امامت به عالمان دینی سپرده شد، تصریح کرد: عالمان دینی، وارثان به حق انبیاء و واسط میان پیامبر خدا و مردم هستند.

آیت‌الله رمضانی تاکید کرد: عالمان دینی، شخصیت‌های متخصصی هستند که باید درس بخوانند و مطالعه و تحقیق و تعمق داشته باشند تا بتوانند فهم خود را عرضه کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: همانطور که ما در هر مسئله‌ای به متخصص آن مراجعه می‌کنیم، در امر دین هم باید به عالمان دینی مراجعه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم با تقلید کورکورانه مخالف است ولی با تقلید به حکم عقل موافق است، گفت: عقل حکم می کند که باید به کارشناس دینی مراجعه کنیم لذا نقش هدایتی بعد پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) برای عالمان دینی است.

آیت‌الله رمضانی تاکید کرد: در دوره‌ای رابطه عالمان دینی با مردم، رابطه محدث با مردم بود ولی زمان دیگر این رابطه قوی شد و رابطه مرجع با مردم شد؛ در ادامه امام راحل تحولی ایجاد کرد و این نقش را به نقش امام و امت تبدیل کرد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عالمان دینی مرزبانان واقعی دین و هدایت مردم هستند، تصریح کرد: عالمان، دین را به عنوان امانت گرفتند و هیچ وقت خود را قیم نمی‌دانند بلکه خادمان دین می‌دانند.

وی به میراث ماندگار حضور عالمان دین در جامعه اشاره و تاکید کرد: حوزه هزار ساله نجف، حوزه قم، وکلای بزرگ ائمه معصومین(ع) در کل دنیا و شبکه ولایت و شبکه وکالت که از امام صادق(ع) شروع و توسط دیگر ائمه دنبال شد، نمونه‌ای از این میراث ماندگار است.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه دشمنان در طول تاریخ حیات مسلمانان تلاش می‌کردند تا با دین مبارزه کنند، افزود: این اقدام با دو هدف محوکردن و محدود کردن دین دنبال می‌شد؛ طی یکصدسال گذشته کمونیست‌ها به دنبال حذف دین بودند و آن را امر خرافی می‌دانستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ابراز کرد: فلسفه وجودی دین به فطرت انسان بستگی دارد و فطرت آدمیان محتاج به حقیقت دین است.

وی به تفاوت جهانی شدن و جهانی سازی اشاره و تاکید کرد: جهانی شدن یعنی اینکه جهان در حال شدن است و ما باید بهترین اندیشه و اخلاق را در جامعه بشری ارائه دهیم.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه برخی نیز به دنبال مدیریت جهان و جهانی سازی هستند، اضافه کرد: جریان استکبار به دنبال مدیریت جهانی سازی است، لذا امثال فوکویاماها مدعی‌اند که آینده بشریت با لیبرال دموکراسی است غافل از اینکه دین، آینده بشر را از آن صالحان می‌داند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عالمان از دو ابهت علمی و معنوی برخوردار هستند، گفت: نقش هدایتی همواره برای عالمان دینی برجسته بوده است.

وی با بیان اینکه دین در بُعد فردی و اجتماعی نقش ایفا می‌کند، افزود: در طول تاریخ تلاش می‌کردند که بُعد اجتماعی دین را کمرنگ و یا تعطیل کنند، اما عالمان دینی معتقد بودند که دین در دو ساحت فردی و اجتماعی نقش ایفا می‌کند، یعنی دین برنامه حاکمیتی دارد و دین‌داران می‌توانند حکومت تشکیل دهند.

آیت‌الله رمضانی تاکید کرد: در روایات داریم که در آخرالزمان، منجی بشریت یعنی حضرت مهدی(عج) حاکمیت با شاخصه‌های عقلانیت، معنویت، معرفت، امنیت و … تشکیل می‌دهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در گذشته شرایط برای تشکیل حکومت دینی فراهم نبود و عده‌ای با آن مخالفت می‌کردند، افزود: در دوره مشروطه، عالمانی چون شیخ فضل الله نوری، آیت الله العظمی خمامی و … معتقد بودند که دین در عرصه حکومت‌داری می‌تواند ورود کند و کارآمدی و قدرت حاکمیتی دارد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب مردمی مشروطه برای تحقق قانون دین صورت گرفت، افزود: دین برای قانون‌مداری و عدالت‌خواهی، قانون حاکمیتی دارد؛ در این میان نباید دنبال زر و زور و تزویر رفت بلکه باید حاکمیت با تمام ارزش‌های دینی پیاده شود.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه جریان استکبار می‌خواهد حاکمیت دینی را از مردم سلب کند و یک نظام سکولار را پیاده نماید، تصریح کرد: در همین گیلان، ملک المتکلمین سخنرانی می‌کند و می‌گوید برای پیشرفت باید نسخه غرب را دنبال کنیم اما آیت‌الله خمامی بر علیه این سخنرانی، حرف می‌زند و می‌گوید سخن ملک المتکلمین وجهه دینی ندارد.

وی اضافه کرد: همین مخالفت مرحوم آیت‌الله خمامی با نسخه حکومت غربی، سبب شد تا مورد طعمه دشمنان قرار بگیرد و در روز عاشورا با مسمومیت به شهادت برسد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: امروزه نیز نقشه دشمن این است که آیات مربوط به مقاومت و جهاد در قرآن کنار گذاشته شود.

وی در ادامه به خصوصیات مرحوم آیت‌الله العظمی خمامی اشاره و تصریح کرد: ایشان یک فقیه زاهد با ورع، شجاع و مجاهد بود و باید کنگره‌ای در شأنش داشته باشیم.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه علمای دینی و شخصیت‌هایی مثل میرزا حبیب الله رشتی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله خمامی و … باید به نسل جوان ما شناخته شود، تصریح کرد: جوانان ما باید بدانند با وجود اینکه در طول تاریخ شاهنشاهی، بخش‌هایی از سرزمین ایران به بیگانه داده شد ولی هیچ گاه در طول تاریخ ندیدید که یک روحانی، عالم، مجتهد و مرجعی، پای یک استعماری را امضا کند و یک وجب خاک ما را به بیگانه بدهد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مرحوم آیت‌الله خمامی را شهید راه عدالت، ارزش‎های دینی و شهید مبارزه با انحرافات در دوره مشروطه دانست و گفت: امثال آیت‌الله خمامی نه تنها افتخار گیلان بلکه افتخار یک کشور هستند.

وی با بیان اینکه علمای بزرگ ایران برای دفاع از شریعت و فقه اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند و اجازه ندادند که سیاست اسلام از شریعت اسلام جدا شود، خاطرنشان کرد: ما شهدای بزرگی مثل شیخ نورالله شوشتری داشتیم که امروزه قبر و بارگاهش در هند مورد زیارت مردم قرار می‌گیرد.

آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی محمد خمامی از جمله شخصیت‌هایی بود که نسبت به بابیت و بهائیت مبارزه کرد.

وی با اشاره به اینکه نقش جریان استکبار این است که بتوانند مردم را از روحانیت و عالمان واقعی جدا کنند، تاکید کرد: استکبار می‌خواهد یک اسلام بدون روحانیت، شریعت، بدون حکمرانی و ساحت اجتماعی را در جامعه ترویج بدهند.

آیت‌الله رمضانی افزود: جوانان ما چون آشنا به این جریانات مبارزاتی و مجاهداتی نیستند، گاهی فریب می‌خوردند ولی وقتی از نزدیک با آنان آشنا می‌شوند، می‌بینند که عالمان، فدائیان دین و امین دین خدا و شریعت الهی هستند.

وی با بیان اینکه امروزه برخی به دنبال ترویج ولنگاری و اباهی‌گری در جامعه هستند، اظهار کرد: ما نسبت به شریعت متعصب هستیم و اجازه نمی‌دهیم که نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، حجاب و عفاف تعطیل شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تاکید کرد: عالمان دینی، برای حمایت از دین و شریعت اسلام مانند گذشته کفن می پوشند و در میدان حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه در جریانات اخیر کشور برخی‌ها به صراحت گفتند که ما می‌خواهیم زنان ما آزاد باشند، گفت: اگر آزادی به معنای این است که نظام سلطه بر آنها سیطره نداشته باشد، این آزادی را خود نظام و جمهوری اسلامی داده است و همچنین حضور زنان در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و اجرایی پر رنگ بوده است.

آیت‌الله رمضانی خاطرنشان کرد: مدافع‌ترین حکومتی که از حقوق زنان دفاع کرده، ایران اسلامی بوده است ولی دشمنان به دنبال یک زندگی به معنای آزادی مطلق یعنی انحرافات اخلاقی، جنسی و … هستند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن شعارهای مثل زن، زندگی، آزادی را به انحراف کشیده است، تصریح کرد: ایران اسلامی بوده که زن را به جایگاه واقعی خودش رسانده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نمی‌خواهیم بگوییم که ما هیچ مشکل اقتصادی و معیشتی نداریم، خاطرنشان کرد: مسئولان باید در این زمینه تدبیر کنند تا به مردم به عنوان رکن انقلاب فشار وارد نشود. جمهوریت باید تقویت شود چون ضریب امنیت نظام را افزایش می‌دهد.

آیت‌الله رمضانی اظهار کرد: امام راحل به معنای واقعی کلمه به ما درس زندگی داد؛ زندگی که در آن انسان شأن حکیمانه، مؤمنانه و عفیفانه‌اش باید حفظ شود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه یک انسان اخلاقی کسی است که برایش بهشت و جهنم مهم است، افزود: یک انسان مسلمان و الهی کسی است که به احکام الهی باورمند است و نجات خود را در اجابت دستورات رسول خدا می‌داند.

به گفته وی، انسان مسلمان دنبال حیات طیبه، کمک کردن به دیگران و تحقق عدالت است و شخصیت‌هایی مثل شیخ فضل الله نوری، مرحوم بهبهانی، مرحوم شهید علی فومنی و مرحوم خمامی در این بخش می‌گنجند.

آیت‌الله رمضانی تاکید کرد: دشمنان طی ۴۴ سال گذشته، آرزوی نابودی نظام را می‌کردند، ولی با وجود همه مشکلات، مردم در ۲۲ بهمن حماسه آفریدند و نشان دادند که انقلاب را امانت الهی می دانند که خون‌های پاکی به پایش ریخته شده است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ما باید امین خون‌های پاک و امین شریعت اسلام و فقه اسلام باشیم، تصریح کرد: امانتی که امثال مرحوم خمامی و شیخ فضل الله به ما سپردند و انقلاب بزرگی که به برکت امام رخ داده و امروزه به برکت رهبری داهیانه امام خامنه‌ای توانسته است شأن عالمان دینی را به شکل جامع محقق کند.

وی در پایان اذعان کرد: همه مسئولان باید تلاش کنند تا با برگزاری کنگره‌ها و همایش‌ها، نسل جوانان ما شخصیت‌ها و الگوهایی که در این منطقه می‌زیستند را بشناسند. 

 

 


 

 

منبع: به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ابنا) / خوبان خبر.

ارسال دیدگاه

enemad-logo