مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 Jul 2024
محتوا
اولین همایش بزرگداشت دکتر ابراهیم حشمت در لاهیجان برگزار شد همزمان با ایام شهادت وی

اولین همایش بزرگداشت دکتر ابراهیم حشمت در لاهیجان برگزار شد

اولین همایش بزرگداشت دکتر ابراهیم حشمت ملقب به حشمت الاطباء صبح روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با سخنران استاد دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران در سالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان برگزار شد.

چهارشنبه 15 می 2024 - 14:06

اولین همایش بزرگداشت دکتر ابراهیم حشمت ملقب به حشمت الاطباء صبح روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با سخنران استاد دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران در سالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان برگزار شد.

با حضور حجت الاسلام سیدجواد سلیمانی امام جمعه لاهیجان، روح الله بخشی نژاد فرماندار لاهیجان، رضا زنده دل شهردار، ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگی استان گیلان، اعضای شورای شهر، روح الله نظری معاون سیاسی فرمانداری لاهیجان، ابراهیم رامین فر رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان و جمعی دیگر از مسئولین و اصحاب فرهنگ و هنر در سالن حزین لاهیجی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان با مجری گری محمدابراهیم طلوع برگزار شد. این همایش از مصوبات شورای فرهنگ عمومی است که اولین دوره آن توسط شورای فرهنگ عمومی و با همکاری و مشارکت ارگانهای مختلف برگزار گردید .

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام سیدجواد سلیمانی، امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: اگر ملتی تاریخ خود را درست نشناسد بازی خواهد خورد .در مورد دکتر حشمت روایتهای ضد و نقیضی وجود دارد امروز در این همایش می خواهیم حقایق را از زبان متخصصین بشنویم و بدانیم که دکتر حشمت برای این نهضت و این سرزمین چه کرد.وی در ادامه بر تبیین اقدامات میرزا و دکتر حشمت برای نسل جوان تاکید کرد و همگان را بر تاریخ خوانی به ویژه تاریخ درست خوانی توصیه کرد.

پس از آن روح الله بخشی نژاد، فرماندار لاهیجان، ضمن خیرمقدم گویی به حضار گفت: دکتر حشمت مرد شماره دو نهضت جنگل در شهرستان لاهیجان اقدامات ارزشمندی را به ثمر رساند و در کنار میرزا در برابر استعمار انگلیس و روس که چشم طمع به خاک ایران داشتند ایستاد.

در ادامه کلیپی از زندگی و فعالیت اجتماعی دکتر حشمت برای حضار پخش شد.

موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران به عنوان سخنران برنامه گفت: میرزا کوچک و یارانش جزو مشروطه خواهان واقعی بودند که تمام تلاششان براین بود که مشروطه دوباره در ایران اعاده شود و استبداد جدید نتواند دستاوردهای مشروطه را از بین ببرد و اشنایی میرزا و دکتر حشمت هم در همین شرایط شکل گرفت . دکتر حشمت در نهضت هم به عنوان رزمنده و هم به عنوان طبیب به پیشبرد نهضت مشروطه کمک می کرد. وی در ادامه در خصوص اقدامات مهم دکتر حشمت مطالب کاملی را ارائه داد.

مجید رحمانی پژوهشگر تاریخ معاصر و مولف کتاب و مقالاتی در حوزه گیلان شناسی و نهضت جنگل و از کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در خصوص نهضت جنگل گفت : تمام اتفاقات نهضت جنگل در زندگی شخصی و اجتماعی ما در حال تکرار است ما باید در حوزه معرفی این نهضت تلاش کنیم چرا که گذشته چراغ راه اینده است ما اگر از گذشتگان درس نگیریم محکوم به تکرار تجربیات تلخ هستیم ما با مطالعه تاریخ می توانیم چند بار زندگی کنیم .

رحمانی در ادامه افزود: میرزا قیامش را از گیلان آغاز می‌کند ولی از جای جای کشور به او می‌پیوندد از دکتر حشمت طالقانی ها و لاهیجی که کنارش بودند تا کردها و ساروی‌ها؛ از خان گرفته تا کاسب و بقال و شاعر و عالم که بر اساس نیاز زمانه و موقعیت سلاح به دست گرفتند و یک مبارزه ملی را رقم زدند .یکی از ویژگی‌های نهضت جنگل این است که یکی از مردمی‌ترین نهضت‌های ایران است.

اجرای نمایش پای دار به نویسندگی رضا عاشوری فر و کارگردانی محمود فرضی نژاد کاری از گروه نمایش دیلمون و نقش آفرینی محمد امین از دیگر بخشهای این همایش بود . این نمایش بخشی از زندگی دکتر حشمت در پیش از به دار آویختش را برای حاضرین تصویر سازی کرد.

در ادامه علی امیری پژوهشگر و محقق حوزه تاریخ استان گیلان در خصوص نهضت جنگل  گفت: نهضت جنگل تنها نهضت آزادیخواهانه ایران بود که بازتاب و پژواک فراملی داشته و در کشورهایی همچون انگلیس ، فرانسه، آلمان و عثمانی مورد توجه و خطاب قرار می گیرد و تمامی طبقات اجتماعی ایران قدیم را درگیر خودش کرد . وی درادامه افزود: بانیان این نهضت انسانهای منحصر بفردی بودند که ۷ سال با کمترین امکانات در برابر دو قدرت انگلیس و روسیه ایستادند . وی پس از آن با ارائه مستندات تصویری مطالب مبسوطی را در خصوص فعالیت و نقش مهم دکتر حشمت در نهضت جنگل عنوان کرد.

اجرای نقاشی صحنه ای از چهره دکتر ابراهیم حشمت توسط علیرضا مرزبان پورمقدم مسئول آموزشگاه نقاشی مرزبان و برپایی نمایشگاه کتاب های نهضت جنگل با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان از قسمتهای جنبی اولین همایش بزرگداشت دکتر ابراهیم حشمت در لاهیجان بود.

 

 

 

منبع: روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان / کاشف نیوز. 

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo