مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
زندگینامه شهید مفقود الاثر حجت الاسلام تقی سلیمی پور رودسری

زندگینامه شهید مفقود الاثر حجت الاسلام تقی سلیمی پور رودسری

شهید تقی سلیمی پور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی مسئولیت زندان مدرسه رفاه که رجال عصر پهلوی در آن نگه داری می شدند را برعهده داشت و بعد از آن هم مسئولیت تحویل سلاحهای مکشوفه و غنیمتی مردم از پادگانها و مراکز نظامی را پذیرفت و زمانی که حضرت امام خمینی به قم عزیمت کردند، نیز در بیت حضرت امام در قم به ایشان کمک می کرد. رنگ ایمان زندگینامه کوتاهی از این شهید مظلوم و مفقود الاثر را منتشر می نماید.

یکشنبه 26 فوریه 2017 - 20:06

مرتضی عبدالهی

 

حجت الاسلام و المسلمین تقی سلیمی پور رودسری فرزند محمد علی در ۲۶ خرداد ۱۳۳۱ در رودسر متولد شد. تحصیلات کلاسیک خود را تا سال اول متوسطه در همان شهر سپری کرد و سپس در سال ۱۳۴۵ وارد حوزه علمیه رودسر شد. او در کنار تحصیل علوم دینی، با برپایی مجالس مدح اهل بیت و قرآن کریم به فعالیتهای فرهنگی می پرداخت.

شهید سلیمی پور بعد از سه سال تحصیل در حوزه علمیه رودسر راهی قم شد و در سال ۱۳۵۲ ملبس به لباس روحانیت گردید.

او که جوان پرشور و فعالی بود در دوران مبارزه با حکومت طاغوت تلاش زیادی کرد و در شهرهای مختلف به منبر می رفت و سخنرانی می کرد و در تشکیل گروه ها و انجمن های مذهبی پا فشاری داشت. تهیه و پخش کتاب، نشریه و اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) و اطلاعیه های انقلابی و توزیع آنها در بین طلاب علوم دینی در قم و رودسر و تشکیل انجمن اسلامی ولی عصر (عج) این شهر از جمله کارهای ایشان بود. یکبار در عاشورای سال ۱۳۴۸ و پس از سخنرانی حماسی و کوبنده علیه رژیم پهلوی در مسجد سرپل شرقی رودسر توسط ساواک دستگیر شد و پس از مدتی آزاد گردید.

در محرم سال ۱۳۵۳ به دستور شهید محراب آیت الله مدنی به مدت ۱۰ شب در مسجد بازار کاشان سخنرانی های پرشوری نمود که در شب هشتم محرم همان سال توسط نیروهای امنیتی دستگیر و ممنوع المنبر شد. البته این تهدید باعث خاموشی او نشد و پس از آزادی از زندان طاغوت باز هم در کاشان، راوند، نوش آباد، تهران، ورامین، قم، منجیل، ابرقو و رشت به سخنرانی خود ادامه داد.

 در سال ۱۳۵۷ از سوی آیت الله ربانی شیرازی (ره) به شهر سمیرم اعزام شد و با برنامه های مذهبی و سخنرانی، مردم را به سوی انقلاب اسلامی فراخواند و بعد از این راهنمایی های ایشان بود که مردم توانستند در هشتم محرم آن سال، ژاندارمری و اداره ساواک سمیرم را تسخیر کنند.

شهید سلیمی پور در ایام پیروزی انقلاب اسلامی در قم و تهران به فعالیت می پرداخت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷، مدتی مسئولیت زندان مدرسه رفاه تهران که رجال عصر پهلوی در آن نگه داری می شدند را برعهده داشت و بعد از آن هم مسئولیت تحویل سلاحهای مکشوفه و غنیمتی مردم از پادگانها و مراکز نظامی را پذیرفت و به مدت یک ماه مسئولیت حفاظت از سازمان خدمات اجتماعی مرکز را نیز بر دوش کشید.

حضرت امام خمینی بعد از اینکه به وطن بازگشتند و به قم عزیمت کردند، او مدتی نیز در بیت حضرت امام در قم به ایشان کمک می کرد و سپس به عنوان نماینده ایشان برای تشکیل سپاه پاسداران به شهرستان سمیرم عزیمت کرد و فرماندهی سپاه آنجا را نیز برعهده داشت. در طول مدت اقامت خود در سمیرم علاوه بر فرماندهی سپاه، منشا خیرات و برنامه های خدماتی و عمرانی موثری برای مردم بود.

با شروع جنگ تحمیلی جزو اولین تیم اعزامی روحانیون وطلاب قم، به جبهه بود و بارها به جبهه رفت تا اینکه در آخرین مرحله عملیات رمضان در ۲۶ آبان ۱۳۶۱ به همراه عده ای از همرزمانش در اطراف پاسگاه زید به محاصره دشمن بعثی درآمدند و سرانجام به شهادت رسید.

پیکر پاک این روحانی مجاهد و خستگی ناپذیر در مناطق عملیاتی ماند و هرگز به دامان خانواده بازنگشت.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo