مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
زندگی و خاطرات دکتر سام، استاندار سابق گیلان منتشر شد

زندگی و خاطرات دکتر سام، استاندار سابق گیلان منتشر شد

این کتاب حاوی زندگی و خاطرات دکتر «محمد سام کرمانی» از کارگزاران رژیم پهلوی که تا حد وزارت کشور پیش رفت و از اعضای فعال لژهای فراماسونری بود و در سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۷ استانداری گیلان را بر عهده داشت و فجایعی را در این دوران بر مردم گیلان تحمیل کرد. این کتاب حاوی ناگفته هایی متفاوت، مستند و جالب از حکومت پهلوی است که با نام «خاطر اعلیحضرت آسوده!» به کوشش حمید داودآبادی در تهران منتشر شد.

جمعه 8 سپتامبر 2017 - 17:13

اشاره: این کتاب حاوی زندگی و خاطرات دکتر «محمد سام کرمانی» از کارگزاران رژیم پهلوی که تا حد وزارت کشور پیش رفت و از اعضای فعال لژهای فراماسونری بود، در سالهای ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۷ استانداری گیلان را بر عهده داشت و فجایعی در این دوران بر مردم گیلان تحمیل کرد. سام در روز ۱ مهر ۱۳۰۳ در کرمان متولد شد و در روز ۲۵ تیر ۱۳۹۴ در تهران درگذشت و در بهشت زهرا قطعه۳۰۲، ردیف۱۰۴، شماره۵۱ مدفون شد. 

***

ناگفته هایی متفاوت، مستند و جالب از حکومت پهلوی که با نام «خاطر اعلیحضرت آسوده!» به کوشش حمید داودآبادی و توسط انتشارات نارگل در تهران منتشر شد.

محمد سام فرزند محمدباقر متولد ۱۳۰۳ در کرمان، از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۳ پستهای مختلفی از جمله: نمایندگی مجلس ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۳، معاونت وزیر آموزش و پرورش، استانداری گیلان از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۷، استانداری اصفهان، از فروردین ۱۳۵۰ وزارت اطلاعات و جهانگردی به مت شش ماه، و از شهریور ۱۳۵۰ عنوان وزیر کشور را در دولت امیرعباس هویدا برعهده داشت و تا اردیبهشت ۱۳۵۳ در همین پست باقی بود.

سام که در دوران وزارتش به عضویت لژهای فراماسونری داخل کشور درآمده بود، سرانجام مورد غضب هویدا قرار گرفت و از سیستم دولتی خارج گردید. اواخر سال ۱۳۵۷ همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی، دکتر سام به همراه خانواده اش از ایران گریخت و خود را به آمریکا رساند.

سال ۱۳۷۶ پس از بازگشت چند تن از وزرای حکومت شاه به ایران، محمد سام نیز به نیت بازپس گیری اموال شخصی خود، به کشور بازگشت. بهار و تابستان ۷۶، حمید داودآبادی ضمن ارتباط دوستانه با دکتر سام، با پیشنهاد و حمایت علیرضا کمری (محقق، پژوهشگر و نویسنده تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)، در حد وسع زمانی و توان، خاطرات او را ضبط و ثبت نمود. همان سال ۷۶ که سام موفق به بازپس گیری اموال مصادره شده اش نشد، مجددا راهی آمریکا گردید. سال ۱۳۹۴ دکتر محمد سام کرمانی که شدیدا هوای وطن به سرش زده بود، همراه خانواده به ایران بازگشت و سرانجام در سن ۹۱ سالگی درگذشت و در بهشت زهرا (س) مدفون شد.

داودآبادی در مراسم رونمایی از کتاب

رونمایی از این کتاب در روز ۱۶ شهریور ۹۶  در دفتر کار داودآبادی، با حضور آقایان علی اصغر بهمن نیا (مدیر انتشارات نارگل)، محمدعلی صمدی (نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس) و علی اکبری مزدآبادی (مدیر انتشارات یازهرا) برگزار شد.

داودآبادی در مقدمه کتاب می نویسد: متأسفانه مسئولین امر برای خاطرات و ناگفته های دکتر محمد سام ارزشی قائل نشدند و نپذیرفتند که خاطرات یک وزیر حکومت پهلوی را ولو برای حفظ و بایگانی در آرشیو تاریخ شفاهی اسناد انقلاب اسلامی، ضبط و ثبت کنند. بنابراین، بر آن شدم تا شخصاً خاطرات ایشان را ضبط کنم که در طی پنج جلسه گفت وگوی مان حدود چهارده ساعت طول کشید. به دلایلی بی معنی و غیرقابل توجیه! قریب بیست سال این خاطرات بکر و ناب ماند تا امروز که مقابل چشمان شما است و دکتر سام نیست که ببیند.

«خاطر اعلیحضرت آسوده!»  در ۶۸۰ صفحه، همراه با ۲۶ صفحه تصاویر ویژه و اسناد مرتبط، و در انتهای آن نیز نمایه و فهرست اعلامی پر و پیمان اضافه شده است. این کتاب با قیمت ۳۰ هزار تومان، از سوی نشر نارگل روانه بازار کتاب شده است.

 

 

منبع: خبرگزاری تسنیم. با اضافات.

ارسال دیدگاه

enemad-logo