مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - Wednesday 17 Apr 2024
محتوا
جلسه جامعه روحانیت گیلان را نتوانستند به هم بزنند

جلسه جامعه روحانیت گیلان را نتوانستند به هم بزنند

میثم عبدالهی
سیدحمید روحانی به جایگاه سخن رفت و بسیار مودبانه با توجه به مانیفست امام خمینی(ره) و با توجه به مشی حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره موضوع جلسه که نقش ویژگی روحانیون در تزار انقلاب اسلامی بود پرداخت و این موضوع را از نگاه امام خمینی تبیین کرد و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

دوشنبه 10 سپتامبر 2018 - 20:25

میثم عبدالهی

عکس از سایت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان

همایش ائمه جماعات، مبلغین و روحانیون استان گیلان در آستانه ماه محرم با عنوان «بررسی ویژگی روحانیون در تزار انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی (ره)»، پیش از ظهر روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ در سالن اجتماعات مصلی امام خمینی (ره) رشت با حضور جمع کثیری از طلاب و خطبای شهر برگزار شد.

سخنران اول این مراسم آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه درگیلان و امام جمعه رشت بوده که درباره فضیلت ماه محرم و اهمیت عزاداری و سوگواری در آن به ایراد سخن پرداختند و سپس برای شرکت در جلسه ای دیگر، همایش را ترک کردند. [۱]

سخنران دوم این برنامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدحمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بود. سیدحمید روحانی از شاگردان امام خمینی در نجف و از یاران نزدیک امام خمینی در دوران ۱۵ ساله تبعید بود. سیدحمید روحانی در میان شاگردان امام، تنها شخصیتی است که امام خمینی به او ماموریت «تاریخنگاری انقلاب اسلامی» را داده است و بعد از رحلت امام خمینی نیز، آیت الله خامنه ای هم تا به امروز برای هیچ کسی، چنین ماموریتی نداده است و چنین حکمی صادر نکرده است. سیدحمید روحانی با تالیف کتاب ۴ جلدی «نهضت امام خمینی» که قریب ۴۰ سال از عمر او را به خود اختصاص داده و شخصیت‌ علمی برجسته ایران در عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به شمار می رود. سیدحمید روحانی اکنون در حال تالیف پروژه عظیم «دانشنامه انقلاب اسلامی» است که بنیان نویی در عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی به شمار می رود و به زودی جلد اول آن منتشر خواهد شد.

عکس از گیلانستان

سیدحمید روحانی به جایگاه سخن رفت و بسیار مودبانه با توجه به مانیفست امام خمینی(ره) و با توجه به مشی حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره موضوع جلسه که نقش ویژگی روحانیون در تزار انقلاب اسلامی بود پرداخت و این موضوع را از نگاه امام خمینی تبیین کرد و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

دقایقی پیرامون لزوم عبرت گرفتن از تاریخ و بیان مشابهت آن زمان با روزگار معاصر به مواردی اشاره داشتند. او درباره نقش محرم و عاشورا در آغاز نهضت امام خمینی و واقعه ۱۵ خرداد ۴۲ پرداخت و آن را دلیل موفقیت نهضت دانست.

سپس درباره مشی اشرافی برخی مسئولین صحبت کرد و گفت که امام(ره) نسبت به زندگی اشرافی مسئولان، هشدار دادند و ما وظیفه داریم این امر را برای جامعه تشریح کنیم. روحانیون از رفتار دولت کنونی، راضی نیستند و این امر باید برای مردم تبیین شود.

وی ادامه داد: امروز با دولتی مواجه هستیم که به ظاهر، وجاهت روحانی دارد اما با حیثیت روحانیت بازی کرده و این امر در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و مردم توقع این امر را نداشتند. شاید امروز برای جامعه این پرسش مطرح باشد بعضی از روحانیون و مسئولان زمانی که به قدرت رسیدند اسیر هوای نفس شدند. فاجعه‌ و ضربه‌ای که امروز به حیثیت روحانیت وارد شده حتی در دوره پهلوی و قبل از آن وجود نداشته است. روحانیون باید به طور هوشمندانه حقایق را برای مردم بیان کنند تا جامعه بداند روحانیت با روندی که دولت در پیش گرفته، موافق نیست و نسبت به آن اعتراض دارند. باید به مردم گفته شود که دولت با روحانیت همراه نیست و روحانیت در کنار مردم است.

او گفت: مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین طرح‌ها برای برون‌رفت جامعه از مشکلات را ارائه کردند اما مسئولان نسبت به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بی‌تفاوت هستند. امروز بسیاری از نظرهای مقام معظم رهبری مغفول واقع شده است. [۲]

×××

حجت الاسلام جمال یاری – عکس از ایکنا

یکی از روحانیونی که در جلسه حضور داشت و حجت الاسلام جمال یاری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان بود که قریب ۲۰ سال است که همین مسئولیت را به عهده دارد. او از ابتدای سخنرانی حجت الاسلام سیدحمید روحانی، در خلال صحبت‌ها، خلاف آنچه معمول است، هر از گاهی غرغر می‌کرد، به گونه‌ای که توجه حاضرین به حرکات او جلب شده بود. وقتی سخنان حجت الاسلام سیدحمید روحانی به اینجا رسید که «دولت به سخنان رهبری، تشریفاتی نگاه می کند.»

آقای یاری از جایش بلند شد و دیگر نتوانست خودش را کنترل کند و حالت بی‌ادبانه‌ای رو به سخنران کرد و گفت: «صحبت‌های رهبری تشریفاتی نیست.» و تلاش کرد که نظم جلسه را به هم بزند و حاضرین را با خودش همراه کند ولی وقتی دید که موفق نشد، خودش با همان حالت از جلسه بیرون رفت.

دو روحانی دیگر که یکی از آنها آقای کمال تجدد امام جمعه سنگر هم با او همراهی کرد و بلند شدند و از جلسه خارج شدند.

حاضران در تعجب از رفتار زننده‌ی آقای یاری بودند که یکی از روحانیون حاضر در جلسه درباره یاری گفت: این چه بی‌ادبی هست!

حجت الاسلام ایران عقیده هم که از رفتار آقای یاری ناراحت شده بود با صدای بلند گفت: «سر دزد عمامه گذاشتند ولی نفس این آقایان در نیامد» که اشاره ای به مهدی مجرد رئیس دفتر آقای قربانی بود و افتضاحات او بود که الان هم دستگیر شد و محکوم شد و الان هم دورره محکومیتش را می گذراند.

×××

عکس از گیلانستان

جلسه بعد از خروج آقای یاری، هم ادامه داشت و بعد از پایان سخنان حجت الاسلام سیدحمید روحانی، حاضرین اطراف او را گرفته و از او بابت رفتاری که یکی از روحانیون کرده بود، عذرخواهی کردند و از سخنان او استقبال کردند و به او گفتند که این حرف‌هایی که شما بیان کردید، حرف دل ما هم بود.

روحانیت رشت در این ماجرا با رفتار هوشمندانه ای که از خودش نشان داد، «ادب»، «انقلابی‌گری» و «یکپارچگی»‌اش را ثابت کرد.

×××

به هم ریختن جلسات سخنرانی و آشوب در آنها، از کارهای بسیار قبیحی است سال‌هاست که تاریخ انقضای آنها گذشته است و این کارها به جز بدنام کردن اشخاصی که مرتکب این کار شده، هیچ ثمره‌ای هم به دنبال ندارد و بازتاب‌های رسانه‌ای بسیار بدی را برای کسی که عامل آن است، به دنبال دارد.

در صورتی هم که به سخنرانی کسی انتقادی وجود داشته باشد، باید منتظر ماند تا بعد از پایان جلسه، وقتی سخنران از جایگاه، پایین آمد، آرام و مودبانه، نقد خودتان را به او بگویید و جواب خود را از او بشنوید.

بالای منبر، جای مناسبی برای بیان اعتراض نیست و لحن پرخاش و اعتراض هم لحن مناسبتی برای بیان نقد نیست. یادمان نرفته چند سال پیش در پی اعتراضاتی که به سخنرانی آقای علی لاریجانی در قم، چه اتفاقاتی افتاد و چه نتیجه زشتی را به دنبال داشت که با توبیخ صریح رهبری هم مواجه شدند. چنین کاری بدون نگاه به اینکه از هر جناح و قبیله ای باشد، زشت و زننده و به دور از اخلاق و فرهنگ عمومی است.

×××

در دوران ۱۷ ساله امامت جمعه آقای زین العابدین قربانی در رشت، آقای یاری در کنار مهدی مجرد و چند نفر دیگر از جمله حجت الاسلام محمدرضا شفیعی و حجت الاسلام سیدابوطالب حجازی، از ارکان قدرت آقای قربانی در گیلان بودند و کسانی بودند که تمام تلاش خود را برای حفظ آقای قربانی انجام دادند و فضا را به گونه پیش بردند که هیچ انتقادی به آقای قربانی نشود و هر کسی که در فکر یا عمل، کوچکترین زاویه ای با آقای قربانی داشت یا به عملکرد غلط او یا اطرافیانش نقدی داشت، از میدان به در می کردند و اجازه هیچ فعالیتی را نمی دادند و مسئولین ناهماهنگ را با زدوبندهای پشت پرده عوض می کردند و خودشان مسئولیت‌های‌شان مادام العمر بود و افراد کج‌فکر را که توان کار با خودشان را داشتند، سر کار می آوردند و از آنها حمایت می کردند. غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس هم از کسانی بود که در این مدت، با این جمع به شدت زدوبند پشت پرده داشت و در انتخاب اکثر مدیران کل استان و حتی رده‌های پایین‌تر آنها را دخالت می‌کرد و افراد مورد علاقه خودش را در آنجا به کار می گرفت.

آقای یاری و سایر این افراد، با حمایت‌های اشتباه خود از آقای قربانی و بستن فضای گیلان و جلوگیری از هر گونه انتقادی از سوی نیروهای انقلابی نسبت به عملکرد غلط آقای قربانی، آقای قربانی را به نابودی کشاندند به طوری که مردم گیلان برای عزل او لحظه شماری کنند. نتیجه آن بشود که رئیس دفتر آقای قربانی بعد از ۱۵ سال فعالیت در دفتر آقای قربانی، در مهر ۱۳۹۵ دستگیر و زندانی و محاکمه شود و به خاطر داشتن پرونده مفصل فساد اقتصادی، محکوم شود و به زندان افتد و الان دوره محکومیت خودش را می گذراند. و بعد از مدت کوتاهی آقای قربانی با آن افتضاح بزرگ و تظاهرات بزرگی که هر روز در مقابل مجتمع آدینه علیه او انجام می شد، و هنوز هم گاهی می شود، استعفای اجباری بدهد.

آقای یاری در تمام مدتی که مجمتع آدینه می خواست ساخته شود و زمانی که در حال ساخت بود، و این همه اعتراضات مردمی که مغازه های آن مجتمع را پیش خرید کرده بودند، را می دید ولی دریغ از یک انتقاد به آقای قربانی درباره مجتمع آدینه.

در تمام مدتی که مهدی مجرد رئیس دفتر آقای قربانی، فعالیت می کرد، دریغ از یک انتقاد از آقای یاری و دوستانش برای مفاسد مجرد و توصیه به آقای قربانی برای عوض کردن این فرد. در حالی که این افراد در کنار مهدی مجرد در دفتر حضور می یافتند و در بسیاری از امور به او کمک می کردند و ارتباط تنگاتنگی با هم داشتند. درباره مفاسد مهدی مجرد رئیس دفتر آقای قربانی، هیچ اعتراضی نکردند بلکه در تایید و کمک هم کوتاهی نکردند.

تمام اوضاع گیلان که امروز شاهد آن هستیم، از سر کار آمدن مسئولین ضعیف و بعضا فاسد و اهل زد و بند که می بینیم، آقای یاری باید جواب بدهند که چرا در سر کار آوردن این افراد دخالت می کردند و در مطالبات مردم گیلان از مشکلات اقتصادی و مشکلات کشاورزی و بیکاری و… چرا هیچ تلاشی نکردند و اجازه هم نمی دادند که این مطالبات به گوش مسئولین خصوصا آقای قربانی برسد. از سوی دیگر در تمجید از دولت تدبیر و امید از هم سبقت می گرفتند و اجازه نمی دهند کسی نقدی به دولت انجام بدهد و امروز هم که اوضاع اقتصادی آشفته را می بینند باز هم اجازه نمی دهند که این مشکلات اقتصادی حادی که گریبان مردم گیلان را گرفته است، از زبان روحانیون مطرح شود و هیچ کسی نقدی به عملکرد دولت کند. در واقع نتیجه عملکرد این عده آن بوده که خودشان با مسئولین دولتی زودوبند داشته اند و خودشان بر مناصب سوار بوده اند و تمام نزدکان و همفکران خودشان را هم در جاهای مختلف به مسئولیت ها گماشته اند ولی به حرف دل مردم گیلان بی ‌اعتنایی کرده و اجازه نداده اند که کسی در گیلان درباره اوضاع اقتصادی و مشکلات مردم سخنی بگوید. دوران ۱۷ ساله امامت جمعه آقای قربانی به این نحو بود ولی با عزل محترمانه آقای قربانی، فضای گیلان باز شد و هر چند این افراد تلاش خود را بکنند، موفق نمی شوند که مانند گذشته، فضای کاذبی را درست کنند. حرف‌هایی درباره عزل مسئول سازمان تبلیغات از مسئولیت درازمدت قریب ۲۰ ساله او هم به گوش میرسد و این قبیل کارها را هم می توان آخرین دست و پا زدن‌ها برای نگه داشتن خودشان در این مسئولیت ها دانست.

آقای یاری و سایر کسانی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، دائما در گیلان مسئولیت‌هی مختلف داشته اند، باید جوابگوی مردم باشند که در دوران مسئولیت خود و با این همه پول و اعتباری که در دست داشتند، چه کرده اند؟ و چه خدمتی به مردم گیلان کرده اند؟ و به دنبال فرافکنی و محکوم کردن بقیه نباشند.

نتیجه مدیریت ۲۰ ساله آقای یاری بر سازمان تبلیغات اسلامی گیلان، این بود که در جمع کثیر طلاب روحانیون گیلان، ۲۰ نفر حاضر نشدند که از او حمایت کنند و در همراهی با او، از جلسه خارج شوند!

×××

رفتار آقای یاری به قدری زننده و غیرقابل قبول بود که بازتاب‌های منفی‌ای در بین مردم و روحانیون گیلان داشت. حجت الاسلام سیدابوطالب حجازی رئیس ستاد اقامه نماز استان گیلان که در همان جلسه حاضربود و درباره او هم این شبهه به وجود آمد که به خاطر مخالفتِ با سخنان سیدحمید روحانی جلسه را ترک کرده است. ولی حجازی در روز ۱۸ شهریور ۹۷ در گفتگو با سایت خبری «رویداد گیلان» این خبر را تکذیب کرد و اعلام کرد که به خاطر کسالت، از جلسه خارج شده بود. وی گفت: بنده به عنوان اعتراض از جلسه خارج نشدم. به خاطر کسالت جسمی چندین بار از جلسه خارج شدم. و اگر بخواهم اعتراض بکنم، شخص ترسویی نیستم؛ بلکه داد می زنم و اعتراضم رو بیان می کنم. من به آقای روحانی اصلا اعتراضی ندارم و مجله ۱۵ خرداد ایشان برای بنده ارسال می شود. اگر اعتراضی داشتم بالای منبر که نمی گفتم، ایشان پایین می آمدند و می نشستم با ایشان صحبت می کردم.[۳]

 

 

____________________________

پاورقی ها: 

[۱] . «در حین سخنرانی میهمان ویژه مراسم/ هتک حرمت و برهم زدن نظم همایش بزرگ ائمه جماعات رشت، توسط ۳ روحانی مسئول در گیلان! + جزئیات»، سایت خبری گیلانستان، ۱۹:۰۷:۲۰ – چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷، به آدرس:

http://www.gilanestan.ir/%D9%87%D8%AA%DA%A9-%D8%AD%D8%B1%D9%85%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D9%87%D9%85-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%B8%D9%85-%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87/

[۲] . «رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: روحانیون از رفتار دولت کنونی راضی نیستند واین امر باید برای مردم تبیین شود»، سایت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان، کد خبر : ۳۲۵۸۹ | ۳:۲۲ ب.ظ | ۱۴ شهریور , ۱۳۹۷، به آدرس:

http://gilshora.ir/?p=32589

[۳] . «مسئول ستاد اقامه نماز در واکنش به حواشی همایش ائمه جماعات؛ بنده به عنوان اعتراض ازجلسه خارج نشدم/ به آقای حمید روحانی، احترام خاصی قائل هستم»، سایت خبری رویداد گیلان، تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ، به آدرس:

http://rooydadegilan.ir/?p=13144

ارسال دیدگاه

enemad-logo