مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 Apr 2024
محتوا
گیلان، بیشترین درصد جمعیت مسلمان در میان استانهای ایران را داراست

گیلان، بیشترین درصد جمعیت مسلمان در میان استانهای ایران را داراست

از نکات مهم درباره جمعیت ادیان در استان گیلان آن است که: هم اکنون استان گیلان، در میان همه استانهای کشور، با ۹۹٫۷۹ درصد، بیشترین درصد جمعیت مسلمان را داراست

جمعه 12 جولای 2019 - 20:34

مرتضی عبداللهی

مطابق آمار رسمی، همواره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد و درصد جمعیت مسلمانان در استان گیلان رو به افزایش بوده است و جمعیت سایر ادیان در استان رو به کاهش است.

جدول درصد جمعیت ادیان مختلف در مقایسه با جمعیت کل استان: [۱]

مطابق جدول فوق: هم اکنون تعداد افراد دارای مذهب آشوری، کلدانی و سایر مسیحیان کمتر از ۱۲۶۰ نفر در کل استان گیلان هستند و جمعیت زرتشتی در استان هم چیزی در حدود ۲۰۰ نفر و افراد دارای دین یهود نیز اصلا وجود ندارند (و یا دین خود را اظهار نکرده‌اند که در صورت اظهار، هم بعید است جمعیت آنها به بیش از ۳۰ نفر برسد؛ چه اینکه جمعیت آنها در سال منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به ۵۰ نفر در کل گیلان هم نمی‌رسید و مطابق اسناد ساواک در قبل از انقلاب، در روزهای منجر به پیروزی انقلاب اسلامی، اکثر قریب به اتفاق آنان از ایران مهاجرت کردند.)

از نکات مهم درباره جمعیت ادیان در استان گیلان آن است که: هم اکنون استان گیلان، در میان همه استانهای کشور، با ۹۹٫۷۹ درصد، بیشترین درصد جمعیت مسلمان را داراست و همچنین با ۰٫۱۴ درصد، کمترین آمار را در ادیان اظهار نشده و سایر ادیان داراست و این نشان از آزادی و حریت مردم است که به راحتی به بیان عقاید خود می‌پردازند و در بستر انقلاب اسلامی، باکی از چیزی ندارند و اکثریت مطلق آنان در دین اسلام، قویم و مستحکم هستند.

با این همه، این نکته شایان توجه است که همین جمعیت بسیار اندک ادیان غیر مسلمان در استان گیلان، به راحتی و در امنیت کامل زندگی می‌کنند و به مراسمات اجتماعی و مذهبی خود می‌پردازند و همراه با سایر پیروان مذاهب خود که در استانهای دیگر حضور دارند، در مجلس شورای اسلامی چند نماینده دارند. این نکته قابل توجه است که جمعیت غیر مسلمانان در کل کشور، ۰٫۲ درصد از جمعیت کل کشور است یعنی چیزی در حدود ۱۵۵۰۰۰ نفر که همه این جمعیت، ۵ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. در حالیکه حدودا از هر ۲۷۵ هزار نفر جمعیت مسلمان کشور، یک نماینده در مجلس حضور دارد.

منبع: مقاله « خدمات فرهنگی انقلاب اسلامی در گیلان در مقایسه آماری با قبل از انقلاب»، مجله مدرسه اسلامی علوم سیاسی، حجت الاسلام مرتضی عبداللهی، ش۵، پاییز و زمستان۹۷٫

 

————–

[۱] . نگاهی به وضعیت دین و جمعیت ایران در نیم قرن اخیر، الهام فتحی، سایت مرکز آمار ایران به ادرس:

https://www.amar.org.ir/Portals/0/News/1396/1_srtc-amar-v4n5p23-fa.pdf

 

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo