مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday 29 Mar 2024
محتوا
روزنامه گیلان امروز؛ نماد خوباختگی

روزنامه گیلان امروز؛ نماد خوباختگی

مهدی نقیبی
روزنامه گیلان امروز، به مدیرمسئولی محمدکاظم شکوهی، یکی از روزنامه های دارای مسلک لیبرالی در گیلان است و پیاده سازی اندیشه های غریی را در کشور ما و استان ما، پیگیری میکند. این روزنامه در ظاهر، دارای مشی اصلاح طلبی است ولی در واقع به مرکزی برای تربیت نیروهای اپوزوسیون تبدیل شده است. به عنوان نمونه، به معرفی دو نفر از سردبیران سابق این روزنامه می پردازیم.

یکشنبه 20 سپتامبر 2020 - 22:13

مهدی نقیبی

 

محمدکاظم شکوهی، مدیرمسئول روزنامه گیلان امروز

روزنامه گیلان امروز، به مدیرمسئولی محمدکاظم شکوهی، یکی از روزنامه های دارای مسلک لیبرالی در گیلان است و پیاده سازی اندیشه های غریی را در کشور ما و استان ما، پیگیری میکند. این روزنامه در ظاهر، دارای مشی اصلاح طلبی است ولی در واقع به مرکزی برای تربیت نیروهای اپوزوسیون تبدیل شده است. به عنوان نمونه، به معرفی دو نفر از سردبیران سابق این روزنامه می پردازیم.

لوگوی روزنامه گیلان امروز

به ادعای مسئولین این روزنامه، این نشریه از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ هفته نامه‌ای به نام «خبر و نظر» بود. از تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۷۹ نام آن گیلان امروز تغییر یافت و روش انتشار هم از هفته نامه به روزنامه تبدیل شد. این روزنامه در دوران دولت خاتمی، با شعار «روزنامه جامعه مدنی گیلان» شروع به انتشار کرد و تا امروز، ۲۴ سال است که در حال انتشار است. (http://www.gilan-today.com/about.p)

 

آرش سیگارچی در کنار مسعود بهنود، روزنامه نگار فراری

آرش سیگارچی:

آرش سیگارچی، متولد ۱۳۵۷ در رشت است. او کار ژورنالیستی خود را با خبرنگاری در نشریات ورزشی محلی آغاز کرد و به گفته خودش، کار جدی خبرنگاریش از مجله ورزشی «گام» آغاز شد. سیگارچی در دوران دانشجویی در تهران برای روزنامه‌های اصلاح‌طلب گزارش تهیه می‌کرد و در سال ۱۳۷۹ به گیلان برگشت و سردبیر روزنامه‌ «گیلان امروز» شد.

آنچه که نام سیگارچی را نخستین بار مطرح کرد، پرونده‌ای موسوم به «وبلاگ نویسان» در سال ۸۳ بود. او به همراه چند وبلاگ‌نویس دیگر، به جرم اقدام علیه امنیت ملی، به ۳ سال زندان محکوم شد. او با کمک شماری از دوستان روزنامه‌نگار خود، با هوچی‌گری و خبرسازی‌های دروغین درباره شکنجه‌شدن در زندان جمهوری اسلامی، مقدمات پناهندگی خود به آمریکا را فراهم کرد. حتی این شایعه مطرح شد که در زندان دهان او را دوختند!. بعدتر معلوم شد که به دلیل ابتلا به سرطان دهان او مورد جراحی قرار گرفت، و به همین علت هم از زندان آزاد شد و مورد عفو قرار گرفت.

آرش سیگارچی در کنار جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا – امضای بوش در حاشیه این عکس دیده میشود

سیگارچی که بعد از رفتن از ایران در سال ۸۵، طبق معمول بیشتر روزنامه‌نگاران خارج شده از کشور، مدت یک سال در وب‌سایت ضدانقلاب «روزآنلاین» به کارآموزی مشغول بود، بلافاصله جذب «صدای آمریکا» معروف به VOA شد و مزد سال‌ها زحمت در راه رسیدن به محبوب را گرفت. آرش سیگارچی به دیدار جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا هم رفت و با او عکس یادگاری گرفت و آن را برای او امضا هم کرد و زیر آن نوشت: تقدیم به آرش سیگارچی همراه با بهترین آرزوها برایش!

آرش سیگارچی در ایام فتنه ۸۸، به شدت در زمینه تحریک فتنه‌گران به حضور خیابانی مشغول بود و با باز گذاشتن تلفن‌های این شبکه ضدانقلاب به روی فتنه‌گران، به بهانه پوشش لحظه به لحظه تجمعات، خط دولت آمریکا برای براندازی را پیگیری می‌کرد. وی به عنوان گوینده خبر و خبرنگار تلویزیون صدای آمریکا مشغول به کار است. (https://www.rangeiman.ir/7733/)

 

 

 

مجتبی پورمحسن:

مجتبی پورمحسن، سردبیر روزنامه گیلان امروز بود. مجتبی پورمحسن، خبرنگار، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی، متولد ۱۳۵۸ در رشت است. وی در سال ۱۳۸۸ از جمله فعالین فتنه در رشت به شمار میرفت و در آن زمان، هم سردبیر روزنامه گیلان امروز بود و هم با سایت خبری «رادیو زمانه» همکاری میکرد. وی به خوبی بلد است که در پوشش بیان مسائل هنری و ادبی، به مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی بپردازد و آنها را مورد تحقیر قرار دهد و به نیروهای انقلابی حمله کند. برای آنجا به طور منظم مقاله مینوشت و فعالیت او به حدی بود که در این سایت، صفحه خاصی به نام «صفحه مجتبا پورمحسن در تارنمای زمانه» ایجاد شده بود و عکس او هم بالای این صفحه درج شده بود. این صفحه هنوز در آرشیو رادیو زمانه، قابل دسترسی است. اولین یادداشت به تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ است و آخرین مطلب او، چند روز قبل از بازداشتش به روز ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ بود و در طول این مدت تقریبا دو سال همکاری اش، ۱۸۳ یادداشت از وی منتشر شده بود!(https://zamaaneh.com/pourmohsen/archives.html)

تصویر صفحه مجتبا پورمحسن در تارنمای زمانه و فهرست مطالب او در این سایت

رادیو زمانه، یک رادیوی اینترنتی و یک سایت خبری ضدانقلاب تحت حمایت رسمی دولت و پارلمان هلند است که در کنار بی بی سی فارسی، ماموریت پشتیبانی رسانه ای از فتنه گران  سال ۸۸ را به عهده داشتند و به جمهوری اسلامی حمله میکردند. این رادیو در سال ۱۳۸۵ آغاز به کار نمود و تشکیلات آن در آمستردام، پایتخت هلند، مستقر است و هنوز هم فعالیت دارد و علیه مردم ایران مشغول برنامه سازی است. این وب سایت تا سال ۱۳۸۹ تحت آدرس https://zamaaneh.com/ فعالیت میکرد و در ۱ دی ۱۳۸۹ وب سایت جدیدی را در یک آدرس دیگر ایجاد کرد و از آن به بعد تا امروز در آدرس  https://www.radiozamaneh.com/ مشغول فعالیت است. سایت قدیمی و آرشیو آن، نیز قابل دسترسی است.

تصویر صفحه سایت رادیو زمانه – دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹

در روزنامه گیلان امروز، خبرنگاران و سایر عوامل، هم میتوانند در این نشریه کار کنند و علیه جمهوری اسلامی مطلب بنویسند و همزمان میتوانند برای ضدانقلاب خارج نشین که برای نابودی اساس انقلاب اسلامی کمر بسته اند، مطلب نوشت و این دو چندان از حیث مبانی فکری چندان تفاوتی ندارند. به همین خاطر است که روزنامه گیلان امروز در جاسوس پروری و تربیت نیروهای برانداز برای رسانه های خارجی ید طولایی دارد.

پورمحسن همچنین وبلاگی به نام «هفت‌ها» داشت که شامل یادداشت‌های او در زمینه ادبیات، هنر و فرهنگ است. این وبلاگ از دسترس خارج شده ولی در این آدرس، قابل مشاهده است: (https://web.archive.org/web/20180517021324/http://pourmohsen.com/)

پورمحسن در روز ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت شد و بعد از چند روز به زندان لاکان منتقل گردید. رادیو زمانه در روز ۲۹ خرداد ۱۳۸۸، طی یادداشتی با عنوان «مجتبا پورمحسن، روزنامه‌نگار و همکار رادیو زمانه، بازداشت شد» خبر از دستگیر وی داد. به ادعای رادیو زمانه: «او به ‌طور آزاد، با رادیو زمانه همکاری و ترجمه‌ها، گفتگوها و و گفتارهای ادبی برای سایت زمانه تهیه می‌کرد.» (https://zamaaneh.com/news/2009/06/post_9412.html)

خبر مرتبط با دستگیری مجتبی پورمحسن در سایت رادیو زمانه – ۲۹ خرداد ۱۳۸۹

او بعد از مدتی، آزاد شد و همان مسیر را با شدت پیمود. پس از بازگشت از زندان، مطلب جدیدی به نام وی در رادیو زمانه منتشر نشد و احتمال دارد که با اسم مستعار به فعالیت پرداخته باشد. وی در دوران دولت روحانی که فتنه گران به ریاست برگشتند، پورمحسن عضو اصلی خانه مطبوعات گیلان به شمار می رفت، همواره در جلسات رسمی دولتی از جمله نشستهای تجلیل از اصحاب رسانه، حضور یافته و مدیران دولتی نیز از وی به عنوان خبرنگار نمونه تقدیر به عمل می آوردند.

مجتبی پورمحسن، در سالهای اخیر به مرد رسانه ای شماره یک جریان اصلاحات در تخریب افراد انقلابی و دلسوز تبدیل شده بود و با نوشتن مقالاتی جریان ساز و هدفمند، برای بسیاری از رسانه‌های اصلاح طلب پایتخت مانند روزنامه های بهار، فرهیختگان، سایت تاریخ ایرانی، تحلیل و گزارش، ترجمه و… می‌نوشت.

محمدعلی ثابت قدم، دو بار شهردار رشت شد، یک بار در سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ بود و بار دیگر ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ بود. این شهردار اصلاح طلب، عملکردش انتقادات فراوانی را برانگیخت، فاجعه رقص روز رشت، که مور استقبال رسانه های ضدانقلاب قرار گرفت، از جمله اقدامات همین شهردار است. آدمی پر از زدوبند و مسئله دار و از دوستان صمیمی غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت و دلیل طولانی شدن بودنش در شهرداری رشت، استفاده از ارتباطات گسترده اش با طیف های مختلف مسئولین گیلان بود. مجتبی پورمحسن هم از جمله افراد نزدیک به ثابت قدم در دوران شهرداری رشت بود و از طرفداران پروپاقرص وی به شمار میرفت. سایت خبری رویداد گیلان، پورمحسن را مشاور رسانه ای محمدعلی ثابت قدم، شهردار اسبق رشت، دانسته است. (http://rooydadegilan.ir/?p=56082)

 

شناسنامه روزنامه گیلان امروز- روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۸

در تمام این مدت، نام پورمحسن، به عنوان سردبیر روزنامه گیلان امروز درج شده بود، آخرین شماره ای که نامش به عنوان سردبیر درج شد، متعلق به روز دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ (۱۹ آگوست ۲۰۱۹م) بود. بعد از آن، از روز ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ تا به امروز، فعلا نام هیچ شخصی به عنوان سردبیر در شناسنامه این روزنامه درج نشده است. (روزنامه گیلان امروز، س۱۹، شماره ۵۲۷۷، دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹ آگوست ۲۰۱۹م، ص۸؛ همان، شماره ۵۲۷۸، چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۲۱ آگوست ۲۰۱۹م، ص۸٫)

 

شناسنامه روزنامه گیلان امروز- روز ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

پورمحسن بالاخره به قبله آمالش لندن (انگلیس)، رفت و به جمع رفقا و همفکرانش پیوست. وی همان فعالیتهایی که در روزنامه گیلان امروز انجام می داد، کمی علنی تر و وقیحانه تر، در لندن پی گرفت و با گروه‌های ضدانقلاب و اپوزوسیون، علیه ملت ایران همکاری ‌نمود. او به شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال، وابسته به سعودی، ملحق شد و به تخریب انقلاب اسلامی و مردم ایران پردخت. نخستین گزارشی که از وی روی این شبکه خبری درج شده، مربوط به روز دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ (۱۹ آگوست ۲۰۱۹م) بود، یعنی آخرین روزی که نام او هم به عنوان سردبیر در قسمت شناسنامه روزنامه گیلان امروز درج شده بود! یعنی همزمان نامش هم در گیلان امروز و هم در ایران اینترنشنال درج شده است. اولین بخش خبری که در آن حضور داشت، با عنوان «دولت چه نقشی در صنعت خودرو دارد؟» بود و او در آخر این گزارش سه و نیم دقیقه ای، عبارت عجیبی به کار برد و نه تنها صنعت خودرو بلکه کل کشور ایران را دارای فساد گسترده دانست: «… فکر می کنم فساد ایران، یک باغچه ای است که پر از کِرم است، گاهی بشود شاید وقتی بیل بزنید، چند تا دانه چمن توی آن پیدا شود!» او در همین اولین گزارش، خوش خدمتی به ارباب جدید را شروع کرد و به خوبی نشان داد که در بیان گزارشات سوگیرانه و مغرضانه و خلاف واقع، استعداد دارد و آنها می توانند روی او حساب کنند! ابتدا نقش وی کمرنگ بود و به عنوان کارشناس و خبرنگار در برنامه های خبری زنده حضور می یافت و صحبت می کرد، اما کم کم جای پایش محکم شد و به عنوان خبرنگار و گزارشگر این شبکه وارد گود شد و الان کلیپهای خبری سه دقیقه ای را تهیه می کند که شامل یک خبر از اوضاع ایران و تحلیل او با صدای خودش است که به سیاهنمایی اوضاع کشور می پردازد و این کلیپ در بخشهای خبری این شبکه پخش می شود. او تا کنون (دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹) برای این شبکه در مجموع بیش از ۷۰ گزارش خبری و کلیپ ساخته یا در گزارشهای خبری آنها شرکت کرده است. فعالیتهای خبرنگاری وی در این شبکه، خارج از حیطه تخصصش یعنی در هنر و ادبیات است و عموما در عرصه سیاست و اقتصاد فعالیت می کند. (کانال تلگرامی تلویزیون ایران‌اینترنشنال، روز ۲۰ آگوست ۲۰۱۹م، به آدرس https://web.telegram.org/#/im?p=@IranintlTV)

لوگوی ایران اینترنشنال

شبکه‌های ماهواره‌ای ایران اینترنشنال، که در نزد مردم ایران با نام «سعود اینترنشنال» شناخته میشود، شبکه ای بدنام و وابسته به بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است. این شبکه خودش را یک شبکه مستقل، بی طرف، خصوصی و حرفه ای معرفی می کند و در پوشش اخبار ضدایرانی، به سیاهنمایی فضای ایران پرداخت و با مواضع دربار سعودی در حمایت از سازمان تروریستی مجاهدین خلق و حمایت از گروه های تروریستی تجزیه طلب ایرانی اقدام نموده که و در این مسیر به قدری زیاده روی کرد که پشت پرده هایش بیرون افتاد، از جمله پوشش رسانه ای زنده گردهمایی سالیانه سازمان تروریستی منافقین در پاریس و مصاحبه با تروریستهای تجزیه طلب ایرانی (گروه الاحوازیه) که با همکاری داعش، به رژه هفته دفاع مقدس در سال ۱۳۹۷ در اهواز حمله مسلحانه کردند و در این واقعه ۲۵ نفر شهید و ۶۸ نفر مجروح شدند که مردم عادی و شامل زن و مرد و کودک و پیر بودند. هم داعش و هم گروه الاحوازیه، مستقلا بیانیه صادر کردند و به طور رسمی مسئولیت این جنایت را به عهده گرفتند. جالب است که این شبکه در حمایت از جنایتکارترین و خبیث ترین دشمنان ملت ایران، هیچ خط قرمزی ندارد و با وقاحت دست به چنین کارهایی زده میزند. این اقدامات به رسوایی بزرگی برای این شبکه نوپا، در داخل و خارج تبدیل شد و بسیاری از کارشناسان این شبکه که حداقل سلامت نفس و کرامت انسانی در آنها وجود داشت، ارتباط شان را قطع کردند و مردم ایران در فضای مجازی از بقیه کارکنان این شبکه می خواستند که از این شبکه خارج شوند و حتی برخی از ضدنقلاب لندن نشین هم به این پویش پیوستند. آخرین رسوایی این شبکه، ماجرای قتل فجیع «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار منتقد عربستانی، به دستور بن سلمان، ولیعهد سعوی، در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه بود که مجدد موجی از محکومیت و مطالبه سکوت نکردن کارکنان این شبکه در قبال این جنایت و لزوم خداحافظی از این شبکه در محکومیت قتل یک روزنامه نگار، به راه افتاد.

حضور پورمحسن در شبکه‌ ماهواره‌ای ایران اینترنشنال

این شبکه خبری فارسی زبان، در اریبهشت ۱۳۹۶ شروع به کار کرد. این شبکه برای تخریب جمهوری، شبکه بی بی فارسی را به عنوان الگوی خود قرار داده و با همان سبک و سیاق و تیم اصلی آن، افراد اخراجی و کارمندان سابق بی بی سی فارسی هستند که به خاطر پولهای بسیار کلانی که در این شبکه، داده میشود، به این شبکه پیوستند که از جمله آنها صادق صبا، بهایی رشتی و مدیر سابق و موسس شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی می باشد. این شبکه، در لندن مستقر است و یک شبکه تلویزیونی ماهواره ای، شبکه رادیویی ماهواره ای، یک وب سایت خبری به آدرس iranintl.com، به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی دارد و در شبکه های اجتماعی هم فعال است. (سایت ایران اینترنشنال، بخش درباره ما، https://iranintl.com/about-iranintl)

خبر فرار پورمحسن، با تاخیر در روز ۲۸ مهر ۱۳۹۸ در رسانه های گیلان بازتاب یافت و گفته شد که وی به عنوان کارشناس در شبکه‌های ماهواره‌ای ایران اینترنشنال (وابسته به سعودی) و صدای آمریکا (وابسته به دولت آمریکا) حاضر شده و به تخریب انقلاب اسلامی ایران خواهد پرداخت. (http://www.gilanestan.ir/?p=43184)

سایت خبری خزرآنلاین در روز ۲ آبان ۱۳۹۸، مطلبی با عنوان «پیامدهای یک پناهندگی! – بیانیه ای که این بار منتشر نشد!» منتشر کرد که حاوی نکات مهمی درباره حمایت اداره ارشاد گیلان و خانه مطبوعات گیلان از این فرد و سکوتشان در ماجرای پناهندگی وی است. در گزارش چنین آمده:

حضور پورمحسن در شبکه‌ ماهواره‌ای ایران اینترنشنال

مجتبی پورمحسن، یکی از فعالان رسانه ای گیلان بود که مدتی است در شبکه های خارج نشین ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و … به عنوان کارشناس مسائل سیاسی ظاهر می شود! وی از طرفداران پروپاقرص محمدعلی ثابت قدم، شهردار اسبق رشت بود که هنوز هم در لابه لای سطور مقالات متعددی که از او در حوزه های اجتماعی و فرهنگی منتشر کرده، می توان به وضوح سایه روشن ثابت قدم پرستی اش را دید!

پورمحسن، چند وقتی است که در شبکه های ماهواره ای حاضر می شود و همین حضور نشان می دهد خیالی برای بازگشت به کشور ندارد. اگر چه این تصمیمی است که تبعات آن محدود به خود او می شود، اما نمی توان به سادگی از کنار سکوت اداره کل ارشاد گیلان و عدم برائت جویی خانه مطبوعات گیلان نسبت به این پناهندگی سیاسی به رسانه های معاند گذشت!

خانه مطبوعات گیلان اگر چه بنا بر اساسنامه خود، تشکلی غیرتجاری و غیرصنفی محسوب می شود، اما مسئولانش، نشان داده اند با بیانیه نویسی در بزنگاه های مختلف چندان هم غریبه نبوده و در گرماگرم دعوای مسئولین و رسانه ها، ابایی از خالی کردن پشت مطبوعات ندارند تا مسئولین خوششان بیاید!

حالا اما در شرایطی که فردی خود را به درست یا غلط، فعال رسانه ای معرفی و از این نمد کلاهی هم دوخته است، مسئولان این تشکل روزه سکوت گرفته و با بیانیه ای از این غش کردن های سیاسی به دامن ضدانقلاب، اعلام برائت نمی نمایند!

بر ارشاد گیلان هم که دیگر از فرسودگی مدیریتی رنج می برد، حرجی نیست. وقتی کارمند سازمانی که یکی از وظایف ذاتی اش، حمایت از رسانه های مجوزدار است, در دادگاه کفیل فردی می شود که اتهامش انتشار نشریه بدون مجوز است، تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل! (https://www.khazaronline.com/link_223041/)

ارسال دیدگاه

enemad-logo