مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
شرح حال مرحوم حاج عباسعلی کریمی، پدر شهید

شرح حال مرحوم حاج عباسعلی کریمی، پدر شهید

تا دو سال بعد از شهادت فرزندش ‌ابوالحسن (در ۱۳ فروردین ۱۳۶۵)، حاج عباسعلی در قید حیات بود ولی حاضر نشد از حقوق و مزایای پدر شهید بودن، استفاده کند.

پنج‌شنبه 18 مارس 2021 - 20:13

حاج عباسعلی کریمی در تیر ماه ۱۲۹۳ شمسی در محله «کاروانسرابر» در شهر لاهیجان متولد شد. پدرش «محمد جان» و مادرش خانم «ربابه» دختر حاجی ابراهیم اصفهانی، ساکن لاهیجان، بود.

تحصیلات را در مکتبخانه نزد معلمین طالقانی فرا گرفت. او که پسر ارشد بود، در کودکی یا نوجوانی، پدر جوانش را از دست داد و بار مسئولیت تامین مالی مادر و دو خواهر و یک برادر کوچکتر به عهده وی قرار گرفت. به ناچار تحصیلات را کنار گذاشت و برای تامین معاش خانواده، به کسب و کار روی آورد.

دایی‌اش، میرزا عبدالکریم اصفهانی، از تجار و بازرگانان معروف لاهیجان بود، ولی عباسعلی به خاطر مناعت طبعی که داشت، حاضر نشد روی حمایت‌های مالی دایی، حساب باز کند، بلکه تامین معاش خانواده، خودش تلاش کرد.

کم کم کار کوچک و حلالش رونق یافت و توانست در مرکز شهر، ابتدای خیابان بازار، صاحب یک باب دکان عطاری و سقط‌فروشی شد‌. آن خیابان، اکنون به نام پسرش، خیابان شهید ابوالحسن کریمی خوانده می‌شود.

عباسعلی از همان ایام جوانی برای کسب توشه اعتقادی و آموختن معارف اسلامی، به جمع شاگردان و مریدان برجسته‌ترین عالم آن زمان لاهیجان، مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالحسین کوشالی از شاگردان مرحوم آخوند خراسانی رفت. در نزد این عالم، از حیث تقوا و اخلاق، جایگاهی پیدا و به حدی که از سوی آن عالم ربانی به لقب «لاکانیِ لاهیجان» ملقب شد. اشاره به مرحوم آیت الله شیخ محمد لاکانی عالم مهذب و برجسته‌ ساکن رشت که در زهد و تقوا، زبان‌زد بود. عباسعلی کریمی را هم به همان عالم، تشبیه کرده و جالب است که مردم لاهیجان هم او را به همین نام، لاکانی می‌شناختند و حتی فرزندش در برخی گزارشات ساواک، به نام «کریمی لاکانی» معرفی شده است.

حاج عباسعلی، اهل مراقبت و تهجد بود. کمتر سخن می‌گفت و جز به ضرورت سخن نمی‌گفت. از ریا و تظاهر به شدت بیزار و برکنار بود. اهل خمس بود. از معدود مقلدین امام خمینی، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود. در کسب و کارش به حلال و حرام، در کمال دقت، توجه می‌کرد. در هنگام فروش کالا، خلاف نوع فروشنده‌ها، از کالایش تعریف نمی‌کرد. به زنان بی‌حجاب که به عنوان مشتری به دکانش مراجعه می‌کردند نگاه نمی‌کرد به شدت مراقب بود و مراقب اعمال و رفتار خودش بود.

تا دو سال بعد از شهادت فرزندش ‌ابوالحسن (در ۱۳ فروردین ۱۳۶۵)، حاج عباسعلی در قید حیات بود ولی حاضر نشد از حقوق و مزایای پدر شهید بودن، استفاده کند.

حاج عباسعلی کریمی، در روز ۲۸ خرداد ۱۳۶۷ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. مزار او در قبرستان آقا سیدمحمد یمنی لاهیجان، جنب گلزار شهدا، قرار دارد.

 

 

منبع: کانال تلگرامی شهید کریمی. @shahidabolhassan

ارسال دیدگاه

enemad-logo