مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 Apr 2024
محتوا
مجموع مکاتبات آیت الله سیدمحمدحسین مرتضوى لنگرودى با امام خمینی

مجموع مکاتبات آیت الله سیدمحمدحسین مرتضوى لنگرودى با امام خمینی

آیت الله سیدمحمدحسین مرتضوى لنگرودى، امام جماعت مسجد و متولی و مدرسه علمیه حاج ابوالفتح تهران بود. وی از علمای مجاهد تهران بود و ارتباط وثیقی با امام خمینی داشت، در کتاب صحیفه امام بارها نام و مکاتباتش با امام درج شده است. امام خمینی طی نامه ای در زمستان ۱۳۵۳، از این عالم گیلانی به عنوان یکی از هشت وکیل مطمئن خودش در تهران نام برده…

شنبه 22 می 2021 - 01:41

اشاره: آیت الله سیدمحمدحسین مرتضوى لنگرودى، امام جماعت مسجد و متولی و مدرسه علمیه حاج ابوالفتح تهران بود. وی از علمای مجاهد تهران بود و ارتباط وثیقی با امام خمینی داشت، در کتاب صحیفه امام بارها نام و مکاتباتش با امام درج شده است. امام خمینی طی نامه ای در زمستان ۱۳۵۳، از این عالم گیلانی به عنوان یکی از هشت وکیل مطمئن خودش در تهران نام برده که می توانند به واسطه او نامه ها و مکاتبات را برای نجف ارسال کنند به نحوی که به دست ساواک نیفتد و به مقصد برسد. در ادامه مجموع مکاتبات آیت الله لنگرودى با امام خمینی و نیز تمام دفعاتی که نام وی در صحیفه امام ذکر شده، در اینجا نقل می شود.

 

نامه تشکر امام به آقاى سید محمد حسین لنگرودى‏

زمان: ۱۳ دى ۱۳۴۵/ ۲۱ رمضان ۱۳۸۶

مکان: نجف‏

موضوع: پیام تشکر

مخاطب: لنگرودى، سید محمد حسین‏

بسمه تعالى‏

۲۱ شهر رمضان المبارک ۸۶

به عرض مى‏رساند، مرقوم محترم که حاکى از سلامت مزاج شریف بود و حاوى تفقد از این جانب، موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. این جانب بحمد اللَّه جسماً سلامت و از خداوند تعالى توفیق خدمت و دعاى به حوزه‏هاى دینیه را خواستار است.

راجع به مطالبى که مرقوم شده بود عجالتاً نمى‏توانم اظهار نظرى بکنم. امید است خداوند تعالى رفع گرفتاریها و نگرانیها را بفرماید. از جنابعالى در مظانّ استجابت دعوات امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم و رحمه اللَّه.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۱۰۸

 

 

نامه امام جهت تشکر از استقامت در برابر مشکلات‏

زمان: ۴ مهر ۱۳۴۶/ ۲۱ جمادى الثانى ۱۳۸۷

مکان: نجف‏

موضوع: تشکر از استقامت در برابر مشکلات‏

مخاطب: (احتمالًا) لنگرودى، سید حسین‏

بسمه تعالى‏

۲۱ شهر جمادى الثانى ۸۷

به عرض مى‏رساند، مرقوم شریف واصل، سلامت و توفیق جنابعالى را خواستار است. از استقامتى که در امر مدرسه نموده‏اید تقدیر و تشکر دارم. امید است خداوند تعالى اصلاح امور را بفرماید. ما باید در امر وظیفه کوتاهى نکنیم. پیشرفت بکند یا نکند فرق ندارد، اگر درست عمل کنیم. خداوند به همه ما توفیق خدمت دهد. و السلام علیکم. مرقوم نفرموده بودید وجوه مذکوره بابت چیست.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۱۵۳

 

 

نامه تشکر امام به آقاى سید محمد حسین لنگرودى‏

زمان: ۲۶ آذر ۱۳۴۶/ ۱۵ رمضان ۱۳۸۷

مکان: نجف‏

موضوع: ابراز تشکر از نامه ارسالى‏

مخاطب: لنگرودى، سید محمد حسین‏

بسمه تعالى‏

لیله ۱۵ شهر رمضان المبارک ۸۷

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى آقا سید محمد حسین لنگرودى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف که حاکى از سلامت مزاج محترم و حاوى تفقد از این جانب بود موجب تشکر گردید. سلامت و توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. راجع به مدرسه نگرانى ندارد؛ نگرانى وقتى است که انسان به تکلیف الهى عمل نکند. امید است خداوند تعالى اصلاح امور مسلمین را بفرماید و تعجیل در فرج بنماید. از جنابعالى در این اوقات شریفه امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۱۵۹

 

 

نامه امام به آقاى محمد حسین لنگرودى (ارسال وجوهات به نجف)

زمان: ۱۷ اسفند ۱۳۴۶/ ۷ ذى الحجه ۱۳۸۷

مکان: نجف‏

موضوع: لزوم ارسال وجوهات به نجف‏

مخاطب: لنگرودى، سید محمد حسین‏

بسمه تعالى‏

لیله هفتم شهر ذى الحجه ۸۷

به عرض مى‏رساند، مرقوم محترم واصل، سلامت و سعادت جنابعالى را خواستار است. راجع به اجازاتى که مرقوم شده بود با وضعى که فعلًا براى این جانب ایجاد شده است، و تبلیغات سوئى که از خارج و داخل مى‏شود و راه ایصال وجوه را تقریباً مسدود نموده‏اند، مقتضى است که جنابعالى و دیگر آقایان دوستان این جانب راجع به کمک به اینجا «۱» بیشتر کوشش فرمایید. توقعات و گرفتاریهاى این جانب در اینجا روزافزون و منع و ارعاب از آن طرف «۲» نیز مستدام است. با این وضع چطور مى‏توانم این نحو اجازات را بدهم؟ امید است خداوند تعالى فرجى عنایت فرماید تا بتوانم خدمت لایق به همه آقایان بنمایم. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

( ۱)- حوزه علمیه نجف.

( ۲)- رژیم شاه.

منبع: صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۱۷۲

 

 

نامه امام به آقاى سید محمد حسین لنگرودى (رفتن طلاب به سربازى)

زمان: ۲۲ تیر ۱۳۴۹/ ۹ جمادى الاول ۱۳۹۰

مکان: نجف‏

موضوع: پاسخ به سؤال در مورد رفتن طلاب علوم دینى به سربازى (در رژیم شاه) و یا معافیت گرفتن خدمت سربازى‏

مخاطب: لنگرودى، سید محمد حسین‏

 [بسمه تعالى … محضر منور حضرت مستطاب آیت اللَّه العظمى سیدنا الخمینى- مد ظله العالى‏

محترماً پس از تقدیم عرض سلام و اخلاص و ارادت: نظر مبارک را در امر رفتن آقایان طلاب به نظام و یا گرفتن معافیت از طریق آنها (عند دوران الأمر بینهما) «۱» خواهانند، مخصوصاً تقاضا دارند صریحاً بیان فرمایید که آیا اخذ معافیت از مدارسى که در ید آنهاست (و یا اگر نیست ولى بر طبق برنامه شش ساله آنها صورت مى‏گیرد) جایز مى‏دانید یا آنکه جایز نمى‏دانید هر چند مستلزم بردن و رفتن به نظام باشد؟ چون که شنیده شده بود که مخصوصاً عند الدوران اخذ را مصلحت مى‏دانید و هم ملاحظه مى‏کردند که بسیارى از طلاب حوزه از این طریق ورقه معافیت اخذ مى‏کنند، لذا بدین وسیله استفتاء مى‏نمایند که نظر صائب را به طور روشن و صریح بیان فرمایید. و السلام علیکم؛ ادام اللَّه ظلّکم الوارف.

ربیع الاول/ ۹۰- لنگرودى‏]

بسمه تعالى‏

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى لنگرودى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل، توفیق و سلامت جنابعالى را خواستار است. راجع به نظام، آقایان هر نحو بتوانند از نظام معاف شوند در صورتى که مستلزم حرامى نباشد مانع ندارد. از جنابعالى امید دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم. و السلام علیکم.

۹ ج ۱ ۹۰- روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

( ۱)- آنجا که امر دایر بین یکى از این دو باشد:( رفتن به سربازى و یا گرفتن معافیت تحصیلى از رژیم شاه).

منبع: صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۲۸۰

 

 

نامه امام به آقاى سید محمد حسین لنگرودى (تصرف مدرسه حاج ابو الفتح توسط دولت)

زمان: آبان ۱۳۵۰/ رمضان ۱۳۹۱

مکان: نجف‏

موضوع: تصرف مدرسه حاج ابو الفتح توسط دولت‏

مخاطب: لنگرودى، سید محمد حسین‏

بسمه تعالى‏

شهر صیام ۹۱

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى لنگرودى- دامت افاضاته‏

مرقوم شریف واصل شد. مرقوم شده بعضى شایع نموده‏اند که این جانب راجع به مدرسه حاج ابو الفتح که دولت تصرف نموده اجازه‏اى به کسى داده‏ام یا سلب وقفیت از آن نموده‏ام؛ صحیح نبوده و اکثر چیزهایى که به این جانب نسبت داده و مى‏دهند کذب است و تا تحقیق از خود این جانب نکنید باور ننمایید. از جنابعالى در این ایام متبرکه امید دعاى خیر دارم. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۳۹۴

 

 

نامه امام به آقاى سید محمد حسین لنگرودى (سستى علماء در برابر رژیم)

زمان: ۲۷ دى ۱۳۵۲/ ۲۳ ذى الحجه ۱۳۹۳

مکان: نجف‏

موضوع: ضعف برخى از علما در برابر رژیم‏

مخاطب: لنگرودى، سید محمد حسین‏

بسمه تعالى‏

۲۳ شهر ذى الحجه ۹۳

خدمت جناب مستطاب سید الاعلام و حجت الاسلام آقاى لنگرودى- دامت افاضاته‏

مرقوم محترم واصل، توفیق و سلامت جنابعالى را از خداوند تعالى خواستار است. در موضوعى که مرقوم شده بود با سستى و ضعفى که علماى اعلام و خصوصْ بزرگان نشان مى‏دهند در مقابل دستگاه، این نحو عملیات و بدتر از آن متوقع است. هر قدمى که ما عقب برویم آنها پیش مى‏آیند. عجالتاً- بلامانع- مشغول تاخت و تاز هستند؛ تا خداوند تعالى چه بخواهد. از جنابعالى امید دعاى خیر دارم. از خداوند تعالى اصلاح حال مسلمین را خواستار است. و السلام علیکم.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۳، ص: ۱۳

 

 

نامه امام به آقاى محمد حسن اعرابى درباره چگونگى ارسال نامه‏ها

زمان: زمستان ۱۳۵۳ ه. ش./ ۱۳۹۵ ه. ق‏

مکان: نجف‏

موضوع: چگونگى ارسال نامه‏ها

مخاطب: اعرابى، محمد حسن «۱»

… اگر چه تازه کاغذ نوشته‏ام لکن چون از شماها و دیگران اخیراً مکتوبى نمى‏رسد و شایع است که مکاتیب ممنوع است. لهذا از طرف دیگر نوشتم شاید برسد. شما اگر مى‏خواهید، کاغذ به آدرسهاى زیر بنویسید؛ و نیز به وسیله آقاى قرهى «۲» یا شخص دیگر به اشخاصى که در تهران هستند و مى‏خواهند وجه برسانند بگویید که مکتوب از طریق سابق نمى‏رسد؛ به این آدرسها بنویسند:

۱- آقاى غروى ۲- آقاى حق‏شناس ۳- حاج سید محمد حسین لنگرودى ۴- حاج آقا مرتضى تهرانى ۵- حاج آقا مجتبى تهرانى ۶- آقاى روحانى پسر مرحوم حاج سید احمد قمى اخوى مرحوم حاج میرزا محمود؛ ظاهراً مسجدش در خیابان گرگان است. ۷- حاج سید محمد على لواسانى ۸- حاج شیخ احمد مجتهدى، و همین طور دیگران. لکن باید به طور خصوصى باشد و به آنها سفارش شود که فاش نشود. آقاى قرهى هم به همین نحو مکاتبه کنند. آدرسها از این قرار است:

۱- کویت- صندوق پستى ۱۰۰- حاج سید اسماعیل بهبهانى.

۲- بیروت- شارع النبی- وسیله سید کمال المرعشى، حجت الاسلام آقاى خلخالى.

۳- قطر- الدوحه- صندوق پستى ۲۳۵۲- شیخ عیسى عبد الحمید الخاقانى.

البته هر دفعه به یکى از وسایل، کاغذ خودتان را در پاکتى بگذارید و آن پاکت را جوف پاکت دیگر، و به اسم یکى از این اشخاص بفرستید؛ شاید ان شاء اللَّه برسد.

منبع: صحیفه امام، ج‏۳، ص: ۶۳

 

 

سخنرانى امام در جمع پاسداران (پاسدارى از دین و مجاهده با نفس)

زمان: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۹ جمادى الثانى ۱۳۹۹

مکان: قم‏

موضوع: پاسدارى از دین و مجاهده با نفس‏

حضار: پاسداران کمیته انقلاب اسلامى مسجد حاج ابو الفتح تهران‏

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

خداوند شما پاسداران را، پاسداران اسلام را، لشکر امام زمان را، براى ما حفظ کند. موفق باشید ان شاء اللَّه. این خدمتى که الآن مى‏کنید، خدمت به اسلام است در مقابل طاغوت. خدمت به اسلام، پشتیبانْ خداست؛ امام زمان- سلام اللَّه علیه- و قرآن کریم [است‏]. با اتکا به قرآن کریم، با اتکا به ذات مقدس حق تعالى، با اتکا به امام زمان سلام اللَّه علیه- پاسدارى کنید، و خوب پاسدارى کنید.

پاسدارى از مردم کنید و پاسدارى از قواى شیطانى که هست به اینکه آن را رفع کنید. انسان همیشه مبتلاى به قدرتهاى شیطانى است؛ گاهى قدرتهاى شیطانى به صورت محمد رضا و گاهى قدرتهاى شیطانى در باطن انسان است. مجاهده کنید: شما الآن مجاهدین اسلام هستید؛ با نفْس خودتان مجاهده کنید. نبادا در این پاسدارى یک لغزشى پیدا کنید! نبادا مردم از دست شما- خداى نخواسته- آزارى ببینند! شما پاسدارید؛ پاسدار باید حفاظت کند: حفاظت کنید برادران خودتان را، کشور خودتان را؛ به آن قدرى که مى‏توانید. و حفاظت کنید نفْس خودتان را از قواى شیطانى. من از خداى تبارک و تعالى سلامت و سعادت همه شما را مى‏خواهم. و به آقاى لنگرودى «۱» سلام مرا برسانید. توفیق ایشان و همه شما را از خداى تبارک و تعالى مسألت مى‏دارم.

( ۱)- آقاى محمد حسین لنگرودى، امام جماعت مسجد حاج ابو الفتح تهران‏

منبع: صحیفه امام، ج‏۷، ص: ۱۸۸

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo