مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 Apr 2024
محتوا
درباره کتاب ماه کامل روایتی از زندگی شهید حسین پور

درباره کتاب ماه کامل روایتی از زندگی شهید حسین پور

مزایا و نکاتی درباره کتاب ماه کامل درباره شهید حسین پور قمی

شنبه 6 نوامبر 2021 - 09:54

درباره کتاب «ماه کامل» روایتی از زندگی سردار شهید مدافع حرم مرتضی حسین پور شلمانی (حسین قمی)

 

مرتضی عبداللهی

بیش از دو هفته در ساعت های پایانی شب، مشغول مطالعه کتاب ماه من شدم و به دلیل علاقه به موضوع کتاب، با دقت و وسواس، متن آن را از اول تا آخر خواندم. به نویسنده محترم و ناشر ارجمند این اثر خسته نباشید و خدا قوت می گویم.

چند نکته درباره کتاب لازم دانستم بنویسم تا بیشتر مورد توجه خوانندگان قرار گیرد.

مزایای کتاب

  1. موضوع کتاب درباره یکی از فرماندهان کم نظیر و جوان شیعه است که در جغرافیای ایران و عراق و سوریه و در ابتدای حمله مغولی داعش، همیشه جلوتر از خط مقدم بوده است.

از جمله خصلتهای بارز این شهید عزیز که در این کتاب به خوبی ترسیم شده است را می توان چنین نام برد:

همراهی با جوانان ایرانی و عراقی و سوری در هنگام جا زدن بسیاری از نخبگان و مسئولین آنها در دل جنگ، پیشتاز بودن در همه میدانهای سخت، هوش و قدرت تصمیم گیری بالا، تسلط به زبان و قدرت مفاهمه و ارتباط بالا، استفاده از ظرفیت تک تک نیروها و گسترش دامنه فعالیت آنها، ابداع و اختراع جهت حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری نیروها، حفظ جان نیروهای خود که در جای جای کتاب مشهود است، صدق و اخلاص و بی هیاهو بودن، آماده و ورزیده و سرزنده بودن، تسلط به مباحث نظامی و علمی، شناسایی گسترده از موقعیت زمین و در دل خطر زدن، نترسیدن از رویارویی و مواجهه مستقیم با امریکایی ها و دهها خصلت جذاب و مهم دیگر که فقط وجود یکی از آنها در کسی، برای قهرمان بودن و الگو دانستن آن برای جوانان کفایت میکرد.

  1. کتاب روایت اول شخص است و این خیلی روایت دقیق و خوبی از متن ماجراست.
  2. سوژه های زیادی در کتاب وجود دارد که قابلیت ساخت فیلم و کلیپ از آن هست.
  3. همه کتاب بیان خاطراتی از شهید در خلال گفتگوی دو نفر است( فصل اول در ابتدا حدیث نفس مادر شهید و بیان خاطرات از کودکی تا بعد بیان خاطرات شهید در دوره های اموزش بین مادر شهید و داماد و همرزم شهید است. در ادامه گفتگوی داماد و برادر خانم شهید که همرزم او بود و خاطرات آنها و دیگران که برای یکدیگر در حال نقل کردن هستند و در اخر هم خاطرات ان خبرنگار که خاطرات افراد مختلف را روایت می کند.)
  4. مستند بودن خاطرات. هر خاطره ای نقل میشود، نام راوی در ابتدای گفتگو ذکر شده است و کتاب کاملا مستند است. اگرچه در اکثر موارد، نام جهادی یا اسم کوچک افراد ذکر شده ولی ماهیتشان کاملا مشخص است.
  5. دقت در جزئیات از مهمترین ویژگیهای کتاب است که ترسیم فضا را در ذهن خواننده راحت می کند.
  6. دامنه پرداختن به موضوع بسیار خوب است که از تولد تا چند ماه بعد از شهادت شهید و نامه شهید سلیمانی به مقام معظم رهبری درباره نابودی حکومت داعش را شامل می شود.

نکاتی که باید مورد توجه قرار میگرفت:

 

  1. کتاب هیچ مقدمه و توضیحی ندارد. (جا داشت که متنی را به عنوان مقدمه جهت توضیح سبک و سیاق کار حداقل از طرف نویسنده محترم می نوشتند و به راویان، واقعیتهای نقل شده و سایر موارد اشاره ای می کردند.)
  2. عنوان گذاری فصلها خیلی مبهم است و تا اخر هم ممکن است کسی متوجه نشود.
  3. بهتر بود یک بیوگرافی کلی از شهید در ابتدا یا انتهای کتاب درج میشد.
  4. ممکن است قلم کتاب که بیان خاطرات در خلال گفتگوی شخص الف و ب است برای همه جذاب نباشد و ابهاماتی ایجاد کند.
  5. چند صفحه ابتدایی کتاب به خاطر معلوم نبودن هویت اشخاصی که اسمشان ذکر می شود خیلی گنگ است ولی بعدا با فهمیدن روش نویسنده و شناخت راویان داستان، خواندن آن راحت می شود و این ممکن است خواننده را جذب نکند و از خواندن ادامه داستان منصرف کند. اگر از وسط هم شروع کند این مشکل همراه او خواهد بود و نمی فهمد چه کسانی در حال روایت داستان هستند (چون خیلی صفحات قبل راوی شروع کرده و ممکن است این وسط هم چند نفر دیگر خاطرات خود را در حال بیان کردن باشند که معلوم نمی شود چه کسی دارد این داستانها را نقل می کند.)

 

جهت آشنایی با فعالیتهای #نیروی_قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خدمات #جوانان این مرز و بوم به ملتهای مظلوم منطقه، مطالعه این #کتاب_خوب را توصیه می‌کنم.

 

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo