مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
محتوا
نظر یکی از فرزندان مرحوم میرعبدالعظیمی درباره مطالب منتشره درباره ایشان

نظر یکی از فرزندان مرحوم میرعبدالعظیمی درباره مطالب منتشره درباره ایشان

بعد از انتشار مطلبی از مرحوم حجت الاسلام سیدعلی میرعبدالعظیمی در سایت رنگ ایمان، یکی از فرزندان ایشان نامه ای برای این موسسه ارسال کردند و درخواست انتشار آن را در سایت رنگ ایمان نمودند. ما نیز به رسم ادب و احترام و همچنین مطابق مشی سابق موسسه در آزادی بحث و نظر و بیان افکار، متن این نامه را به صورت مستقل ـ نه در ذیل آن مطلب مورد اشاره ـ منتشر می کنیم. اگر چه درباره قسمتهایی از این نامه حرف داریم و آن را مطابق نظراتِ خود، صحیح نمی دانیم.

چهارشنبه 3 آگوست 2016 - 09:16

اشاره: بعد از انتشار مطلبی از مرحوم حجت الاسلام سیدعلی میرعبدالعظیمی در سایت رنگ ایمان، یکی از فرزندان ایشان نامه ای برای این موسسه ارسال کردند و درخواست انتشار آن را در سایت رنگ ایمان نمودند. ما نیز به رسم ادب و احترام و همچنین مطابق مشی سابق موسسه در آزادی بحث و نظر و بیان افکار، متن این نامه را به صورت مستقل ـ نه در ذیل آن مطلب مورد اشاره ـ منتشر می کنیم. اگر چه درباره قسمتهایی از این نامه حرف داریم و آن را مطابق نظراتِ خود، صحیح نمی دانیم، ولی فعلا قصد جوابگویی به آن و آنچه که درباره موسسه بیان شده است را نداریم:

بسمه تعالی

مدیر محترم سایت رنگ ایمان

باسلام و احترام و قدردانی از زحمات ارزشمند شما در ثبت تاریخ مبارزات اسلامی و انقلابی مردم گیلان و نیز تلاش صادقانه ای که در ثبت خاطرات پدرمان مرحوم آیت الله سیدعلی میرعبدالعظیمی نشان داده اید لازم است به چند نکته ضروری اشاره کنیم.

  1. غفلت از ذخایر فرهنگی و شخصیت های موثر در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی در دهه های گذشته بر کسی پوشیده نیست لکن پرداخت ناقص و ثبت خاطرات شفاهی با انگیزه ها و شکل های مختلف نیز از جمله خسارت ها و غفلتی است که با سهل انگاری مسئولان و فقدان ساختار قانونی در صیانت از حقایق تاریخی و جلوگیری از تحریف و انحراف در جای جای کشور و از جمله در استان ما بشدت احساس می شود. از اینرو پس از رحلت پدرمان بر خود فرض میدانیم نسبت به انتشار هر گونه مطلبی از ایشان نظارت نموده و چنانچه زمینه هتک شخصیت و تحریف در آن باشد پیگرد قانونی انجام شود
  2. ناگفته پیداست که شخصیت های سیاسی و فرهنگی بعنوان میراث ارزشمند تاریخی در انحصار بستگان و دوستان و آشنایان نیستند و هر کسی در محدوده قانون میتواند به معرفی و تحلیل آنان بپردازد اما بطور طبیعی حق نظارت بر خاطرات شفاهی و نقل قول مستقیم از یک فرد برعهده خود او و سپس درصورت فقدان برعهده خانواده درجه اول اوست. لذا آنگونه که خودتان در سایت اشاره کرده اید مرحوم آیت الله سیدعلی میرعبدالعظیمی دغدغه داشت که خاطرات شفاهی شان تا کامل نشده، نباید منتشر گردد که البته دلیل اصلی آن رعایت نکردن مقدمات و چارچوب اولیه کار و احیانا صعب بودن انتشار نظرات صریح و جدی ایشان در باره تحلیل حوادث انقلاب اسلامی خصوصا در گیلان بوده است.
  3. مرحوم پدرمان پس از مطالعه متن خاطرات که زحمت آنرا برعهده داشته اید بشدت متأسف شده بود چرا که نواقص کار را بیش از آن می دانست که با ویرایش قابل رفع باشد و از اینرو شخصا گروهی را دعوت کرده و در دهها جلسه به ضبط خاطرات آنگونه که خودش می خواست مبادرت کرده بود که فایل های صوتی آن موجود است و بیاری خدا تا سالگرد رحلت ایشان انتشار پیدا می کند. لذا همانگونه که در هفته گذشته حضوری عرض شد و متأسفانه سایت رنگ ایمان نسبت به آن تعهد عملی نشان نداد از نظر خانواده مرحوم، هر بخش از خاطرات منتشره از سوی شما فقط در شرایطی مورد رضایت است که مجموعه خاطرات (به همان سبک و سیاق خودتان) در جلسات مشترک بررسی و تأیید شده باشد
  4. اینکه در سایت رنگ ایمان نوشته اید: «فرزندانش علاقه داشتند که مصاحباتی از ایشان بگیرند ولی نمی توانستند….» یک تصور کاملا اشتباه و بی مورد است. ایشان یکبار در دهه هشتاد در اثنای ضبط تصویری خاطرات آنچنان دچار تألمات روحی شدند که بعلت عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده و از صحبت منع گردیدند و از آن پس، ثبت گاه و بیگاه خاطرات ایشان تحت عنوان نهضت فدائیان اسلام در نشریه راه میرزا انجام گرفت. البته با این توضیح که اصولا از بیان خاطرات دهه سی و چهل (آنهم با هدف تمجید نهضت فدائیان اسلام و نه با هدف گفتن از خود) ابا نداشت ولی به سالهای پیروزی انقلاب و پس از آن که می رسید تعمدا پوشیده سخن می گفت زیرا فهم حرفها و تحلیل های خودش را از عهده خیلی ها خارج می دانست و بدلیل ارادتی که به نظام و ولایت داشت مایل نبود از انتقادهای رک و صریح او سوء استفاده شود. نمونه آنرا میتوانید در دو مصاحبه نشریه که در سالهای ۸۵ و ۸۷ منتشر شده دنبال کنید. اتفاقا یکی از دلایل دغدغه ایشان به انتشار نیافتن متن خاطرات موردنظر شما همین نکته بود که آنرا در بیان صریح واقعیات و تحلیل حوادث ناموفق می دانست. در پایان امیدوارم با درج این نامه، زمینه تنویر افکار عمومی و حسن ظن بیشتر نسبت به حرکت مجاهدانه آن مجموعه ارزشمند فراهم شود.

با سپاس ارادتمند ـ سیدهادی میرعبدالعظیمی

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo