مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 Jul 2024
محتوا
نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به روایت آیت الله احسانبخش

نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به روایت آیت الله احسانبخش

آیت الله بهجت در بین شخصیت ها و مراجع حتى مرحوم امام و دیگران از جایگاه بسیار رفیع برخوردار است. او زندگی را با دوستی و آشنایی با خدا و زهد و پرهیز از گناه شروع کرد و از جهت تقوا و پرهیزگاری مصداق واقعى «وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ» گردید.

سه‌شنبه 14 می 2024 - 00:00

رضا باقی‌زاده لنگرودی

چاپ اول کتاب «نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به همراه گفته‌ها و نوشته‌هایی درباره معظم له» در سال ۱۳۸۵ به دست نشر کمال اندیشه تهران در زمان حیات مرحوم آیت الله العظمی محمدتقی بهجت فومنی، مرجع تقلید و عارف بزرگ، انجام گرفت. بنا به گفته اعضای دفتر آن مرجع، این کتاب از کتب معتبر در معرفی آیت الله بهجت و توسط رضا باقی‌زاده لنگرودی از شاگردان آن مرجع تقلید تدوین شده بود. این کتاب از همان زمان تالیف از سوی مردم و علما با استقبال گسترده مواجه شده و هر بار با سرعت نسخه های آن نایاب می شد، بسیار پرتیراژ، در سالهای متفاوت توسط ناشران مختلف در قم و تهران منتشر شده، تا سال ۱۳۹۳ به چاپ چهلم رسید. باقی‌زاده لنگرودی برای نگارش این کتاب از علما و بزرگان بسیاری از سراسر کشور مصاحبه و خاطره گرفته و در کتاب درج کرده است. مرحوم آیت الله سیدمجتبی رودباری، آیت الله صادق احسانبخش و حجت الاسلام و المسلمین شیخ هادی قدس، سه شخصیت گیلانی هستند که خاطراتی مستقل از آنها گرفته و برای اولین بار کتاب درج شده است. متن کامل خاطرات مرحوم حجه الاسلام والمسلمین شیخ هادی قدس اشکوری گیلانی به روز چهارشنبه ٢٩ فروردین ١۴٠٣ش مطابق ٨ شوال ١۴۴۵ق، به تازگی همزمان با رحلت این عالم روی سایت رنگ ایمان منتشر شد. متن کامل خاطرات مرحوم آیت الله سیدمجتبی رودباری و مرحوم آیت الله صادق احسانبخش نیز همزمان با سالروز رحلت آیت‌الله‌العظمی بهجت در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، روی سایت رنگ ایمان منتشر گردید. 

***

 

مصاحبه با آیت الله احسانبخش [۱]

معرف باید از معرَّف اجلی یا مساوی باشد. آیا با این وجود این بنده می توانم کسی را که محض عرفان و نمایانگر صفات الهی است بشناسم و یا بشناسانم دیگران اشاراتی درباره ی ایشان داشته اند، اما اگر بخواهیم یک ارزیابی در حد توان بکنیم باید گفت: آیت الله بهجت در بین شخصیت ها و مراجع حتى مرحوم امام و دیگران از جایگاه بسیار رفیع برخوردار است. او زندگی را با دوستی و آشنایی با خدا و زهد و پرهیز از گناه شروع کرد و از جهت تقوا و پرهیزگاری مصداق واقعى «وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»[۲] گردید.

وقتی تقوا در انسان حاکم گردد و انسان با خدا آنس پیدا کند دائم الذکر میشود و … آقای بهجت این گونه هستند. مثل آقای بهجت در تاریخ، کم پیدا می شود.

امام خمینی به احمد آقا فرموده بودند: «آقای بهجت به مقام مرگ اختیاری رسیده است»، یعنی مرگش در دست خودش است، هر لحظه اراده کند، میتواند بمیرد.

از چیزهایی که در شخصیت انسان نقش دارد، استاد خوب است و آقای بهجت از جمله کسانی است که در مرکز علم اجتهاد و استنباط یعنی «نجف اشرف» دانش اندوخته و از علما و آیات بزرگی چون سید ابوالحسن اصفهانی شیخ کاظم ،شیرازی میرزای نایینی، شیخ محمد حسین اصفهانی معروف به کمپانی و میرزا علی آقای قاضی استفاده های فراوانی برده است که همه از علمای بزرگ «نجف» بوده اند.

به یاد دارم این سخن را به خود آقای بهجت هم عرض کردم که روزی از درس امام برگشتم و آمدم به صحن حضرت معصومه و دیدم که مرحوم آقا شیخ کاظم در آنجا نشسته است فرمودند: کجا بودی؟

عرض کردم از درس آقا می آیم.

فرمود: چه گفت؟

عرض کردم امروز در بحث اصول، چنین اشکالی به مرحوم نایینی داشتند.

فرمود به مرحوم نایینی اشکال کردند؟!

گفتم بله، دست خود را گذاشت روی سرش و فرمود: به این سر، اگر کسی حرف نایینی را متوجه بشود.

یعنی این طور مقلد بودند و راضی نمی شدند کسی مقابل حرف نایینی حرف بزند.

در هر حال آقای بهجت از چنین افرادی [مانند] آقای نایینی استفاده ها برده اند. و در امور سیاسی نیز ایشان اهل جنجال نیست و خیلی خوب به مسایل سیاسی آگاه است و اگر جایی نیاز ببیند، وارد می شود.

__________________

پی نوشتها: 

[۱] . حضرت آیت الله احسانبخش در سال ۱۳۲۳ هـ ش از زادگاه خویش روستای لیفشا از توابع (رشت) برای کسب علوم دینی به رشت رهسپار شد و از محضر علمای وقت رشت چون شیخ علی علم الهدی، شیخ کاظم صادقی، شیخ علی عربانی معروف به هدی از شاگردان مرحوم سید ابو الحسن اصفهانی (ره) و سید حسن بحر العلوم بهره جست و در سال ۱۳۲۷ هـ ش برای ادامه ی تحصیل به قم هجرت نمود و سطوح عالی و خارج را در محضر استادان به نام آن ،روزگار حضرات آیات صدوقی منتظری لاکانی نجفی ،سلطانی مجاهد ،تبریزی رضا ،صدر ،فکور ،علامه طباطبایی مهدی امامی مازندرانی ،بروجردی امام ،خمینی گلپایگانی شریعتمداری آموخت و از آن پس سالهای سال در رشت به امام جمعه منصوب و به هدایت مردم همت گماشت این زندگی نامه و نیز متن مصاحبه به همت برادر عزیز آقای اسماعیل افتخاری تهیه شده است.

[۲] . بقره: ۲۶۲، ۲۷۴، ۲۷۷ و…

 

 

منبع: نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به همراه گفته‌ها و نوشته‌هایی درباره معظم له، رضا باقی‌زاده لنگرودی، ناشر: زائر، قم، چهارم، ۱۳۹۷، ص۱۰۱-۱۰۳٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo