مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 Jul 2024
محتوا
نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به روایت آیت الله سیدمجتبی رودباری

نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به روایت آیت الله سیدمجتبی رودباری

رضا باقی‌زاده لنگرودی
آیت الله بهجت روحی فداه یک عطیه ی الهی و از ذخایر گرانقدر خداوند متعال است و ذکر کمالات چنین سالکان و اصلی مبتنی بر شناخت این بزرگواران است که دارای ارتقای روحی و عروج ملکوتی اند و جان آنان در اثر عدم تعلقات مادی همواره با عالم عقول و مجردات در ارتباط است.

چهارشنبه 15 می 2024 - 00:00

رضا باقی‌زاده لنگرودی

 

چاپ اول کتاب «نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به همراه گفته‌ها و نوشته‌هایی درباره معظم له» در سال ۱۳۸۵ به دست نشر کمال اندیشه تهران در زمان حیات مرحوم آیت الله العظمی محمدتقی بهجت فومنی، مرجع تقلید و عارف بزرگ، انجام گرفت. بنا به گفته اعضای دفتر آن مرجع، این کتاب از کتب معتبر در معرفی آیت الله بهجت و توسط رضا باقی‌زاده لنگرودی از شاگردان آن مرجع تقلید تدوین شده بود. این کتاب از همان زمان تالیف از سوی مردم و علما با استقبال گسترده مواجه شده و هر بار با سرعت نسخه های آن نایاب می شد، بسیار پرتیراژ، در سالهای متفاوت توسط ناشران مختلف در قم و تهران منتشر شده، تا سال ۱۳۹۳ به چاپ چهلم رسید. باقی‌زاده لنگرودی برای نگارش این کتاب از علما و بزرگان بسیاری از سراسر کشور مصاحبه و خاطره گرفته و در کتاب درج کرده است. مرحوم آیت الله سیدمجتبی رودباری، آیت الله صادق احسانبخش و حجت الاسلام و المسلمین شیخ هادی قدس، سه شخصیت گیلانی هستند که خاطراتی مستقل از آنها گرفته و برای اولین بار کتاب درج شده است. متن کامل خاطرات مرحوم حجه الاسلام والمسلمین شیخ هادی قدس اشکوری گیلانی به روز چهارشنبه ٢٩ فروردین ١۴٠٣ش مطابق ٨ شوال ١۴۴۵ق، به تازگی همزمان با رحلت این عالم روی سایت رنگ ایمان منتشر شد. متن کامل خاطرات مرحوم آیت الله سیدمجتبی رودباری و مرحوم آیت الله صادق احسانبخش نیز همزمان با سالروز رحلت آیت‌الله‌العظمی بهجت در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، روی سایت رنگ ایمان منتشر گردید. 

***

بیانات حضرت آیت الله رودباری[۱]

در آستانه ی پایان سال تحصیلی ۲۹ – ۳۰ ه ق، شبی در مجلس جشنی که به مناسبت میلاد مسعود مولی الموالی، حضرت اباعبدالله الحسین در منزل مرحوم حاج شیخ مرتضی اشرفی واقع در کوچه ی حرم» در «قم» تشکیل شده بود شرکت کردم در اثنای مجلس متوجه شدم در کنار آقایی قرار گرفته ام که حریمی دارد و طلبه عادی به نظر نمی آید و از وقار تأدب و نزاکت خاصی که در همان لحظات کوتاه در طرز نشست و برخورد ایشان نمودار ،بود دریافتم که باید بزرگی باشد که از فرط فروتنی و اخلاص با اینکه میبایست در جایگاه بزرگان قرار گیرد به جلوس در حیاط و در کنار طلاب معمولی بسنده نموده است، از یکی از طلاب درباره ی ایشان سؤال کردم، اظهار داشت ایشان جناب حضرت آیت الله بهجت هستند. از همان لحظه تا آخر مجلس و بلکه از همان شب تا به امروز که پنجاه سال می گذرد، شیفته و مجذوب این عالم ربانی عبد صالح و صاحب نفس زکیه شدم که به حق حجه الحق و حجت بر همه ی حُجَج می باشد. به ویژه در خصوص زهد در امور مالی که انسان واقعاً به یاد ورع و زهد مرحوم امام راحل می افتد.

مقام علمی و عملی حضرت آیت الله بهجت

 آیت الله بهجت روحی فداه یک عطیه ی الهی و از ذخایر گرانقدر خداوند متعال است و ذکر کمالات چنین سالکان و اصلی مبتنی بر شناخت این بزرگواران است که دارای ارتقای روحی و عروج ملکوتی اند و جان آنان در اثر عدم تعلقات مادی همواره با عالم عقول و مجردات در ارتباط است.

آقای بهجت کلمه ی طیّبه و شجره طیبه است. نشأت در یک بیت طهارت و تقوا و تربیت اولیه در حِجْرِ آن پدر مادح اهل بیت عصمت و عشق وافر به فراگیری علوم آل محمد الله و اغتنام فرصت و حداکثر استفاده از وقت در دوران تحصیل و صبر و استقامت در راه عقیده و مجاهدات بیامان با هوای نفس و بالاخره تربیت یافتن در دست دو استاد بزرگ مرحومین شیخ محمد حسین اصفهانی و قاضی طباطبایی تا و دو مکتب دار بزرگ و معلم اخلاق و نیز آن نمازهای با حال و راز و نیازهای شبانه و آن شدّت احتیاط در صرف سهم مبارک امام و ده ها و صدها و هزاران عوامل دیگر، نتیجه اش همین است که عرض میکنیم ایشان کلمه ی طیّبه و شجره طیبه ای است که صلابت و استواری اصل و ریشه آن میتواند مقام منیع و خطیر مرجعیت را که ثمره ی بارز آن است از تندباد حوادث سهمگین و از جریانات انحرافی به ظاهر ،فریبنده مصون و محفوظ بدارد و این بار امانت سنگین را با برخورداری از دو رکن رکین و دو استوانه ی بنیادین: فقاهت و ورع (تخصص و تعهد) همانند سلف صالح، چون شیخ مرتضی انصاری تحمل نماید.

سفارش علّامه محمدتقی جعفری

مرحوم استاد محمّدتقی جعفری پس از یک شرفیابی به محضر آیت الله بهجت در هنگام خروج از منزل بنا به نقل موثق به آیت الله زاده ی معزز حضرت حجت الاسلام آقای علی آقا فرمودند از این پدر هر چه دیدی ضبط کن چه این که دلهای اولیا گنجینه ی اسرار الهی است و هر چه از خود بروز می دهند، در واقع گوهرهای گرانبهایی است که نتیجه یک عمر مجاهده به شمار می آید.

اهتمام به تحصیل

از ویژگیهای بارز حضرت آیت الله آقای بهجت، سعی و کوشش بلیغ در تحصیل علم بود که در این رابطه حضرت آیت الله آقای زاهد از علمای رشت، برایم نقل فرمود: روزی در صحن مطهر حضرت امیرالمؤمنین با حضرت آیت الله بهجت ملاقات کردم و ایشان به من فرمودند: میل داری به کوفه برویم؟ عرض کردم برایم توفیق است که در خدمت شما باشم در اثنای راه به من فرمودند این دومین بار است که برای زیارت حضرت مسلم رضوان الله تعالی علیه ـ به «کوفه» می روم بار اول در آغاز تشرّفم به نجف و این بار به عنوان تودیع جهت مهاجرت به «ایران» (در سال ۱۳۲۴ شمسی).

آقای زاهد می گفت با این فرموده در شگفت فرو رفتم و به ایشان عرض کردم چرا این طور؟ فرمودند، من برای تحصیل آمده ام، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل که چقدر اختلاف راه است بین این روش تحصیلی با روش بعضی از طلاب که عمر عزیز و گرانبهای خود را در حوزهها به ثمن بخس از دست میدهند.

تفقد استاد از تلمیذ

از جمله اساتید آیت الله بهجت در «نجف» مرحوم «شیخ مـحمدکاظم شیرازی» بود. حضرت آقای زاهد به من فرمودند روزی در خدمت آیت الله بهجت بودم  که در مسیر راه با حضرت آقای شیخ محمد کاظم شیرازی برخورد نمودیم و مشاهده کردم که مخصوصاً آن استاد بزرگوار ایستاد و نهایت تفقد را به حضرت آقای بهجت فرمود و من از احترام خاص ایشان به آقای بهجت دریافتم که حضرت آقا در نزد اساتیدش از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

پی نوشت ها:

_____________________

[۱] . آیت الله رودباری در سال ۱۳۱۲ هـ ش در نجف اشرف دیده به جهان گشوده و پس از ۷ سال سکونت در جوار مرقد مطهر مولی الموحدین علی (ع) به سال ۱۳۱۹ ه ش همراه والد معظم خود به رشت هجرت و مراحل ابتدائی کلاسیک را در مدارس آنجا فرا گرفت و سپس دروس مقدماتی حوزه را در محضر آیت الله ضیابری و دیگر علمای آن شهر آموخت و در سال ۱۳۲۹ هـ ش به شهر مقدس قم مشرف و سطوح متوسطه و عالیه و خارج را نزد استادان به نام آن زمان و آیات عظام حضرات بروجردی، امام خمینی، گلپایگانی، شیخ عباسعلی شاهرودی و آقا میرزا هاشم آملی آموخت و در سال ۱۳۴۳ مجددا برای تکمیل معارف اسلامی به نجف اشرف رهسپار شد و مدت ۱۵ سال در دروس خارج آیات عظام حکیم، امام خمینی و خویی شرکت نمود و در سال ۱۳۵۸ به رشت مراجعت نمود و تا کنون به انجام وظایف شرعی و ادارۀ حوزه علمیه مشغول است.

 

 

منبع: نکته‌های ناب از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت به همراه گفته‌ها و نوشته‌هایی درباره معظم له، رضا باقی‌زاده لنگرودی، ناشر: زائر، قم، چهارم، ۱۳۹۷، ص۱۰۳-۱۰۷٫

ارسال دیدگاه

enemad-logo