مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 Jul 2024
محتوا
گزارش حضور ایت الله رئیسی در رشت به عنوان رئیس قوه قضائیه در سال ۱۳۹۹ + متن سخنان

گزارش حضور ایت الله رئیسی در رشت به عنوان رئیس قوه قضائیه در سال ۱۳۹۹ + متن سخنان

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا در بیست و یکمین سفر استانی خود به منظور  بررسی و رسیدگی به مشکلات قضایی گیلان صبح ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ وارد این استان شد. متن سخنان ایشان در پیگیری قضایی مسائل استان را در اینجا مشاهده نمایید

چهارشنبه 22 می 2024 - 14:16

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا در بیست و یکمین سفر استانی خود به منظور  بررسی و رسیدگی به مشکلات قضایی گیلان صبح ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ وارد این استان شد.

خبر سفر رئیس دستگاه قضا به گیلان امید تازه ای در دل مردم  استان ایجاد کرد، کارگران کارخانه های ایران پوشش و رشت الکتریک حضور آیت الله رئیسی در استان را به فال نیک گرفته و امیدوار به حل مشکلات این کارخانه ها هستند.

بررسی مسائل  ۳۱ حوزه قضایی استان گیلان توسط مسئولان دستگاه قضا

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به گیلان در جمع خبرنگاران گفت: پیش از سفر مسائل ۳۱ حوزه قضایی استان توسط ۳۰ نفر از همکاران ما بررسی و احصا شده و  اینک برای بررسی و تحقیق عملکرد دستگاه قضایی و واحدهای اداری با جمعی از همکاران در استان حضور یافته ایم.

رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: در این سفر طی جلساتی که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار گیلان با حضور مدیران استان برگزار می شود و نیز نشستی که با همکاران قضایی و شورای اداری استان خواهیم داشت، تلاش می شود برای رفع مشکلات قضاییه تصمیم گیری کنیم.

دستور تعقیب مخربان کارخانه صنایع پوشش رشت صادر شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در ادامه سفر خود به گیلان از بخش‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران بازدید کرد و پس از گفتگو با رئیس جدید این کارخانه و نماینده‌های کارگران گفت: تصمیمات مهمی در راستای رفع مشکلات این واحد تولیدی و احیای آن اتخاذ شده است.

آیت‌الله رئیسی در واکنش به سخنان نماینده کارگران کارخانه صنایع پوشش ایران  تصریح کرد: ماشین‌آلات و دستگاه‌های کارخانه صنایع پوشش روزانه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ تن انواع نخ ریسندگی تولید کند لذا این ماشین‌آلات و دستگاه‌ها باید در اسرع وقت نصب شوند.

ئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آنچه در کارخانه صنایع پوشش ایران اتفاق افتاده این بوده است که عده‌ای بارش برف را بهانه کرده تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد و از زمین آن بهره‌مند شوند مطرح کرد: یک فاجعه بزرگ نسبت به اموال عمومی و بیت‌المال رخ‌داده وعده‌ای به خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآورده‌اند.

رئیسی با بیان اینکه مسئله این کارخانه برف نبوده چراکه اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد گفت: سودجویان این کارخانه را تخریب کردند تا از زمین آن سوءاستفاده کنند.

وی با اشاره به بازدید‌های خود در سایر استان‌ها خاطرنشان کرد: تا امروز بازدید‌های زیادی از کارخانه‌های سراسر کشور داشته‌ایم، اما وضعی که امروز در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته است.

رئیس دستگاه قضا ضمن اینکه وعده داد که هر چه سریع‌تر با همت مسئولان این کارخانه همه موانع ازجمله موانع حقوقی و قضایی برطرف شوند بیان کرد: حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد، چراکه گیلان به‌عنوان قطب نساجی کشور شناخته می‌شود لذا به دادگستری گیلان دستور داده می‌شود تا هرچه سریع‌تر حل مشکلات کارخانه صنایع پوشش ایران را در دستور کار قرار دهند.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به سخن نماینده کارگران بیان کرد: در صورت راه‌اندازی بخش‌ها و پروژه‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران برای سه تا چهار هزار نفر کارآفرینی خواهد شد لذا تأکید می‌کنم که مردم باید هرچه سریع‌تر ناظر بر تولید این کارخانه باشند.
وی با اشاره به فردی که چنین سرنوشتی را بر این کارخانه تحمیل کرده خاطرنشان کرد: فرد یا افرادی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به‌عنوان کسی که اموال عمومی و بیت‌المال را به غارت برده، باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

باید سریعا با تصرف حریم رودخانه برخورد شود

آیت الله رئیسی در ادامه سفر به گیلان در نشست تخصصی احیای حقوق عامه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست شرکت کرد و  با بیان اینکه حفظ ذخایر و گنجینه‌های ارزشمند آب، خاک، جنگل، محیط زیست و ثروت ملی، یک وظیفه مهم شرعی، الهی و قانونی است که ما بر عهده داریم، گفت: ذخایر و گنجینه‌هایی که مربوط به عصر‌ها و نسل هاست باید حفظ شود.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که تجاوز و تعدی به جنگل و حریم جنگل و اختصاصی کردن آن به نحوی که مردم از آن محروم شوند، موضوعی است که باید از آن جلوگیری شود، گفت: در این زمینه مدیران مربوطه در حوزه‌های آب، خاک، محیط زیست و جنگل در خط مقدم هستند و اگر نیروی کافی و امکانات و اعتبار لازم وجود نداشت، این مدیران می‌توانند از سازمان‌های مردم نهاد که در این زمینه آمادگی نقش آفرینی دارند، از نیرو‌های بسیجی جان بر کف و همچنین از مردم استمداد کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه آن مدیریتی که با امکانات موجود به خوبی و با قدرت انجام شود دارای جلوه‌ای مثبت است، به موضوع تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: مشکل تالاب انزلی سالیان سال است که وجود داشته و شایسته نیست که همچنان وضعیت به شکل فعلی باقی بماند. باید زیرمجموعه‌های کمیته مربوط به تالاب انزلی فعال باشند تا شاهد آسیب دیدن تالاب نباشیم. اکنون بر اساس گزارش معاون دادگستری، تالاب آسیب‌هایی می‌بیند و باید کمیته تالاب فعال شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نیرو‌های دستگاه قضایی همراه دولت و بخش‌های مختلف خواهند بود تا اجازه ندهند منابع طبیعی آسیب ببیند، تاکید کرد: لازم است که معاونان رئیس کل دادگستری و دادستان و بخش‌های قضاوتی و نظارتی در میدان باشند تا این موضوعات سامان گیرد و در زمان کوتاه انجام شود.

رئیس قوه قضاییه ضمن تاکید بر حل و فصل هرچه سریعتر بحران پسماند‌ها در گیلان گفت: پسماند‌ها برای مردم ضرر دارند و آفات و امراضی را ایجاد می‌کنند و در همین راستا مسئولان وظیفه دارند که به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کنند. باید همه جهات موضوع در مسئله پسماند‌ها لحاظ شود؛ چراکه این قضیه بدون راهکار نیست و باید راهکار‌های متقنی که تجربه شده است را اجرا کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر این نکته که مدیرکل منابع طبیعی طبیعتا از مسئولیت بسیار مهمی نسبت به منابع طبیعی برخوردار است، گفت: با توجه به گزارشات بسیار زیادی که در جلسه امروز از اوضاع منابع طبیعی گیلان شنیدیم مشخص می‌شود که مسئولیت مدیرکل منابع طبیعی در این استان بسیار زیاد خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که باید جلوی قاچاق چوب و تجاوز به حریم جنگل گرفته شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه کیفر و تصمیم در مورد افراد متجاوز به منابع طبیعی باید بازدارنده باشد، عنوان کرد: مسئله کاداستر برای گیلان و استان‌های شمالی از جمله ضرورت‌هایی است که باید در آن تسریع شود و یک روز هم معطل نماند.

رئیس قوه قضاییه با غیرقابل قبول دانستن هرگونه تجاوز به بستر و حریم رودخانه تاکید کرد: تصرف حریم رودخانه، اقدامی غیرمجاز است و برخورد با آن باید سریعا صورت بگیرد. ضمن اینکه کارشناس این میدان وزارت نیرو است و قانون در این زمینه صراحت دارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان یکی از اعضای حاضر در این جلسه در رابطه با اراضی شرکت ابریشم گفت: سندی که گفته شد در سال ۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود. سند غیرقانونی که با زد و بند گرفته شده، حتما باید ابطال شود و از همکاران قضایی می‌خواهم که با شجاعت در مورد اینگونه مسائل برخورد کنند. کار معمولی را همه انجام می‌دهند؛ مهم انجام دادن کار ویژه است. مسئله کارخانه ابریشم را به طور جدی دنبال کنید.

آیت الله رئیسی همچنین با بیان اینکه فساد در هرکجا باشد باید دنبال و ریشه کن شود، گفت: به فساد سازمان یافته اعتقادی نداریم؛ البته نمی‌گویم باند فساد نداریم، اما هاضمه جمهوری اسلامی فساد ناپذیر و تبعیض ناپذیر است و فساد را در هیچ کجا تحمل نمی‌کنیم و خسته نمی‌شویم و دچار حاشیه نیز نمی‌شویم.

دستور رئیس دستگاه قضا برای برخورد شدید با مدیران متعرض به منابع طبیعی

آیت الله  رئیسی در جلسه شورای اداری استان گیلان هم با قدردانی از تلاش‌های کادر درمان در مقابله با ویروس کرونا و ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و ایام الله دهه فجر گفت: آنچه در یوم الله ۲۲ بهمن واقع شد جلوه قدرت الهی بود که خداوند متعال به ملت بزرگ ایران عنایت کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به نعمت‌ها و ذخایر مادی زیادی که در استان گیلان وجود دارد، اظهار داشت: جنگل ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان گیلان از جاذبه‌های طبیعی این استان و از ذخایر مادی آن محسوب می‌شود که باید در راستای صیانت از آن‌ها کوشش کرد.

آیت الله رئیسی افزود: استان گیلان از سرمایه نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده بهره‌مند است و این نیروی انسانی جوان از جمله مهمترین نعمت‌هاست که ایجاب می‌کند مدیران استانی با ارتقاء بهره وری از توانایی این سرمایه انسانی و همچنین ذخایر مادی موجود در استان بیشترین بهره برداری را به عمل آورند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ارتقاء تولید و رفع موانع تولید و حفظ ذخایر مادی و طبیعی امری شدنی و ممکن است، گفت: منابع و ذخایر طبیعی باید حفظ شود و باید در مقابل ارتباطات ناسالم و زد و بند‌هایی که در ادوار مختلف وجود داشته و موجب تعدی و تعرض به منابع طبیعی و ذخایر ملی شده است، ایستاد و در این راستا چنانچه مدیری مرتکب تخلف شده است باید به شدت با او برخورد کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مدیران باید در اجرای قانون و حفظ شئون اجتماعی و رعایت عدالت، پیش قدم و سرآمد باشند و به هیچ وجه قابل قبول نیست که مدیری در موضوع تعرض به منابع طبیعی تخلف کند و اقدام به ویلاسازی به صورت غیر قانونی در بستر طبیعت کند، گفت: قطعا در صورت وقوع چنین امری به شدت با آن مدیر برخورد میشود و ویلای او نیز تخریب می‌گردد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه خصوصی سازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و بخش خصوصی واقعی باید مورد حمایت تسهیلاتی و قضایی قرار گیرد، گفت: خصوصی سازی با آتش زدن مال مردم و دولت و ویران کردن یک کارخانه سرپا تفاوت دارد و کسانی که به اسم خصوصی سازی سبب خسارت به اموال ملی و تولید کشور می‌شوند، با قاطعیت تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به موضوع پسماند‌ها که به تهدیدی برای محیط زیست گیلان تبدیل شده است اشاره کرد و گفت: مدیران استانی باید برای رفع معضل پسماند‌ها که به طبیعت و رودخانه‌ها و تالاب‌های استان گیلان خسارت وارده کرده، چاره اندیشی و تدبیر کنند تا خسارت به صنعت گردشگری استان وارد نشود.

آیت الله رئیسی همچنین با بیان اینکه کشور ما کشور انتخابات است که امری بسیار پسندیده است، گفت: باید توجه داشت که نباید به واسطه تغییر مدیران در نتیجه انتخابات، توقفی در تحول و پیشرفت به وقوع بپیوندد و همه مدیران در هر دوره‌ای باید اجرای عدالت را سرلوحه اعمال خود قرار دهند و بدانند که عمل در راستای عدالت از اخلاق و فکر و عمل جوانان و مردم ما صیانت می‌کند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وضعیت شرکت رشت الکتریک گفت: شرکت رشت الکتریک، نگین انگشتری تولید در استان گیلان بود؛ اما اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. من در بازدیدی که صبح امروز از منطقه‌ای که این کارخانه در آن واقع شده بود داشتم، پای صحبت مردم نشستم و پس از آن، رئیس دادگستری استان گیلان را مکلف کردم با بکارگیری یک تیم قضایی مجرب با فوریت و به سرعت وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند و نحوه برخورد با متخلفان و کیفر آن‌ها را به اطلاع مردم برساند و هیچ مانعی نباید در مقابل کار پیگیری وضعیت شرکت رشت الکتریک باشد.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه وقوع تخلف از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست گفت: با سازمان متخلف باید شدید‌تر از افراد متخلف برخورد کرد. هیچ سازمان و دستگاهی در این کشور حق ندارد مرتکب تخلف شود و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید خود را مکلف به اجرای عدالت و قانون بدانند؛ بنابراین هیچ سازمانی حق ندارد به جنگل و اراضی ملی تعرض کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ مانعى را نباید مانع بشماریم و بسیارى از مسائل قابل حل است، گفت: هیچ گره اى نیست که به دست مردم حل شود. ما مى توانیم و مردم گیلان، تیپ‌ها و لشکرهاى این استان این موضوع را اثبات کردند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه رونق تولید در کشور به معنای تولید قدرت است و نباید اجازه تضعیف تولید در کشور را دهیم، ادامه داد: مساله تولید امروز مساله کشور است و مساله جهش تولید مساله جدى است و نباید اجازه دهیم کارخانه‌ای از کار بیفتد.

 در برخورد با تخلفاتی که از ناحیه افراد نامدار سر می‌زند، هیچ رحمی نباید داشت

آیت الله رئیسی در جریان بازدید از نمایشگاه مسائل اولویت دار استان گیلان تاکید کرد: هر سازمان و دستگاهی اگر تخلفی داشته باشد و خلاف قانونی انجام دهد باید قاطعانه و به صورت مضاعف با آن برخورد شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: در برخورد با تخلفات به ویژه تخلفاتی که از ناحیه افراد نامدار سر می‌زند، هیچ رحمی نباید داشت و باید به شدت با آن مقابله کرد چرا که اگر این افراد در جامعه تخلف کنند، تخلف در جامعه باب می‌شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به برخی سندسازی‌ها در جریان ساخت و ساز‌های غیرمجاز گفت: «سندسازی» و فرار از قانون، یک جرم جدید است و اگر فرد متخلف در این زمینه مسئول هم باشد، باید به شدت و به صورت مضاعف با وی برخورد شود تا مردم ببینند که در برخورد با افراد متخلف، تفاوتی برای دستگاه قضا وجود ندارد.

حبس زدایی سیاست‌ قوه قضائیه است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در دیدار با قضات گیلان در سالن اجتماعات دادگستری گیلان با بیان اینکه توجه به عدالت در جامعه باید موردتوجه قرار گیرد، اظهار کرد: در دین مبین اسلام توجه و گستردگی به عدالت بسیار زیاد بوده و هیچ مفهومی مثل آن وجود نداشته لذا باید این امر مورد تأکید قرار گیرد.

رئیسی با درخواست از قضات قوه قضائیه در خصوص رسیدگی عادلانه به پرونده‌ها بیان کرد: قضات باید یک پرونده عادلانه را رسیدگی کنند، زیرا انجام این کار مساوی با افضل اعمال و همراه با خدا دیدن است و این امر منجر به سعادت رسیدن می‌شود.

وی با اذعان به اینکه بی‌حوصلگی در قضات درروند رسیدگی به پرونده‌ها خلل وارد می‌کند، تصریح کرد: تعداد پرونده‌های موجود در دادگستری اگرچه زیاد است ولی از قضات انتظار دارم در قضاوت عادلانه عمل کرده زیرا بی‌حوصلگی امر عدالت را دچار خلل می‌کند.

وی با اذعان به اینکه برخی از پرونده‌های دادگستری بسیار پیچیده هستند، افزود: پرونده اقتصادی، بانکی پولی و مالیاتی بسیار پیچیده است ک باید قاضی مطلع شود لذا باید دادگاه‌ها در کشور تخصصی شود.

رئیس قوه قضائیه رسیدگی به وضعیت کارکنان دادگستری مورد تأکید قرار داد و گفت: وضعیت معیشتی کارکنان دادگستری به لحاظ اقتصادی و تأمین منزل مورد تأکید قوه قضائیه در دیدار جلسات شورای عالی قضائی است.

رئیسی یکی از سیاست‌های مقام معظم رهبری را حبس زدایی عنوان کرد و افزود: حبس زدایی یکی از سیاست‌های رهبری و قوه قضائیه است لذا تأکید می‌کنم قضات سریع حکم حبس صادر نکرده و مجازات‌های جایگزین را تشخیص و یا وثیقه صادر کنند البته نه با مختل‌کنندگان نظم و امنیت جامعه.

وی به  ایرادات وجود در قانون شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: مجلس قانون شورای حل اختلاف را تصویب و شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده امیدوارم با رفع ایرادات این قانون تصویب شود.

آزادی ۳۰۰ زندانی در سفر رئیس قوه قضائیه به گیلان 

سفر‌های استانی رئیس عدلیه در حالی به ایستگاه بیست و یکم رسید که برنامه‌های اصلی و جنبی آن دستاورد‌های قابل توجهی داشته است؛ در این سفر‌ها علاوه بر سرکشی رئیس دستگاه قضا از بخش‌های مختلف دادگستری استان‌ها و گفت و شنود با مدیران، قضات و کارکنان دادگستری، اقدامات ویژه‌ای مثل توجه به مشکلات بخش تولید، دیدار با اقشار مختلف مردمی و آزادی زندانیان نیز رقم می‌خورد. حالا و در حین سفر استانی به گیلان ۳۰۰ زندانی آزاد شدند.

بر این اساس با همکاری و برنامه ریزی ستاد دیه کشور بیش از ۴۰ زندانی جرائم غیر عمد و حدود ۹۰ نفر از زندانیان جرائم عمد خرد با کمک ستاد اجرایی و تعدادی نیز با کمک استفاده از ظرفیت قانونی مرخصی پایان حبس آزاد شده و به آغوش زندگی و خانواده باز خواهند گشت.

گفتنی است قوه قضائیه در دوره تحول سیاست حبس زدایی و خلوت کردن زندان‌ها را با سرعت بیشتری پیش برده و اخیرا نیز بر اساس دستور العمل آیت الله رئیسی طرح بزرگِ پایش و بررسی وضعیت زندانیان در کل زندان‌های کشور انجام شده تا هر فردی که وجود او در زندان ضروری نبوده و برای جامعه نیز خطری ندارد با رعایت شرایط و ضوابط قانونی آزاد شود.

منبع: snn.ir/003omV

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo