مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 Apr 2024
محتوا
آیت الله سیدحسین رودباری به روایت آقای احسانبخش

آیت الله سیدحسین رودباری به روایت آقای احسانبخش

صادق احسانبخش
آیت الله سیدحسین رودباری به علم و زهد و تقوی مشهور، و در مجمع روحانیت بزرگ شهر که ماهی یک باز در بیت یکی از ایشان برای تمشیت امور مسلمین تشکیل میگردید، مرحوم حاج سیدحسین محبوب عندالکل بود، چون از فضول حطام و کلام اجتناب داشت.

دوشنبه 25 مارس 2024 - 05:01

صادق احسانبخش

 

اشاره: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صادق احسانبخش، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، درباره خاندان موسوی رودباری در کتاب دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم از ۴ نفر علمای مجاهد و معاصر این خاندان که در رشت سکونت داشته و به عنوان یکی از ارکان دین، نام برده و به صورت مستقل شرح حال شان را درج کرده و از آنها با عظمت و تجلیل بسیار یاد نمود: به ترتیب حضرات آیات حاج سیدمهدی رودباری، سیدتقی رودباری، سیدحسین رودباری، سیدمجتبی رودباری. این نوشته در آخرین روزهای حیات مرحوم احسانبخش نگاشته شده و در سال ۱۳۸۰ چند ماه بعد از فوتش منتشر گشت. امروز شرح حال آیت الله سیدحسین رودباری، پدر بزرگوار مرحوم آیت الله سیدمجتبی رودباری، خواهند شد. متن زیر را با ویرایشی اجمالی و رفع اغلاط موجود، به خوانندگان رنگ ایمان تقدیم میشود:

***

سیدحسین رودباری

آیت الله سیدحسین رودباری به علم و زهد و تقوی مشهور، و در مجمع روحانیت بزرگ شهر که ماهی یک باز در بیت یکی از ایشان برای تمشیت امور مسلمین تشکیل میگردید، مرحوم حاج سیدحسین محبوب عندالکل بود، چون از فضول حطام و کلام اجتناب داشت، کمتر کسی به یاد دارد در جلسه ای او را عصبانی، دیده باشند، و به هنگام گفتار، بلند سخن بگوید.

دستی گشاده داشت، و آغوشی بازِ مجالسِ روضه او در رشت، ضرب المثل بود، هر فرد رشتی سعی داشت اقلاً خود را یک روز به روضه شان برساند و مجلس روضه باحالی داشت. و در سال ۱۳۶۱ شمسی[۳] به رحمت ایزدی پیوست.

پس از رحلت ایشان، فرزند تحصیل کرده اش که سالها عمر شریف خود را در رشت و قم به تحصیل مصروف داشت و آنگاه به نجف اشرف مهاجرت و در بحث استادانی ماهر مانند آیت الله خوئی و امام راحل فقها و اصولاً ادامه تحصیل داد. و پس از اخراج مهاجرین به کشورهای خود، [به دستور] صدام حسین رئیس جمهور عراق، حضرت حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج مجتبی رودباری راه پدر و جد و اجداد طاهرین خود را در پیش گرفت و امروز در رشت از موجه ترین روحانیت شهر رشت است.

__________

[۳] . تاریخ رحلت آیت الله سیدحسین رودباری اشتباه درج شده. درستش روز جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۶۵ مطابق ۱۴ محرم ۱۴۰۷ق.

 

 

 

منبع: دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، صادق احسانبخش، نشر: صادقین، رشت، اول، ۱۳۸۰، ص۳۱۳-۳۱۴.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo