مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 Apr 2024
محتوا
شرح حال آیت الله سیدتقی رودباری

شرح حال آیت الله سیدتقی رودباری

عبدالحسین جواهر‌کلام
حاج سیدمحمّدتقى فرزند، سیدیوسف و نوۀ سیدهاشم موسوى رودبارى گیلانى، از علماى بزرگ و معروف رشت بود. رودبارى در سال  ١٢٨۶  ق در روستاى «دوگاهه»، که از توابع رودبار گیلان است، متولد گردید.

جمعه 29 مارس 2024 - 06:54

عبدالحسین جواهر‌کلام

سیّدمحمّدتقى رودبارى گیلانى 

(١٢٨۶١٣۵٩ق)

حاج سیدمحمّدتقى، فرزند سیدیوسف، و نوۀ سید هاشم موسوى رودبارى گیلانى، از علماى بزرگ و معروف رشت بود. رودبارى در سال  ١٢٨۶  ق در روستاى «دوگاهه»، که از توابع رودبار گیلان است، متولد گردید.

در حوزۀ نجف اشرف

ایشان تحصیلات مقدماتى را در قزوین فراگرفت، آن‌گاه در سال  ١٣١٠  ق به نجف اشرف عزیمت نمود، و پس از طى سطوح، دروس خارج را از محضر آیات:

سیداسداللّه اشکورى و شیخ عبداللّه مازندرانى (دیوشلى) استفاده نمود، و مدت  ١۵  سال در آن شهر زیست، و پس از رسیدن به مرحلۀ اجتهاد در سال  ١٣٢۵  ق به ایران مراجعت کرد و در رشت اقامت گزید، و مورد توجه سایر مردم قرار گرفت و به اقامۀ جماعت در (مسجد صفى) و سایر وظایف دینى و روحى پرداخت.

سجایاى اخلاقى

استاد شیخ حسن شمس گیلانى وى را چنین توصیف مى‌نماید: «آن جناب به فضایل صورى و معنوى معروف و از برجستگان زمان خود و سلمان عصر خود بود.

به غایت به زهد و تقوا نزدیک بود، و تا آخر عمر مشغول به ترویج احکام الهى بود.

و با نهایت آرامش و سکون زندگى مى‌نمود. بین خواص و عوام به نیکى عمل و پاکى قلب معروف و مورد وثوق اهالى گیلان بود.»

نامبرده داراى اجازاتى از حضرات آیات: شیخ عبدالله مازندرانى، شیخ محمّدعلى مدرس چهاردهى گیلانى، سیدحسین گیلانى، شیخ شعبان گیلانى، میرزا محمّدحسین نائینى و شیخ ضیاءالدین عراقى بود.

از آثار او

 ١ -اصول الفقه.

 ٢ -تقریرات درس استادش مازندرانى، در چند جلد.  

٣ -حاشیه على الرسائل.

 ۴ -حاشیه على المکاسب.

درگذشت و اعقاب

وى در روز شنبه  ٢٠ /ذى حجه/ ١٣۵٩ ق مطابق با  ٢٨ /دى/ ١٣١٩ش در سن  ٧٣  سالگى درگذشت، و جسدش در یکى از اطاقهاى ورودى قبرستان حاج شیخ قم به خاک سپرده شد.

 

[آیت اللّه سیدحسین رودبارى]

فرزندش آیت اللّه سیدحسین رودبارى از علماى معروف رشت بود. وى در  ١٣٢٢ ق در نجف اشرف متولد شد. در سن سه سالگى همراه پدر خود به رشت رفت و مقدمات را در آنجا آموخت، و در سال  ١٣۴۴  ق به تهران رهسپار شد، و در مدت دو سال لمعه را نزد علامه سیدمحمّدکاظم عصّار به انجام رسانید.

وى در سال  ١٣۴۶ ق به نجف اشرف رفت، و رسائل را نزد آیت اللّه میرزا باقر زنجانى، و مکاسب را نزد علامه سیدعلى مازندرانى، و کفایه و تفسیر را نزد آیت اللّه شیخ عبدالحسین رشتى تلمذ کرد.

دروس خارج را از محضر آیات: شیخ ضیاءالدین عراقى و سیدابو الحسن اصفهانى استفاده نمود، و در سال مرگ پدر خود به رشت مراجعت کرد و به وظایف دینى و روحى پرداخت.

از آثار او:

١ -حاشیه على المکاسب، 

٢ -شرح على حاشیه ملا عبد اللّه (در منطق).

آقا سیدحسین رودبارى در [ روز جمعه ۲۸] شهریور/ ١٣۶۵ش [مطابق با ۱۴ محرم ۱۴۰۷ق] در رشت درگذشت، و در کنار «مسجد صفى» -که محل خدمات و فعالیت‌هاى مذهبى‌اش بود-به خاک سپرده شد.

فرزندش، آقاى سیدمجتبى رودبارى از علماى فعلى رشت مى‌باشد.

منابع

 ١ -اطلاعات متفرقه.

٢ -تاریخ علماء و شعراى گیلان  ١٢۵ .

 ٣ -تراجم الرجال  ١ / ١١٨ .

 ۴ -کتاب گیلان  ٢ / ٧٠۴ .

 

 

منبع: تربت پاکان قم: شرح حال مدفونین در سرزمین قم، عبدالحسین جواهر‌کلام، انتشارات انصاریان، قم، اول، ۱۳۸۲، ج۳، ص١۴۶۴ـ ١۴۶٧ .

ارسال دیدگاه

enemad-logo