مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 Apr 2024
محتوا
شرح حال آیت الله سیدمجتبی رودباری به قلم آقای احسانبخش+ تصاویر

شرح حال آیت الله سیدمجتبی رودباری به قلم آقای احسانبخش+ تصاویر

صادق احسانبخش
تا اوائل انقلاب، که صدام، روحانیون را از عراق اخراج می نمود، به رشت برگشتند و به تدریس طلاب مشغول شدند. پس از آن که پدر به رحمت الهی پیوست، ایشان سرپرستی مسجد و مدرسه جامع را [به عهده گرفت] و در تعلیم و تدریس آن مدرسه، تلاش بی وقفه دارد، و هم اکنون با کسالت تدریس می نماید. بحمدالله در نزد عامه ناس، از وجاهت خوبی برخوردار است.

جمعه 22 مارس 2024 - 14:01

صادق احسانبخش

تصویر آیت الله سیدمجتبی رودباری در کنار حجت الاسلام والمسلمین شیخ صادق احسانبخش، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت – این تصویر چند سال روی دیوار منزل آیت الله رودباری به صورت قاب شده، نصب بود.

 

اشاره: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین صادق احسانبخش، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، درباره خاندان موسوی رودباری در کتاب دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم از ۴ نفر علمای مجاهد و معاصر این خاندان که در رشت سکونت داشته و به عنوان یکی از ارکان دین، نام برده و به صورت مستقل شرح حال شان را درج کرده و از آنها با عظمت و تجلیل بسیار یاد نمود: به ترتیب حضرات آیات حاج سیدمهدی رودباری، سیدتقی رودباری، سیدحسین رودباری، سیدمجتبی رودباری. این نوشته در آخرین روزهای حیات مرحوم احسانبخش نگاشته شده و در سال ۱۳۸۰ چند ماه بعد از فوتش منتشر گشت. در آن زمان آیت الله سیدمجتبی رودباری در قید حیات بود. امروز شرح حال آیت الله سیدمجتبی رودباری درج شده و بقیه هم به زودی منتشر خواهند شد. متن زیر را با ویرایشی اجمالی و رفع اغلاط موجود و درج توضیحات، به خوانندگان رنگ ایمان تقدیم میشود:

***

سیدمجتبی رودباری

حجت الاسلام والمسلمین سیدمجتبی، فرزند آیت الله سیدحسین رودباری که از پرهیزکارترین علمای رشت بوده اند. سیدمجتبی در نجف متولد گردید، با پدر به رشت مراجعت کردند و دروس مقدماتی را نزد آقای ضیابری و بسیاری از علما دیگر شهر آموخت و در سال ۱۳۲۸ به قم مهاجرت نمودند، از آن جائی که طلبه ای پرتلاش بود، در درس فحول و بزرگان از علمای قم شرکت می نمودند، و در درس آقای [آیت الله العظمی] بروجردی و سایر مراجع راه یافت.

و پس از سال ۱۳۴۰ به اتفاق باجناقش [آیت الله عبدالله خائفی گیلانی] راهی نجف اشرف شدند و بیش از بیست سال در نجف در محضر بزرگترین مراجع دینی به تلمذ پرداختند از قبیل آیت الله حکیم، آیت الله شاهرودی، آیت الله [امام] خمینی و آیت الله خوئی بهره کافی را گرفتند.

تا اوائل انقلاب، که صدام روحانیون را از عراق اخراج می نمود، به رشت برگشتند و به تدریس طلاب مشغول شدند. پس از آن که پدر به رحمت الهی پیوست، ایشان سرپرستی مسجد و مدرسه جامع را [به عهده گرفت] و در تعلیم و تدریس آن مدرسه، تلاش بی وقفه دارد، و هم اکنون با کسالت تدریس می نماید.

بحمدالله در نزد عامه ناس، از وجاهت خوبی برخوردار است، و خداوند توفیق ساختن کتابخانه ای [کتابخانه امیرالمومنین(ع)] را به ایشان مرحمت فرموده که در نوع خود، کم نظیر است. توفیقات ایشان را از خداوند مسئلت دارم.

 

 

منبع: دانشوران و دولتمردان گیل و دیلم، صادق احسانبخش، نشر: صادقین، رشت، اول، ۱۳۸۰، ص۳۱۴- ۳۱۵.

 

ارسال دیدگاه

enemad-logo