مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday 28 Mar 2024
محتوا
سایه و تدفین پیکر او در رشت / صحبتهای حجت الاسلام مرتضی عبداللهی درباره سایه

سایه و تدفین پیکر او در رشت / صحبتهای حجت الاسلام مرتضی عبداللهی درباره سایه

حجت الاسلام مرتضی عبداللهی درباره تدفین پیکر سابه در رشت نوشت:
با تدفین ابتهاج، در مکانی غیر از آرامستانهای شهر رشت، به شدت مخالفم؛ خصوصا در پارک شهر رشت. با سابقه ای که از مرام سیاسی فکری ایشان میشناسم، این کار هیچ آورده مثبتی برای جمهوری اسلامی و سبک زندگی مردم نخواهد داشت.

یکشنبه 18 سپتامبر 2022 - 10:39

حجت الاسلام مرتضی عبداللهی مسئول موسسه مطالعات مبارزات اسلامی گیلان با انتشار مطلب زیر و استوری در فضای مجازی ادله خود برای مخالفت با تدفین پیکر هوشنگ ابتهاج سایه را در رشت اعلام کرد

این کارشناس تاریخ و مسائل گیلان در ضمن مطلبی نوشت:

سایه، هرکه بود و هر کاری کرد از این دنیا رفت
خدا همه ما را رحمت کند
ولی
با تدفین ابتهاج، در مکانی غیر از آرامستانهای شهر رشت، به شدت مخالفم؛ خصوصا در پارک شهر رشت.
با سابقه ای که از مرام سیاسی فکری ایشان میشناسم، این کار هیچ آورده مثبتی برای جمهوری اسلامی و سبک زندگی مردم نخواهد داشت.

هوشنگ ابتهاج را نه یک ضد انقلاب می دانم و نه یک انقلابی. تعلقش به خدایِ مادرِ مذهبی اش، جرات و جسارتش، وطن دوستی، آزادگی و قوت شعری او ستودنیست.
بله، سوابق خانوادگی منفی در ترویج اشرافیت و زندگی سرمایه داری و همراهی و قوام بخشی به حکومت پهلوی و اعتقادات ناصحیح بهائیت، اگرچه نتوانست او را در این موارد همراه خود کند ولی او یک آرمانخواه بود که در همزیستی با تفکرات توده ای ها، تا آخر راه را اشتباه پیمود.
چندین شعر خوب درباره راه حق و سیدالشهدا و ایران و امام خمینی (ره) دارد ولی تا اخر بر مرام سوسیالیزم پا فشاری داشت. در یکی از مصاحبات اخیرش گفته بود: «من به سلامت تئوریک سوسیالیسم باور دارم. هنوز باور دارم که هیچ راهی جز سوسیالیسم پیش پای بشر نیست. کمونیسم هم یک آرمان دور است. تا به قول معروف یک انسان طراز نوین ساخته نشود که هر کس به اندازه کارش بخواهد و بهره‌مند شود، کمونیسم قابل تحقق نیست.»

به گفته خودش، او اگرچه به ناچاریِ همراهی با خانواده اش از ایران جدا شد، ولی اینبار به زور خانواده گویا باید در جایی که اصلا مناسب شأن شهر رشت نیست دفن شود.
مستقل دفن کردن پیکر او در پارک شهر رشت، علاوه بر مخالفتهای گسترده ای که از طرف مردم با آن شده است، نمادسازی از او و سبک زندگی اش است که قابل دفاع نیست.
غیر از اینکه هنوز نیامده، چند آسیب فرهنگی متوجه شهر شده است. یکی اینکه نام پارک قدس به باغ محتشم تغییر کرده است. این پارک که زمین محتشم الملک، داماد خاندان زرسالاران اکبر که از خاندانهای حکومتگر دوره قاجار و پهلوی بود، در دهه ۳۰ توسط پهلوی ها به خاطر بدهی او به دولت مصادره شد و نامش به پارک شهر تغییر یافت. بعد از انقلاب هم که با اصلاحاتی در آن به شکل امروزی در آمد و به پارک قدس معروف شد. بعد خانواده اش و برخی مسئولین فرهنگی ما ـ که توصیه میکنم مطالعات فرهنگی شان را بالا ببرند ـ دوباره نام باغ محتشم را تکرار می کنند. از طرفی خود سایه هم با خاندان اکبر و سرمایه داری و این مسائل مخالف بود و الان می خواهند او را در زمین همین زرسالاران دفن کنند که این کار اصلا توجیهی ندارد.

بگذارید سایه، سایه بماند.
او را در سایه میرزاکوچک شهید در قبرستان سلیماندارب در کنار فرهیختگان دیگر دفن کنید و نگذارید منظومه فرهنگی شهر دچار تلاطم شود.

کلیپی از نظراتم درباره هوشنگ ابتهاج 👇👇👇

#گیلان #رشت #باغ_محتشم #پارک_شهر_رشت #سایه #ابتهاج #هوشنگ_ابتهاج #یلدا_ابتهاج #مرتضی_عبداللهی

http://eitaa.com/abdollahi_morteza

برای دیدن کلیپ زیر، روی آن کلیک کنید

دلیل مخالفت حجت الاسلام مرتضی عبداللهی تدفین پیکر سایه در مکانی غیر از آرامستانهای رشت و به صورت مستقل را در همین کلیپ ببینید

ارسال دیدگاه

enemad-logo