مقام معظم رهبری: در طول تاریخ، رنگ های گوناگون بر سیاست این کشور پهناور سایه افکند؛ اما رنگ ثابت مردم گیلان، رنگ ایمان بود.
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 Apr 2024
محتوا
مراسم پاسداشت مردمی مجاهد شهید، آیت‌الله‌ العظمی حاج ملا محمد خمامی برگزار شد+ گزارش

مراسم پاسداشت مردمی مجاهد شهید، آیت‌الله‌ العظمی حاج ملا محمد خمامی برگزار شد+ گزارش

مراسم پاسداشت مردمی سردار فقاهت، مجاهد شهید آیت‌الله‌العظمی ملامحمد خمامی رشتی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلین احسان‌الله محمدی (مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان) و دکتر حسین بهمنش (مدیرکل اسناد و کتابخانه های ملی استان گیلان) در سالن اجتماعات سپاه قدس گیلان (رشت – یخسازی) به زمان یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ش ساعت ۱۵ عصر، برگزار شد. 

یکشنبه 21 ژانویه 2024 - 23:47

مراسم پاسداشت مردمی سردار فقاهت، مجاهد شهید آیت‌الله‌العظمی ملامحمد خمامی رشتی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلین احسان‌الله محمدی (مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان) و دکتر حسین بهمنش (مدیرکل اسناد و کتابخانه های ملی استان گیلان) در سالن اجتماعات سپاه قدس گیلان (رشت – یخسازی) به زمان یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ش ساعت ۱۵ عصر، برگزار شد. 

 

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان: آیت‌الله خمامی مجتهدی روشن‌فکر و آگاه به زمان بود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی»، حجت‌الاسلام احسان‌الله محمدی عصر امروز در آیین پاسداشت مردمی آیت‌الله شهید ملامحمد خمامی اظهار کرد: هر ساله در استان گیلان یادواره شهدای طلبه برگزار می‌گردد؛ اما شهدای دیگری نیز داریم که به علت محوریت میرزا کوچک‌خان، مغفول واقع شده‌اند.

 وی به تعدادی از این شهدای روحانی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله شهید ملامحمد خمامی، ربانی املشی، یونس رودباری و… از جمله شخصیت‌های اثرگذار در مشروطه هستند.

 مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان، تصریح کرد: برای برگزاری هرچه بهتر یادواره در آذرماه سال آینده، جلساتی هماهنگ شده است تا با بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادها بتوانیم در این راستا گام‌های مؤثری را برداریم.

 حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به اندیشه‌های سیاسی آیت‌الله شهید خمامی، بیان کرد: گیلان مهد مفاخر بزرگ علمی، مذهبی و منابع انسانی غنی بوده است که عمر شریف خویش را در راه استقلال و آزادی ملت سپری کردند.

 وی ادامه داد: ایشان در نجف تحصیل‌کرده بود و یک مجتهد عالی‌رتبه در گیلان و مرجعی بزرگ در عصر خویش محسوب می‌شد لذا می‌توانست دفتر و مریدانی داشته باشد و به دنبال دردسر نباشد؛ اما راه مبارزه و مرزبانی از اعتقادات و اسلام را در پیش گرفت و زندان، شکنجه، تبعید، محاصره و… را به جان خرید.

 مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان با بیان اینکه این عالم مجتهد در تمام عمرش به مبارزه با سکولار پرداخت، گفت: علمای فراوانی در تاریخ کشورمان وجود دارند که مانند ایشان راه مبارزه با ظلم را در پیش گرفتند.

 حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: ایشان یک مجتهد روشن‌فکر و آگاه به زمان بود که درس خویش را از کربلا گرفته و در راستای ترویج احکام اسلامی یار خوبی برای امام‌زمانش بود.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: هنر ایشان در تغییر شرایط در راستای اهدافش بود؛ لذا منتظر زمان نماند و خطر استعمار و عوامل نفوذی را به مردم هشدار داد. 

*

*

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان: شناخت علما نیازمند آگاهی به زمان و تاریخ است

شناخت علما نیازمند آگاهی به زمان و تاریخ است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» حسین بهمنش عصر امروز در آیین پاسداشت مردمی آیت‌الله شهید ملامحمد خمامی در رشت، اظهار کرد: همگام با شهادت ایشان شهدای مشروطه بسیاری در استان وجود دارد.

 وی به تعدد شهدای مشروطه گیلانی اشاره کرد و گفت: در کنار آیت‌الله شهید ملامحمد خمامی که یک مجتهد مسلّم بود، نام شیخ علی فومنی و آقا میربحرالعلوم نیز به چشم می‌خورد، آقا میربحرالعلوم اولین شهید مجلس شورای ملی است که فرزند ایشان آقا سید حسن جز حامیان امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۱ بود که بعدها در زندان قزل‌حصار با محمود ضیابری و مهدوی لاهیجی هم‌بند بوده است.

 مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان، تصریح کرد: شیخ محمد تولمی نیز جز مشروطه‌خواهانی است که در کنار ۳ شهید عالم مجتهد مسلم، در راستای اعاده شرع به شهادت رسید.

 بهمنش ادامه داد: برای شناخت این چهره‌های اثرگذار در طول تاریخ نیازمند شناخت ظرف حضور، زیست و کنشگری این افراد اعم از وضعیت اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی و جامعه‌شناختی آن دوره هستیم.

 وی به وضعیت و شرایط شهر رشت در دوران قاجاریه اشاره و عنوان کرد: در این دوران ساختار رشت و انزلی در جامعه آن زمان دارای ابعاد تجاری و اقتصادی بوده است که به صورت پایلوت این دو شهر محل صدور، واردات کالا و حمل و نقل بین‌المللی بوده است به علاوه رشت مرکز تجارت ابریشم در منطقه بوده که به صورت پایه از دوران صفویه آغاز و در دوران ناصریه رونق یافته است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان افزود: در رشت ۴ کنسولگری اعم از روسیه، بریتانیا (جنب مسجد صفی کنونی)، عثمانی و فرانسه بوده است یا به عبارتی، چهار قدرت بزرگ جهانی در رشت پایگاه دیپلماتیک داشتند که به نحوی مروّجین مسیحیت بودند.

بهمنش با اشاره به تأثیرات تجارت ابریشم در رشت، بیان کرد: علاوه بر کنسولگری‌ها، شرکت‌های غیرایرانی بسیاری برای تجارت ابریشم در رشت وجود داشته است که طبیعتاً برای تعامل و ارتباط بیشتر زبان را یاد می‌گرفتند که تمام این مسائل گواه اهمیت ارتباط‌گیری روحانیت با مردم آن دوران است.

وی تصریح کرد: در دوران قاجاریه نزدیک‌ترین، مطمئن‌ترین و بهترین راه برای سفر به غرب و آسیای مرکزی، رشت و انزلی محسوب می‌شد به علاوه نخستین خط راه‌آهن کشور بین پیربازار و رشت در دوران ناصری بنا شد؛ لذا رشت از نقاط مهم کشور بوده است و به‌تبع افرادی که در این شهر رشد می‌کردند جز اشخاص تأثیرگذار بودند و در جایگاه‌های مهم کشور حضور داشتند به‌گونه‌ای که در هر کابینه ۳ گیلانی بوده است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان، بیان کرد: در دوران ناصری با حضور پررنگ شرکت‌های اقتصادی و انحصار نامه‌های دولت‌های بزرگ در ایران هستیم که این انحصار نامه‌ها و امتیازات در قبال سازندگی صورت می‌گرفت؛ اما بنا بر شرایطی منجر به خرابکاری می‌شد.

بهمنش با اشاره به نقش مؤثر علما در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: در مهاجرت صغری از تهران به حرم عبدالعظیم حسنی (ع) که منجر به تأسیس عدالت‌خانه شد و مهاجرت کبری که از تهران به قم بوده است منجر به شهادت علمای سرشناس شد.

وی ادامه داد: با اوج‌گیری اختلاف‌نظرها در سال ۱۲۸۶ سرانجام در سال ۱۲۸۷ منجر به حضور مشروطه‌خواهان غیردینی در رشت و تشکیل کمیته ستار و شهادت علمای مشروطه‌خواه دینی شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان در پایان خاطرنشان کرد: برای شناخت علما نیازمند شناخت تاریخ و موقعیت‌های زمانی اعم از شرایط بومی جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی زمان هستیم در غیر این صورت به تمثال‌گرایی و تکرار دچار خواهیم شد.

*

*

منبع: هشت دی نیوز

https://www.8deynews.com?p=771156

 https://www.8deynews.com?p=771159 

ارسال دیدگاه

enemad-logo